globalmoto_duben_nolan




2x Honda CB 1100: RS & EX

Kapitoly článku

Honda CB1100 není na českém trhu úplnou novinkou – prodává se u nás od roku 2013 – ale pro letošní sezónu se dočkala hned několika modernizací. Kromě toho se poprvé objevuje ve dvou verzích; vedle vylepšeného klasického modelu EX s vyplétanými ráfky je tu sportovnější provedení s označením RS.

Na rozdíl od sportovně zaměřené Hondy CB 1100 RS, se kterou vás v předchozí kapitole seznámil kolega Prochy, zůstává verze EX věrná klasickému stylu sedmdesátých let. Základ obou modelů je totožný - vzduchem a olejem chlazený čtyřválec s žebrováním, usazený v trubkovém rámu, ale tím veškerá podobnost končí. Na pohled sice EX poznáte nejrychleji podle vyplétaných ráfků a chromovaných blatníků, ovšem Honda nezůstala jenom u těchto kosmetických odlišností. Rozdílné rozměry pneumatik (18" vs 17") a geometrie podvozků totiž dávají každé z motorek úplně jiné jízdní vlastnosti.

To, že je model EX laděný víc do retro stylu však neznamená, že by se mu letošní vlna modernizace úplně vyhnula. Nová palivová nádrž má ještě hezčí tvar než u předchozí generace, a navíc je vyrobena tak, aby její elegantní vzhled nerušily žádné viditelné sváry. Kulatý přední světlomet i koncové světlo jsou nově osazeny úspornými LED diodami, jinou podobu dostaly také podsedlové kryty, zadní blatník, a sedlo.

Důvodem, proč Honda přistoupila k modernizaci svého nejklasičtějšího modelu právě v roce 2017, je emisní norma Euro 4. I přes přísnější limity se však podařilo zachovat chlazení vzduchem a olejem, přičemž parametry čtyřválce zůstávají na původních hodnotách. Tabulkový výkon 90 koní sice v dnešní době nikoho neohromí, ale jeho sametový chod, pružnost a přesnou reakci na plyn mu mohou závidět i mnohem silnější stroje. Motor poctivě zatahuje už od volnoběhu, a při retro-stylu jízdy si bohatě vystačí se spodní polovinou otáček. V převodovce navíc přibyl šestý rychlostní stupeň, takže k hledání omezovače není důvod ani při cestování po dálnici. Dalším novým prvkem ve výbavě je antihoppingová spojka, která se může pochlubit nejen bezpečnějším podřazováním, ale hlavně lehčím chodem páčky. Ten oceníte hlavně ve městě, protože vzhledem ke gumovému charakteru čtyřválce se při toulání krajinou k řazení moc často nedostanete.  

A Honda CB1100EX je na poklidné vyjížďky jako stvořená. Vyšší řídítka a rovné, bohatě polstrované sedlo vnutí jezdci uvolněnou vzpřímenou pozici, a old-schoolová geometrie podvozku ukáže při pokusu o svižnější průjezd sérií zatáček brzy svoje limity. Dlouhý rozvor naopak dává motorce příkladnou stabilitu a jízdní komfort, který podpořen i měkčím nastavením klasického odpružení. S různorodou kvalitou českých silnic si podvozek poradí hravě, a to i při jízdě ve dvou. Řízení je na nezvykle úzkých pneumatikách rychlé a přesné, nicméně mu trochu chybí zpětná vazba, a při zatáčení v nízkých rychlostech má tendenci se zavírat. Příchuť starých časů je však na jízdních vlastnostech patrná jenom do určité míry, a o nějakém nepříjemném kroucení v zatáčkách nemůže být řeč.

Konstruktéři si dobře poradili i s vyšší hmotností. 255 pohotovostních kilogramů pocítíte při manipulaci na místě, ale jakmile se motorka dá do pohybu, v nadváha jde v mžiku dolů. Že pod sebou máte čtvrt tuny poctivého železa se ukáže až v situaci, kdy potřebujete náhle zpomalit. Dvoupístkové přední Nissiny mají pozvolnější nástup, a protože tahle Honda není vybavená kombinovaným brzdovým systémem, musíte si občas pomoci zadním pedálem. Účinek brzd prostě odpovídá celkovému pohodovému charakteru celé motorky, která nemá tak sportovní ambice jako její kolegyně s iniciálami RS, ale rozhodně není o nic tuctovější. Pokud hledáte autentické zážitky, bude model EX ta správná volba.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Tomáš Procházka (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 177 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 3 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):



TOPlist