Montesa 4Ride – terénní koza ze Španělska

Španělská Montesa na trh uvedla stroj, který sice nepatří mezi technicky nejdokonalejší, výkonem určitě na zadek nikoho neposadí a rozhodně nikdy nebude trhat rekordy v prodejnosti. Od toho tu ale není… je tady proto, aby svým majitelům rozdávala radost a poskytovala tu nejčistší a nejjadrnější formu motorkaření - a to se jí skvěle daří!

Montesa 4Ride – terénní koza ze Španělska

Kapitoly článku

Spíše nežli brutální sílu a dech beroucí rychlost jsem vždycky preferoval agilitu a obratnost, namísto nekonečných výletů či dovolených strávených v sedle raději volím kratší, ale o to intenzivnější motozážitky. Protože vždycky budu také zastáncem toho, že v terénu si člověk užije daleko víc legrace nežli na asfaltu, musí z těchto premis vycházet jediné logické vyústění -  lehký a obratný mašiny na pomezí endura a trialu pro mě jsou tou TOP motocyklovou kategorií a skvělou esencí toho, co si od motorky slibuju. Když jsem tedy zaregistroval první zmínku o stroji Montesa 4Ride, hned jsem se v redakci přihlásil k jejímu testu!

Pokud by někdo nevěděl, proč je Montesa nabízená dealery Hondy, bude určitě vhodné se nejprve seznámit s historií slavné španělské značky a jejím „přestupem“ do područí tohoto japonského giganta. My se však teď krátce mrkneme na její technické specifikace a hned poté vlítneme na vlastní test. Mašina už na první pohled vychází z trialové koncepce (konkrétně z ostřejší sestry Montesa Cota 4RT) s tím, že byla vybavena homologačními doplňky, „otupena“ požadavky normy Euro4, a přizpůsobena (sedlem a pod ním umístěným úložným prostorem) pro pohodlnější jízdu a tím i daleko širší využití, nežli je tomu u samoúčelných trialek. Dá se říct, že právě tyhle partie jsou jediné, které má tahle motorka bližší klasickému enduru - jinak je to v podstatě „změkčený“ trialový stroj.

Motor je kapalinou chlazený jednoválec SOHC s objemem 258,9 kubíků s elektronickým vstřikováním. Jeho výkonové parametry sice nejsou v oficiálních údajích uváděné, nicméně internetové zdroje uvádí výkon 6,3 kW a točivý moment 17,5 Nm. Tyhle cifry už na papíře vypadají poměrně nevýrazně a vlastní jízda tenhle první dojem bohužel v některých situacích také potvrzuje. Protože motor vychází z trialové mašiny, odpovídá tomu i elektronika a s tím spojené startování – žádná spínačka, žádný klíček, tím spíše elektrický startér – jen a pouze klasická nakopávačka! Prostě přijdete, šlápnete a frčíte… Tenhle minimalizmus mi rozhodně nevadil (naopak!), jen jsem měl problém s tím, že abyste mašinu mohli uzamknout, musíte mít externí zámek, tak jako tomu bývávalo u starých kývaček. Pětikvaltová převodovka je přesně v duchu trialových strojů, tedy s extrémně krátkou jedničkou, navíc řadička je umístěno hodně vysoko a pokud nesundáte nohu ze stupačky, nemáte šanci zařadit. Spojka je ovládaná hydraulicky.

Rám je kolébkový, tvořený z hliníkové slitiny. Podvozek rozhodně nepatří mezi hi-tech výtvory a přední „klasická“ vidlice s průměrem 39 mm nabízí základní nastavení útlumu a odskoku, zadní zavěšení je řešeno systémem Prolink s centrální jednotkou. Kola jsou s tradičními offroadovými rozměry, vpředu je tedy jednadvacítka s šířkou ráfku (zn. Morad) 1,60 palce, vzadu pak osmnáctka šíře 2,15. Pneumatiky (Dunlop D 803 FGP) jsou trialové, tedy krásně měkoučké bačkory s výrazným rozměrem zejména na zadním kole (120/100 x 18) umožňujícím jejich podhuštění a skvěle lepivým dezénem. Brzdy odpovídají určení stroje velikostí i výkonem, a 185 milimetrový kotouč vpředu brzdí čtyřpístek, vzadu pak stačí dvoupískový třmen.

Jak už je popsáno výše, tak pouze partie sedla (jež je ve výšce 885 mm) stroj přibližují endurovému pojetí, jinak vše, včetně nízkého předního blatníku, je bližší trialce. Překvapivě velký je úložný prostor pod sedlem, kam se spolu s nářadím, doklady, či mobilem určitě doporučuju uložit i PET lahev s benzínem, protože do hliníkové nádrže se vejdou pouze 4,4 litru paliva. Motocykl je pochopitelně vybaven homologačími náležitosmi a kromě povinného osvětlení máte k dispozici i blinkry, klakson, zrcátka či přístrojový panel s tachometrem a základními kontrolkami. Suchá hmotnost motorky činí 81 kilo, což je o pouhých osm kilo více, nežli o ostré Coty 4RT.

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - Výška testovacího jezdce: 180 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 4x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist