yamaha_mt09




2x Honda CB 1100: RS & EX

Vyrůstali jsme na naháčích a přesně tyhle motorky jsme jako mladý chtěli jednou mít. Mám tu tedy sportovnější verzi modelu CB 1100 a jsem rád. Upravené retro pro dnešní dobu mě nikdy nevadilo. Pokud výrobce dodrží styl, zachová siluetu a jen vás potěší příjemnými detaily, nemůže to být špatné. U Hondy vědí co dělají ať už si o nich myslíte cokoli.

Kapitoly článku

Je tu rok 2017 a Honda servíruje model CB 1100 ve verzi RS. Tyhle dvě písmenka ale klidně vypusťte z hlavy, žádný racing ani sport se nekoná. Pořád tu máme jednoduchý základ, kde se mohutný motor o objemu 1140 ccm a síle 91 Nm snaží podřídit dvojitému kolébkovému rámu z ocelových trubek. Návrat ke kořenům je první slovní spojení, které mě napadlo, když se mi kamarád zeptal, co si o téhle motorce myslím. Silný motor, solidní brzdy, trochu toho sportu a lehké zavlnění v náklonu.

Usedám za řidítka a první pocit není jednoznačný, tak jak jsme dnes u naháčů zvyklí. Řídítka jsou užší a jsou natočeny směrem k vám. Což lehce svazuje ruce a v oblasti vašich loktů to cítíte nejvíc. Stejné to bylo na naháčích před dvaceti lety. Nezapadnete do motorky a sedíte spíš na ní, přesně 795 mm nad zemí (EX má 790mm). Nejde ani tak o milimetry jako o samotné sedlo, které je širší a to vám o něco víc roztáhne nohy, a na zem to máte dál. Na nepohodlí si ale nemůžete ani na chvilku stěžovat. Rozměrné a příjemně polstrované sedlo má semišový potah. Pro řidiče je i lehce vykrojené a tak při mohutném zatahání za plyn necestujete nepříjemně dozadu.

Při prvním usednutí nepůsobí CBčko tak mohutně jako na stojánku. Ovladače na řídítkách jsou větší a působí solidním dojmem. Pokud chcete provézt jakýkoli úkon, od blikání přes zapnutí výstražných světel je vše na správném místě. Ovladač pro blinkry je intuitivně umístěn pod klaksonem, a pro váš palec tak v příjemné poloze.

RSo má ještě oproti verzi EX několik zásadních změn, obě kola jsou zde 17" (EX má 18"), rozvor má 1485 mm a je tedy o 5 mm kratší něž u EX, a váha zůstala na hodnotě 252 kg (EX má 255 kg). Když jsem se v úvodu zmínil o řídítkách, tak úhel hlavy řízení je ostřejší (26° proti 27°), závlek je taky menší a přední vidlice Showa je o dva milimetry silnější (43 proti 41 mm) a také tužší. Charakteristikou přední vidlice je dvojitý průtokový ventil, který zajišťuje progresivní nárůst tlumicí síly podle jízdních podmínek. Nastavitelné je předpětí pružiny a to i vzadu na dvojici tlumičů. Řidič je nicméně i přes veškeré úpravy stále lehce izolován od bezprostředních pocitů z předního 17" kola. Vaše poloha za řídítky není totiž tolik nahrbena dopředu a prioritou tu je stále především pohodlí a relax. K uvolněnému pocitu za řídítky si připočtěte i jeden z nejjemnějších motorů jaké jsem měl kdy možnost okusit, a už se vám tu pomalu rýsuje o čem tahle motorka je.

Miluju tu bezprostřednost Hondy, kdy se na jejich motorkách nemusíte za jízdy takřka o nic starat. Neříkám, že na to mám vždy náladu, ale je to jejich poznávací znamení a dělají to ze všech nejlíp. Měkoučká spojka je jako samet. Sešlápnete řadičku a její jasná odezva podpořena příjemným cvaknutím vás pohodově naladí a dodá pocit spokojenosti. Pouštím spojku a nemusím ani přidávat plyn, motor krásně nabíhá a jemný čitelný nástup kroutícího momentu jezdce nevyleká. Jsou to všechno detaily, ale ty dělají celek.

Vaše ruce necítí žádné vibrace a jedná se o perfektně odladěný motor. Ve spodním spektru otáček nemáte šanci zaznamenat cuknutí a ve městě si tak budete doslova libovat. Ani elektronika neobtěžuje prodlevou či opožděnou reakcí a s klidem můžeme říct, že máte pocit, jako když udáváte povely přes staré dobré karbce, paráda! Síla motoru je v řeči čísel, mimo již zmíněný kroutící moment, na hodnotě 66 kW při 7 500 otáček/min. Jestli to je hodně nebo málo nechám na vás. Motor bude ale určitě z těch déle žijících, protože není potřeba ho točit. Dodávka výkonu, respektive kroutícího momentu je všudypřítomná. Víc než otázka na to jak rychle tahle motorka jede, se ptejte, jak je silná. Je jedno co máte zrovna zařazeno, RS táhne pořád stejně. Tah je parádní a nejlépe se cítíte vy i motor ve středním spektru. Hnát se do sedmi nebo osmi tisíc, nemá smysl, protože narůstají lehce vibrace. Raději si zalovím v jemné šestirychlostní převodovce vyšší kvalt.

Do otáček jde motor s rozvahou a mohutná síla se spíš nabaluje jak lavina, než že by bouchnul jaderný reaktor. Je to pocit jak na hodně silné gumě, která se sice moc nenatahuje, ale je za každé situace neochvějně pevná. Navíc nezaznamenáte jestli na motorce jedete sami a nebo ve dvou. A pozor, i normální holky se tu pohodlně usadí a náramně je povozíte. Prostor je pro spolujezdce dostatečný a nohy nejsou nepříjemně zalomené.

V náklonech bych ale jako řidič chtěl víc citu od předního kola, ovšem vyloženě špatné to není. Pneumatiky Dunlop Roadsmart III totiž fungují skvěle a to i v dešti. Jsem jen asi hodně zmlsanej, takže když si vezmete, že tu máme retro řídítka a sedíte rovně jak prkno, tak si nestěžuju. Při nájezdu do zatáčky je tento pocit odtažitosti nejmarkantnější. Přechod do náklonu nedává moc informací, ale jakmile už jste ve vinglu je všechno v pořádku. Příjemně naladěné tlumení je jen natolik tuhé, aby si vysloužilo CBčko písmenka RS a odlišovalo se tak od druhé verze. Pořád je to ale pohodlíčko a na dírách a příčných nerovnostech žádné nepříjemné drcnutí a o nějakém nestandardním zvuku od podvozku ani nemluvě.

Hmotnost 252 kilogramů je sice na papíře velké číslo, ale pokud nejste sami vyloženě papír, tak si s přehledem poradíte. Poctivá váha stroje je znát na místě, při couvání po špičkách a při postrkávání i jen do mírného kopce. Na materiálu se zkrátka nešetřilo. Pokud ale chcete vlastnit motorku s pocitem, abyste viděli za co jste svoje peníze utratili, nemůžete si vybrat lépe. A nejde jen o váhu a přítomný kov. Páčky brzdy, spojky jsou stavitelné a palubní přístroj je nově tvořen kovovým dekorem uprostřed, který obklopuje příjemně utlumený jas digitálního počítače. V menu se orientujete dvojicí tlačítek, která jsou sice menší, ale jejich odezva na kliknutí je jasná a rychlá. Škoda, že pokud hledáte jeden údaj, musíte listovat pořád dokola a nelze se vrátit zpět. A taky se těším na dobu kdy i Honda zapracuje ovládací prvky pro menu na řídítka.

Přední i zadní světlo nově tvoří LED diody. Mě se to k RS stylu hodí a nemám ani nic proti modernějšímu vzhledu blinkrů. Při jízdě v noci je svítivost předního světlometu průměrná a potkávací kužel jasně bílého světla je na vozovce tvořen v podstatě jen vodorovným pruhem, na efekt nicméně zajímavé. Dálkové světlo už nemá problém rozkrojit tmu pořádně.

Pod sedlem najdete místo na lékárničku a sadu nářadí, která obsahuje několik klíčů, šroubovák – plochý i křížový, C-klíč na zadní tlumiče, imbus a kolíček na výměnu pojistek. K tomu všemu se pak vleze i vaše peněženka. Spotřebu paliva jsem měl v den focení a při sportovní jízdě 6,2 litru na 100 kilometrů. Běžným dojížděním do šedesáti kilometrů vzdálené práce a to ve stejném poměru dálnice, okresky, město se spotřeba ustálila na 5,2 litru.

CB 1100RS je přesně taková jaká je na stojánku. Mohutná, poctivá motorka s nádherným designem. Motor je dostatečně silný, funguje ve všech režimech zatížení a to, že se podvozek malinko zavlní je vlastně v pořádku. Jízda je příjemná pro všechny typy řidičů a pokud chcete motorku, která se vám bude i za deset let líbit stejně je to jasná volba. Kvituji technické úpravy a odlišnost od verze EX, které se netýkají jen vzhledu. Až mi bude padesát, raději tohle stylové CB než čopra.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Který model byste si vybrali vy?

  1. Hlasováno: 138x
  2. Hlasováno: 60x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 3 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):



TOPlist