journeyman_brezen




První test Harley-Davidson Sport Glide

Modelový rok 2018 se u amerického výrobce motocyklů Harley-Davidson nese ve znamení velkých změn. Kompletně pozměněná řada Softail dává do světa jasnou zprávu, že to americká značka vzala pěkně od podlahy, a že optimistické tvrzení o velkém množství příchozích nových modelů není žádné chvástání. Jasným důkazem je zatím poslední novinkový model této řady s označením Sport Glide, který jsme podrobili klasickému redakčnímu testu.

Kapitoly článku

Záměrem konstruktérů z Milwaukee bylo obohatit rodinu Softailů o model, který nabídne více všestrannosti pro svého majitele, který by s ním mohl snadno dojíždět do zaměstnání, jen tak se projet v okolí bydliště, anebo hltat kilometry s dostatkem místa pro zavazadla na kratší dovolené.

Základem celého motocyklu je kompletně přepracovaný rám, jenž má velikou zásluhu na snadném ovládání i obratnosti stroje. Svůj díl na tom má určitě i obrácená přední vidlice včetně nového zadního odpružení typu monoshock s hydraulickým nastavením předpětí otočným kolečkem u pravého stehna řidiče v pěti polohách, čímž umožňuje změnit chování motocyklu dle potřeb posádky a podle jízdních podmínek i stylu jízdy, včetně nastavení pro jízdu se spolujezdcem a zavazadly. Převedeno do srozumitelné řeči můžete se „Sportglajdou“ dovádět v zatáčkách dle libosti, a na výjezdech pod plynem se vám stroj nezavlní. Navíc velmi dobře žehlí nerovnosti našich rozbitých silnic, takže vaše záda i spolujezdce zůstanou ušetřena nepříjemných rázů.

Je libo ostrojený stylový cruiser, nebo raději praktický cesťák stylu custom touring s úložným prostorem? S modelem Sport Glide můžete mít obojí a navíc velice snadno. Stačí vám k tomu jedna minutka, během níž dvěma páčkami můžete odjistit a lehce vyjmout přední kapotku a otočením páčky uvnitř každého kufru můžete oba kufry jednoduše odejmout. Během chviličky tak můžete mít starý dobrý Harley, s méně uhlazenou tváří.

Při jízdě s takto odstrojeným motocyklem je jízda celkově drsnější, více na vás fouká, a přijde mi, že krajina tak nějak více při jízdě ubíhá. Na druhou stranu mám subjektivní pocit, že SPORT GLIDE bez kufrů poslušněji vykružuje zatáčky. Třeba se vám to může zdát jako blbina, ale mně přijde docela zábavné si takto motorku pozměnit podle aktuální nálady a potřeby.

Když už jsem zmínil odnímatelné plastové kufry, zde je pár užitečných informací a čísel. Kufry mají dohromady objem 54 litrů, takže běžný nákup či výbava na nějaký ten výlet se do nich určitě vejde. Při navrhování tvaru kufrů dostal přednost vzhled před praktičností. Co se naopak jen tak moc nevidí, je plynová vzpěra uvnitř kufrů pro snadné otvírání, takže po odjištění páčkou na zadní straně kufru se víko pěkně pomaloučku vyklápí. Paradoxem pak je, že díky těmto vzpěrám zůstává v kufrech k dispozici méně místa. Inu, něco za něco…

Asi největším klenotem celého motocyklu je vzduchem chlazený vidlicový dvouválcový čtyřventilový motor Milwaukee-Eight 107 o zdvihovém objemu 1745 ccm. V době všudypřítomného downsizingu musí už jen samotný pohled na celé nádherně muskulativní ústrojí motocyklu potěšit duši každého motorkáře. Největšího (neoficiálního - výrobce tuto hodnotu nezveřejňuje) výkonu 62 kW (84 koní) dosahuje motor při 5450 otáčkách za minutu. Papírově není hodnota maximálního výkonu motoru nijak oslnivá, avšak ve spojení s velkým točivým momentem, jehož maximální hodnoty 145 Nm motor dosahuje při 3250 otáčkách za minutu, si můžete být jisti, že rozhodně nebudete nijak strádat.

Medvědí síla, kterou motor zabírá již od nějakých 1500 otáček za minutu, zaslouží pochvalu. Navíc je až neuvěřitelné, v jak širokém spektru otáček motor tuto sílu poskytuje. V praxi to vypadá tak, že od okamžiku, kdy se na otáčkoměru zobrazí číslice 1500, je úplně jedno, jakou rychlost z šestistupňové převodovky tam právě máte, prostě jen otočíte rukojetí plynu a necháte se unášet na vlně plynulého a intenzivního zrychlování za hudebního doprovodu dvouválce, jehož svody jsou vyústěny do jednoho výfuku na pravé straně.

To že má tenhle Harley v názvu modelu slovo „sport“ neznamená, že máte očekávat kdovíjak zběsilé výkony, ale ručím vám za to, že nudit se také nebudete. Dlouhá jednička z nabízených šesti stupňů dovolí mohutné zrychlení bez nutnosti řazení, takže při popojíždění mezi semafory budete určitě na předních pozicích. Motor je pevně uchycen v rámu, a díky systému vyvažovacích hřídelí je jeho projev až nezvykle utlumený oproti zavedeným zvykům, a ten kdo očekává nějaké výraznější vibrace, bude možná zklamán. Znát je to především na volnoběh, ale ani přes to se nemusíte bát, že byste byli ochuzeni o ryzí charakter H-D. Zvukový projev motoru si můžete poslechnout zde.

Ergonomie a rozmístění všech ovládacích prvků na řídítkách je logické a přehledné. Vlevo přepínač světel, a tlačítko funkcí palubního počítače a pod nimi tlačítko tempomatu. Vpravo pak tlačítko varovných světel, startování a tzv. „chcípáku“. Na každé straně řídítek, je navíc ovládání příslušné strany směrových světel. Když už je řeč o „blinkrech“, musím zmínit příjemnou vychytávku – automatické vypínání směrových světel. Díky senzorům náklonu se po návratu do vzpřímené polohy směrová světla sama vypnou. Pěkná jsou i designová zpětná zrcátka, jen mi přišla zpočátku celkem malá, ale při jízdě i přes své menší rozměry zaručují dostatečný výhled vzad.

Aktuální jízdní informace lze vyčíst na kombinovaném kruhovém přístroji, který obsahuje velký analogový ukazatel rychlosti v kombinaci s inverzním LCD displejem zobrazujícím ukazatel zařazené rychlosti, ukazatel množství paliva v nádrži a dále některou z volitelných možností zobrazení hodnoty dojezdu na nádrž, hodinami, počitadlem kilometrů a tripů A a B a otáčkoměru. Sdružený přístroj dále obsahuje kontrolky dálkového světla, neutrálu, nízkého tlaku oleje, směrových světel, diagnostiky motoru, tempomatu, ABS, nízké hladiny paliva či bezpečnostního systému. Díky vhodně zvolené grafice jsou údaje na přístroji velmi dobře čitelné, a na LCD displeji jsou všechny zobrazované hodnoty dobře vidět i na ostrém slunci.

Celková stavba motocyklu nabízí uvolněnou a pohodlnou pozici jezdce snad každého vzrůstu. Široká řídítka padnou do ruky, stupačky jsou předsunuté dopředu tak akorát, takže jsem si se svými 193 centimetry výšky na palubě Sportglidy doslova hověl, na čemž mělo svůj podíl i rozměrné a pohodlné sedlo. Po více než 200 kilometrech najetých v jednom kuse, jsem z motocyklu slezl bez viditelných známek únavy. O poznání hůře na tom je spolujezdec. Malá sedačka, navíc skloněná opačně směrem dozadu a dolů slouží spíše jako nouzové řešení, a můj „batůžek“ mi po krátkém svezení pořádně vyčinil. Tento nedostatek by měl jít odstranit díky nabídce příslušenství za příplatek.

Z celého stroje čiší poctivost a bytelnost, nutno ale podoktnout, že si ji Harley-Davidson nechá zaplatit. Příkladem toho je kovový přední blatník nebo široká řídítka z oceli s až neuvěřitelným průměrem. To už se v dnešní době „plastové“ jen tak nevidí. Však také pohotovostní hmotnost činí nezanedbatelných 317 kg. Ale udávané váhy není potřeba se nijak zvlášť obávat. Těžiště a celkové rozložení hmotnosti motocyklu dělá z tohoto motocyklu poslušnou ovečku, která se ovládá s lehkostí, a kromě manipulace na místě byste do ní bez mála 320 kilogramů ani náhodou neřekli.

Tenhle Harley se pokládá do zatáček s obrovskou chutí, kterou bohužel krotí nízko položené stupačky, takže není žádný velký problém, dostat motocykl na svůj limit. Tomuto stroji prostě nejlépe sedí pohodové tempo kolem 100 km/h, kdy si motor jen tak bublá na 6. převodový stupeň kolem 1600 otáček za minutu, a pokud vás náhodou už přestane bavit tempo před vámi cestující rodinky v naftové octavii, prostě jen otočíte heftem, a jste pryč… Sport Glide se nezalekne ani dálnice, kde ve 130 km/h motor točí cca 2300 otáček za minutu. Díky velké hmotnosti jej nerozhodí míjející vozidla či kamiony. Jen je třeba počítat s tím, že nad 110 km/h začíná být na „palubě“ dost větrno. Při cestování na delší vzdálenosti potěší elektronický tempomat, který se aktivuje tlačítkem na levé rukojeti. Jeho ovládání je intuitivní a nastavení požadované rychlosti je otázkou okamžiku. Jedinou podmínkou je jízda s minimální rychlostí 50 km/h.

V případě potřeby rychlost stroje krotí kotoučové brzdy – vpředu s pevným 4pístkovým třmenem, vzadu je pak plovoucí 2pístkový třmen. Samozřejmostí je protiblokovací brzdný systém ABS. Minimální ovládací síly přední brzdy dovolují brzdit jedním prstem pravé ruky. Brzdný účinek mi přijde trošku nevýrazný, ale pokud se na páčku náležitě přitlačí, stroj vždy bezpečně zastaví. I přesto si dokážu představit větší počáteční zakousnutí se čelistí do brzdového kotouče. Určitě je dobré mít na paměti, že krotíme přes 300 kilogramů živé váhy.

Za zmínku stojí opravdu nádherná černá litá kola MANTIC s frézovanými okraji. Použité pneumatiky jsou ze stáje Michelin, ale navíc se pyšní názvem Harley-Davidson, čímž zdůrazňuje příslušnost ke značce. Jedná se sice o nepodstatný detail, který ale určitě dokáže potěšit majitele motocyklu.

Ten, kdo si pořídí stroj za cenu kolem půl milionu korun, pravděpodobně nebude hledět na nějaký ten litr benzínu navíc. My jsme si ale spotřebu ověřili a během testovacích dní najeli přes 600 km ve všech možných podmínkách, město, okresky i dálnice, a spotřeba se během celého testu pohybovala lehce nad 5 litrů na sto kilometrů, což je na více jak třísetkilového „macíka“ opravdu dobrá hodnota. S nadrží o objemu necelých 19 litrů tak budete tankovat po ujetí cca 400 km. Při prvním tankování mě maličko zmátla dvě chromovaná víčka na nádrži. Jak jsem v zápětí zjistil, jen jedno je pravé, druhé slouží jako pouhá záslepka.

Nejsem zastáncem složitých elektronických systémů použitých u motocyklů, ale doba už je prostě taková a ani H-D nemohl zůstat v tomto směru stranou, a nabízí moderní technologie a elektronickou výbavu, která obsahuje mimo jiné bezklíčkové zapalování či USB zásuvku. Součástí elektronické výbavy je bezpečnostní systém zahrnující imobilizér, sirénu a kompletní LED osvětlení. Zaujmout dovede například moderní hlavní světlomet, který svým řešením zajímavě doplňuje ostatní „klasiku“.

Motocykl je dostupný ve třech barevných provedeních – VIVID BLACK (14 850 € bez DPH), SILVER FORTUNE a, TWISTED CHERRY (15 125 € bez DPH). Po přepočtu startují ceny dle barevného provedení na 457.860 Kč s DPH.

Nový Harley-Davidson Sport Glide se povedl a během testovacích jízd mě příjemně překvapil. I při vší snaze o co nejobjektivnější hodnocení se na něm jen velice těžko hledají nějaké nedostatky. Mou kritiku si odnáší sedačka spolujezdce, na které se opravdu cestovat nedá, lepší by mohly být brzdy a větší i kufry. Jinak se konstruktérům z Milwaukee podařilo postavit univerzál, který udělá z každé vaší cesty zážitek. Za jedny peníze dostanete drsnější cruiser a zároveň uhlazenější cesťák s úložným prostorem. Když k tomu připočteme velmi dobře fungující podvozek v kombinaci s  motorem Milwaukee-Eight 107, máme tu motorku, se kterou bude radost hltat kilometry, nebo se jen tak loudat po městě či po krátkých výletech. Jízda s tímto motocyklem vám umožní zapomenout na všechny starosti či každodenní stres a zažijete s ní radost z jízdy, což se u dnešních elektronikou nabitých motocyklů mnohdy vytrácí.

Krátké video z testování

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ univerzálnost
+ silný a úsporný motor Milwaukee-Eight 107
+ snadno odnímatelná přední kapotka a boční kufry


- malá a nepohodlná sedačka spolujezdce
- slabší brzdy


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 42 Kč od 9 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Michal883 přispěl 6 Kč
Fixxxer přispěl 3 Kč
Dan66 přispěl 3 Kč
vitik přispěl 6 Kč
Milan1963 přispěl 6 Kč
anery přispěla 3 Kč
Nordland87 přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
Jiroos přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):



TOPlist