globalmoto_unor




KTM 890 Duke R vs. Triumph Street Triple RS: Chuligáni pro fajnšmekry

Tyhle motorky rozhodně nejsou jen jako další stupínek k těm nejsilnějším strojům. I tak k nim ale člověk potřebuje dozrát. Musí totiž hodit ego za hlavu, srovnat se s tím, že se nebude na pumpě chlubit tou nejvíc nejsilnější a nejhustší motorkou a uvědomit si, že je kolikrát mnohem důležitější nízká hmotnost a výkon, který dokáže naplno využít. Kdo na to přistoupí, rozhodně nebude zklamaný, protože tyhle motorky jezdí fantasticky!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Současný motocyklový trh se pomalu dostává do absurdní situace. Nejsilnější motorky nabízí výkony přes 200 koní jako by se nechumelilo, přitom je může s přimhouřením obou očí řídit kdokoli. Nemají na pilota žádné specifické požadavky a jsou v podstatě mírumilovné. Kousek pod nimi je takzvaná střední třída, kam dnes spadají motorky řekněme od objemu 600 cm3 až po devítistovky. A tahle třída je neuvěřitelně rozmanitá. Najdete v ní jak zástupce, kteří si tohle zaškatulkování právem zaslouží - jsou vhodné pro začátečníky, často jdou pořídit v provedení A2, mají vcelku rozpočtovou konstrukci a komponenty, ale i tak udělají hromadu parády. No a pak jsou tam motorky, které mnozí dávají do stejné škatulky, ale jsou to úplně jiné stroje. Za jejich cenu si skoro koupíte dvě zmiňované „rozpočtovky“, jsou krásně postavené, mají špičkové komponenty, ve výbavě nechybí poslední elektronika a disponují výkonem, který ještě nedávno s přehledem stačil na kategorii královskou.

Tyhle dvě jsou na vrcholu pomyslné střední třídy

Perfektní ukázkou je nový 890 Duke R. Pro pochopení souvislostí se přesuňme do roku 2004. KTM světu ukazuje svou představu sportovního naháče a k tomu servíruje legendární video, kde 990 Superduke skáče přes přechody a dělá pořádný virvál. Jeho dvouválec přitom tlačí do asfaltu 120 koní, 100 newtonmetrů a už z videa je jasné, že se 179 kilogramů těžkým strojem je díky jeho hravému šasi obrovská zábava. Rychle převineme pásku do nedaleké přítomnosti, kdy stejná fabrika představuje verzi R malého Duka, tady toho ze „střední třídy“. Jeho motor má sice válce vedle sebe, zapalování ale simuluje véčko, přičemž ze sebe dostane 121 koní a 99 newtonmetrů. Téměř identické parametry jako u zakladatele kultu dvouválcových vévodů, a to dokonce s menším objemem 890 cm3. A aby toho nebylo málo, nový Duke R bez náplní váží jen 166 kilogramů. Už chápete, kam tím mířím?

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Tohle video musela nakonec KTM stáhnout kvůli "nevhodnému chování", takže ho prakticky nejde najít v lepší kvalitě...

Novinka skvěle navazuje na tradici :)

Druhý kohout z dnešního ringu už tak extrémní historii nemá, což odráží filozofii značky a svým způsobem je jeho zaškatulkování do střední třídy pochopitelné. Ale jak později pochopíte, i tady to škatulkování trošku vázne. Když pomineme čtyřválcový Speed Four, který mezi lety 2002 a 2006 zastával roli malého streetfightera značky, máme tady od roku 2007 neustálou snahu inženýrů z Hinckley vybrousit koncept tříválce k dokonalosti. Žádné radikální změny v architektuře, jen věčné vylepšování. Od původního Tripla s objemem 675 cm3, tedy s objemem šestistovky, uběhlo mnoho času, změnila se spousta křivek, vyměnila spousta šroubků a dnes tu máme motorku, jejíž motor vlastně pohání speciály třídy Moto 2 - 765 kubíků, 123 koní, 79 newtonmetrů a k tomu 166 kilogramů u nenatankované motorky. Když to porovnáme s historickým zakladatelem rodu Speed/Street Triple, podobně jako u KTM, vyjde nám nakonec možná ještě drsnější výsledek. První Speed z roku 94 nabízel objem 885 cm3, 98 koní, 81 newtonmetrů a dokonce ani první model s ikonickou dvojicí světlometů nenabízel vyšší výkon než současný Street Triple. A to si ještě vozil o 30 kilogramů navíc. Fascinující, kam za ty roky vývoj došel.

Tříválcový Triumph, to je taková životní jistota

A to vůbec nemluvím o podvozcích, brzdách a ostatní výbavě. Tady už se nebudu vracet ke klasickým teleskopickým vidlicím, axiálně šroubovaným brzdám, ručičkovým tachometrům nebo karburátorů. Byla to krásná doba, ale dnes je všechno jinak a výbava testovaných motorek je samozřejmě poplatná této době. A nejen to. Je tu vlastně skoro to nejlepší, co se v současné době na sériové motorky dává. V případě KTM je to jeden z důvodů, proč si koupit verzi R a ne základní 790. U ní jsou možnosti nastavení velmi omezené a třeba vpředu si na vidlici nenastavíte vůbec nic. Tlak na cenu je u ní cítit i z brzd nebo použitých pneumatik. Duke R má oproti tomu plně stavitelnou vidlici WP Apex, vzadu je opět plně laditelný tlumič se stejným názvem, k tomu jsou tu radiální třmeny Brembo Stylema, brzdová pumpa Brembo MCS a pneumatiky, které jasně dávají najevo své zaměření. Co se elektroniky týče, tam žádné velké změny nejsou, nabitá je už u 790 a KTM v tom pokračuje i u Duka R. Elektronický plyn, jízdní režimy, chytrá kontrola trakce, náklonové ABS s režimem supermoto v základu, rychlořazení, které je ale za příplatek stejně jako vychytanější režim Track, kde si vypnete anti-wheelie, snadno nastavíte úroveň zásahu kontroly trakce, aktivujete launch control nebo si vyberete vhodnou odezvu na plyn. Prostě tu nechybí nic.

Tady se na komponentech nešetří

Stejné je to i v případě Triumphu, který má vpředu plně nastavitelnou vidlici Showa BPF, vzadu jednotku Öhlins STX40, třmeny M50 samozřejmě také od italských brzdařů, podobně jako je tomu v případě pumpy MCS. Elektronika je opět na vysoké úrovni se všemi myslitelnými asistenty, jen tu chybí víceosá řídící jednotka, takže kontrola trakce a ABS nejsou tak chytré, zato si můžete spárovat motorku s telefonem. A je tu rychlořazení ve standardu, stejně jako programovatelný režim Rider, vlastně tu už není za co připlácet. Ale dost řečí už bylo řečí, tady je hlavní, jak motorky jezdí!

Informace o redaktorovi

Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Honza Zajíček (Odebírat články autora) - Výška redaktora: 183 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 54 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Cifa přispěl 9 Kč
dsva přispěl 9 Kč
rikosek přispěl 9 Kč
nous přispěl 9 Kč
Bakoun přispěl 9 Kč
Jirka_DL4 přispěl 9 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist