globalmoto_unor




Scrooser Pure: elektrokoloběžka do města

Pražský magistrát před nedávnem vyhnal z historického centra segwaye, což dává víc prostoru nejen pěším turistům, ale také například elektrickým koloběžkám. Ty jsou totiž klasifikované stejně jako jízdní kola, a mohou se volně pohybovat po ulicích nebo cyklostezkách. Kousek od Karlova mostu půjčuje i prodává celkem zajímavý produkt německá firma Scrooser, jejíž elektrokoloběžku jsme vyzkoušeli.

Kapitoly článku

S maximální rychlostí 25 km/h a zhruba padesátikilometrovým dojezdem je Scrooser jednoznačně předurčen ke krátkým přesunům po městě. Přestože je pomalejší než ty nejslabší padesátkové skútry, může jim teoreticky konkurovat svými rozměry, váhou nebo tím, že se s ním dostanete skoro všude. Možnost jezdit bez přilby a řidičáku může pro někoho být také zásadním argumentem, zatímco pro jiného bude důležitější to, jakou pozornost na ulici tohle vozítko vzbuzuje. Při naší zkušební jízdě po pražské náplavce se za Scrooserem otočil snad každý. Na širokých pneumatikách pluje po dlažbě tak majestátně, že si na něm s trochou fantazie můžete připadat jako na mnohem větším a hlučnějším cruiseru.

Kde se tady tenhle podivný stroj vůbec vzal? S nápadem vyrobit stylový dopravní prostředek do města přišla před pár lety firma z německých Drážďan, a svojí vizi dotáhla s pomocí portálu Kickstarter až k sériové výrobě. Od letošního jara má firma zastoupení také v centru Prahy, kde si můžete Scrooser buď na pár hodin půjčit, nebo rovnou zakoupit. Připravte si ale pořádný štos bankovek - základní model Pure stojí 123 350 korun, za lepší sedlo a barevně sladěná řídítka a ráfky kol pak u verze Prime zaplatíte 130 510 Kč. 

Není to zrovna málo peněz, ale na pohled jednoduchá konstrukce v sobě ukrývá několik technologicky zajímavých řešení. Například elektromotor s výkonem 0,5 kW je zabudovaný do malého zadního ráfku, a ani baterie nijak neruší čistý styl Scrooseru - je totiž schovaná pod podlahou. Navenek se tedy Scrooser tváří jako dospělá koloběžka, ale k jízdě není třeba jediný odraz nohy. Zmíněnou maximální rychlost dokáže elektromotor vyvinout vlastní silou, a pokud nepotřebujete jet dál než třicet kilometrů, k pohybu vpřed stačí otočení pravé rukojeti.

Pak je tu ale také možnost trochu baterce ulehčit, a zapojit do procesu vlastní energii. Motor je totiž vybaven (podobně jako některá elektrokola) systémem Impulse Drive, který reaguje na sílu odrazu a posílá na zadní kolo příslušné množství výkonu. Jízda pak vypadá jako na běžné koloběžce, jen s tím rozdílem, že motor přidává ke každému odrazu určitý násobek síly. Na výběr je ze tří režimů, přičemž nejvýrazněji umocňuje švih nohy mód Sport, zatímco v nejšetrnějším režimu Economy je přínos motoru sotva znát. Zlatý střed se ukrývá pod označením Comfort, a ve čtvrtém režimu H stroj reaguje pouze na "plynovou" rukojeť.

Odrážením sice nezískáte žádný bonus v podobě vyšší maximální rychlosti, ale jízda je pak o něco zábavnější a také dojezd se prodlouží až skoro na dvojnásobek. I přes velmi nízké těžiště na mě Scrooser během prvních metrů působil poněkud nestabilním dojmem, ale to je dáno nezvykle širokými pneumatikami a jejich hranatým profilem. Ve skutečnosti má koloběžka spíš tendenci se narovnávat, což vytváří dojem horší stability a těžkopádného zatáčení. Proti tomu pomáhá stoupnout si na podlahu trochu zeširoka, a do náklonů si pomáhat přenášením váhy, podobně jako na skateboardu. Jezdit se dá pochopitelně i vsedě, ale na kočičích hlavách není tahle poloha zrovna komfortní, protože osmipalcová kolečka neodfiltrují z nerovností prakticky vůbec nic. Mnohem příjemnější je jízda po hladkém povrchu, když se vám řídítka nesnaží vyskočit z rukou.

Přestože je Scrooser přehlídkou moderních technologií, vysokou školu k jeho ovládání nepotřebujete. Stroj se přivádí k životu tlačítkem na miniaturním přístrojovém panelu a následným přiložením bezpečnostního čipu ke snímači na sedle. Tím je koloběžka připravena k jízdě, a pak už stačí jen druhým tlačítkem zvolit vybraný režim a vyrazit. Obě LEDková světla, jejichž přítomnost legalizuje pohyb v běžném provozu, se rozsvítí automaticky, a jedinými ovládacími prvky používanými za jízdy tak jsou rukojeť plynu, brzdová páčka, brzdový pedál a zvonek. Brzdy jsou přitom dimenzované víc než bohatě - přední hydraulická kotoučovka hravě vyřeší každou situaci, kdy je třeba náhle zastavit, a na zadní pedál mechanické kotoučové brzdy si většinou ani nevzpomenete. Při parkování se nemusíte obtěžovat ani s použitím hlavního stojánku, protože široké pneumatiky hravě udrží Scrooser ve svislé poloze, a proti pohybu vpřed či vzad lze motor zablokovat.

Poměrně jednoduchým úkonem je i dobíjení baterie. Po odemčení a odklopení podlahy lze akumulátor během pár vteřin odpojit, (v případě potřeby i vyjmout) a připojit k nabíječce, napájené z běžné 220V zásuvky. Doplnění energie na plnou kapacitu trvá zhruba 3-4 hodiny. Seznam praktické výbavy tvoří přední zamykací schránka, do které se však vejdou jen skutečné drobnosti jako rukavice nebo malý bedekr, a mechanický zámek ukrytý pod sedlem. Scrooser zkrátka není na rozdíl od skútru typickým dělníkem do města, ale stylovým přibližovadlem na menší vzdálenosti.

Technické údaje

Rám: Ocel
Přední brzda: Hydraulická kotoučová
Zadní brzda: Mechanická kotoučová
Pneumatiky: 18 x 9,5 - 8"
Výška sedla: 700 mm
Rozvor: 1290 mm
Celková délka: 1760 mm
Celková šířka: 805 mm
Výška řídítek: 1100 mm
Vlastní hmotnost: 56 kg bez akumulátoru
Nosnost: 150 kg
Výkon motoru: Elektromotor 500 W, maximální točivý moment: 65 Nm
Akumulátor: Lithium-Ion baterie 36 V, 20 Ah, 728 Wh
Doba nabíjení: 2,5 – 4 hodiny
Maximální rychlost: 25 km/h
Dojezd: Až do 55 km

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ styl
+ kvalita zpracování
+ faktor zábavy


- neodpružený podvozek
- cena


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 0.5 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
p_skorepa přispěl -1 Kč
uga8 přispěl -1 Kč
Diamandris přispěl 2 Kč
VladaM přispěl -0.5 Kč
Jarda přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist