yamaha_mt09




Redakční Honda CB500X pohledem začínající motorkářky

Jste-li zkušení motorkáři či milovníci technických popisů, vyžadující v recenzích přesné a striktní informace, tak dál ani nečtěte a najděte si radši profesionální reporty zkušených redaktorů. Tenhle článek je jiný, napsala jej totiž motorkářka, začínající na "kolena zlatého středního věku", a i když je CB500X alias Mařena již dávno vrácená Hondě a test končený, nechtěli jsme vás o tenhle názor ochudit. Spolu s dojmy z motocyklu totiž autorka popisuje i důvody, proč se do jedné stopy vlastně vydala a také pocity, které za řídítky zažívá. Pokud tedy máte doma partnerku, která stále váhá a nemůže se ještě pro cestování v jedné stopě rozhodnout, nebo lituje toho, že nejlepší dobu pro začátek už prošvihnula, ať si přečte tenhle článek. Uvidí, že je možné začít i později a třeba to pro ni bude správná motivace k jejímu začátku.

Kapitoly článku

Dámy, přestalo vás bavit dělat na motorce svému partnerovi pouhopouhý batoh? Neříkejte, že vás neláká sednout za řídítka a o směru i tempu vašeho výletu rozhodovat sama! Já jsem jakožto spolujezdec jezdila s manželem několik let, ale spíš jen proto, abychom byli na výletech spolu. Vím, že on ježdění na motorkách miluje, ale že bych si cestu nějak zvlášť užívala, se rozhodně říct nedá. Namísto rozhledu po krajině jsem viděla barevnou helmu, přes kterou jsem neustále zírala dopředu, abych věděla, jestli bude zrychlovat či brzdit a já za ním nevlála jak prapor, nebo neustále neklovala svojí helmou do té jeho. Navíc vždy a za každé situace jezdí moc rychle – byť podle něj se mnou jede tak pomalu, že kdyby jen trošku zpomalil, tak už zákonitě musí spadnout. Dlouho jsem mu vyhrožovala, že si udělám řidičák taky a koupím si vlastní mašinu, ale znáte to – od slov k činům bylo pořád moc daleko, léta plynula a já se s vidinou aktivního motorkaření pomalu loučila… Jenže manžel najednou bouchnul o stůl s přihláškou k autoškole a už nešlo couvnout! I přes počáteční obavy jsem ji nakonec zvládla, a abych měla správnou motivaci, týden před zkouškami Martin domů přivezl moji „novou“ motorku – Suzuki GS500E. Jediné, co jsem na ní viděla, byla barva. Modrá! Tu jsem niky nechtěla! Ale nakonec se potvrdila jeho slova - je to fakt skvělá začátečnická motorka, lehká, nízká, ale hlavně trpělivá a hodná. Občas ji chudáka lituju, ale ona mi bez reptání odpustí špatné zvolený kvalt, nedobrzdění při podřazení, nebo dlouhé mačkání spojky.

 

Až při vzájemném porovnání jsem zjistila že mám doma opravdu ošklivé kačátko

Asi po půl roce mého samostatného ježdění Martin přivezl domů redakční, dlouhodobě testovanou Hondu CB500X. Už když jsem ji viděla na fotkách, tak se mi moc líbila, ale v reálu je ještě mnohem hezčí. Červená barva je naprosto dokonalá - už když jsme doma měli Africu v podobném barevném provedení, tak to byla moje velká favoritka. Viděla jsem CB naživo i v šedé barvě, ale u mne jednoznačně vyhrává červená. Líbí se mi i elegantní design, a i když je její vzhled moderní, tak rozhodně nevypadá, jako kdyby právě přiletěla z vesmíru, jak tomu u některých motorek občas bývá. Černé a stříbrné detaily, jako jsou padací rám, plexisklo nebo kryty rukou jsou také skvělé, a i když ženské jsou na tyhle věci hodně háklivé, tak mě nenapadá nic, co bych měla hodnotit negativně. Až při vzájemném porovnání se Suzuki jsem si uvědomila, jaké je ta moje motorka ošklivé káčátko a všimla si na ní věcí, které mě od té doby vždycky praští do očí ve chvíli, kdy na ní sedám.

Za vzhled ode mne Honda CB500 X dostává jedničku s hvězdičkou

Honda je sice na první pohled krásná, ale na mě je hodně vysoká - na tom mám opravdu jezdit? Dosáhnu na zem na špičkách, takže potom je těžká manipulace na místě a při pomalé jízdě během popojíždění v ucpaném městě, otáčení na silnici, stejně jako při couvání, kdy sedím a fakt musím cupitat po kouskách. Až budu prý vyježděnější, tak si i v těchhle situacích pomůžu motorem, spojkou a brzdou, ale chtěli jste dojmy začátečnice, tak je tady máte :-) Přitom se svými 168 centimetry nejsem žádný prcek, a tak si myslím, že v tomhle může být pro menší postavy celkem problém. Určitě bych uvítala možnost sníženého sedla, takové 2–3 centimetry by udělaly hodně, jenže to prý není v nabídce, což je podle mne velká škoda. V tomhle ohledu tedy jednoznačně vyhrává Suzuki, se kterou takovéhle problémy nemám. Stejně tak ani na stojánek se mi nepodařilo ji vůbec zhoupnout, a tak jsem využívala jenom ten pohotovostní. V tom ale takový problém nevidím, pro případy, kdy je potřeba mít motorku na centrálním stojanu máme přeci chlapy, že?

Při manipulaci na místě jsem měla kvůli vysokému sedlu celkem problémy
(přitom na téhle fotce sedlo vypadá vysoké akorát, pozn. red. ;-))

K manipulaci na místě jsem si sice trošku postěžovala, ale jinak ode mne dostává Honda už jen samé jedničky a musím říct, že od prvních kilometrů jsem si ji doslova zamilovala! Největší rozdíl oproti mojí motorce je skvělý posez. Zatímco na Suzuki jsem hodně natažená a po chvíli mě bolí ruce a taky za krkem, tak tady je pozice mnohem přirozenější a pohodlnější. Sedlo je příjemně široké i tvrdé a řidítka tak akorát daleko, takže na nich mám položené ruce pěkně zvolna, žádná křeč – krásně pak můžu vnímat to, jak se motorka chová. Stejně tak stupačky jsou v příjemné poloze a já nemusím mít nohy zalomené v tak ostrém úhlu jako na géesu. Yamaha XJ600 S Diversion, kterou jsem měla k dispozici v autoškole, je na tom sice líp nežli GS, ale do pohodlí CB má hodně daleko. Perfektní je také odpružení a padesát odstínů šedi, které zdobí naše silnice, překonávala levou zadní a jen se na nich jak dáma ladně houpala.

Takhle skvěle jsme vloni s Martinem trávili poslední slunečné dny

Hromadu bodů ode mne dostává také ochrana proti větru, a i když jsme jezdili v podzimních měsících, tak vítr ani zima si ke mně díky ochrannému štítku a krytům rukou cestu nenašly. Přestože hodně motorkářů nespíš moc nezajímá, co se děje za nimi, tak pro mne je kontrola situace za mnou stejně důležitá, jako pohled dopředu. Zatímco na Suzuki se musím hodně snažit, abych v rozvibrovaném zrcátku uviděla něco jiného, nežli svoje ruce, tak tady byl přehled dokonalý, protože zrcátka mají optimální tvar, jsou krásně doširoka umístěná, přesně v mém zorném poli, a hlavně vůbec nevibrovala.

Skvělá ochrana proti větru a bezpečné ABS, to na svojí Suzuki od té doby hodně postrádám

Hodně se mi líbily také brzdy, ty jsou nejenom skvěle účinné, ale také se jejich účinek krásně dávkuje a navíc mně hodně psychicky pomohlo to, že mají ABS. To, že někde přepísknu brzdění, dostanu smyk a pošlu motorku někam do příkopu je pro mne asi největší strašák a i díky ABS jsem se na motorce cítila daleko jistější a jízdu si víc užívala, přestože si myslím, že se během mojí jízdy ani jednou nemuselo zapojit do hry. Hodně mě překvapilo, že i já coby začátečnice jsem poznala to, jak rozdílně se můžou chovat dva motory se stejným objemem. Manžel sice trošku mrmlal, že oproti Suzuki je motor bez jiskry, ale mně jeho klidný a plynulý zátah vyhovoval daleko víc, nežli když u té svojí cítím, že se začíná s přibývajícími otáčkami mnohem víc sbírat, takže jsem určitě využívala ve větším počtu hondí koně nežli ty suzučí. Vím, že moderní motorky mají většinou ukazatel rychlosti, ale moje Suzuki ho nemá a tam se při řazení a hlavně podřazování občas trošku ztrácím. Pro mne byla tedy i ukazatel zařazené rychlosti velký pomocník, protože pak jsem mohla mnohem snáz svolit správný kvalt a bezpečněji projíždět zatáčky. Díky všem těmhle věcem, jako je posez, podvozek, brzdy, ochrana proti větru a motor jsem si jízdu na Hondě mnohem víc užívala a dokonce i Martin mi říkal, že tempo při naší poslední vyjížďce bylo přesně takové, jaké by volil on sám.

Podzimní výlet na Špindlerovku, to byl zatím můj nejlepší jednostopý zážitek

Tou vyjížďkou byla cesta na naši oblíbenou Špindlerovku, která je umístěná až na samotných vrcholcích Krkonoš. Sice jsem se nejdřív trošku bála těch nekonečných zatáček, prudkých stoupání a klesání, ale až tam jsem vlastně pochopila, co chlapi na těch mašinách mají. Byl to úžasný pocit, když tahle motorka v táhlých a přehledných zatáčkách seděla jak přibitá, ve stoupáních, kde jsem díky příjemnému motoru nemusela moc řešit řazení, cestou dolů jsem se mohla spolehnout na bezpečné brzdy a jen si užívat příjemné předení motoru s občasným prásknutím do výfuku. Vraceli jsme se domů a už bylo pěkně chladno, ale parádní ochrana proti větru a vyhřívané rukojeti poskytly skvělý komfort a bonus, který u svojí Suzuki neznám. Jen těžko jsem se s Hondou po třech týdnech loučila. Suzuki mi sice otevřela vrátka do světa jedné stopy, ale až tahle motorka mi doopravdy ukázala, jak krásné motorkaření dokáže být a já se jen těžko budu zase ke svojí starší Suzuki vracet. Je zajímavé, že jsem si mnohých jejich nedostatků všimla až poté, co jsem na ni opět přesedla z moderní Hondy.

Musím říct, že mě jízda na motorce hodně baví, je to úplně něco jiného než autem. S ním je to jenom dostat se odněkud někam, kde výlet teprve začíná, zatímco na motorce je i součástí výletu i samotná cesta. Líbí se mi i to, že mě zdraví motorkáři a já tak vím, že taky patřím taky mezi partu lidí, která miluje tuhle jednostopou svobodu. Sice jsem si první rok dávala jen jako zkušební s tím, že pokud mě to nechytne, tak motorku prodám, ale už teď vím, že se tak nestane a já budu jezdit dál. Vím, že chci podobné cestovní enduro, jako je tahle Honda, ta (pokud by měla nižší sedlo) by totiž přesně odpovídala mým představám a potřebám. Na závěr bych chtěla poprosit všechny kované motorkáře, ať s námi začátečníky mají trpělivost a ženský - pokud vás jen jednou napadlo zkusit osedlat mašinu, tak neváhejte! Ten pocit svobody nikde nekoupíte, to musíte zažít!

Tak tuhle holku bych doma měla fakt moc ráda, jen kdyby to sedlo bylo nižší...

Informace o redaktorovi

Martin Hakl (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 180 cm
Tomas Mysliveček - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

klidný a vyrovnaný výkon motoru
skvěle ovladatelné brzdy
pohodlný posed
elegantní vzhled


nemožnost nastavený výšky sedla


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 67.5 Kč od 13 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
MiRocka přispěl 3 Kč
Cifa přispěl 6 Kč
McPitt přispěl 6 Kč
Petr7474 přispěl 6 Kč
JardaBar přispěl 1.5 Kč
Durand přispěl 6 Kč
Sogeth přispěl 6 Kč
alf73 přispěl 6 Kč
Rewolt přispěl 6 Kč
Poky-f přispěl 6 Kč
Mike70 přispěl 6 Kč
FGB přispěl 6 Kč
pan_Maršoun přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (6x):
Motokatalog.cz



TOPlist