yamaha_mt09




CF Moto MT650: Nečekané čínské překvapení

Nejnovější přírůstek v rodině čínské značky CF Moto nesoucí označení 650MT zvednul mezi laickou i odbornou veřejností velké množství diskuzí a debat. Design z dílny rakouského studia Kiska, dvouválcový motor se dobrým výkonem a 6 stupňovou převodovkou v kombinaci se slušnou výbavou, tříletou zárukou a bezkonkurenční cenovkou oprávněně vznášejí mnoho otázek. Je například možné za uvedenou cenu nabídnout fungující motocykl schopný přiblížit se svým o mnoho dražším konkurentům? Jako jedna z posledních redakcí jsme proto převzali tenhle „cesťák“ k redakčnímu testu.

Kapitoly článku

Stroj mi osobně předal obchodní ředitel společnosti Journeyman CZ, s.r.o., oficiální dovozce strojů CF Moto do ČR a SR,  Mgr. Eduard Šlampa se slovy „najezděte kilometrů, kolik chcete, hlavně motorku pořádně vyzkoušejte“, což moc často neslýchám. Stroj měl v době převzetí najeto cca 6000 km, takže měl už leccos za sebou. Navíc na něj během těchto kilometrů kromě první servisní prohlídky v tisíci kilometrech nebylo sáhnuto, a proto se test odehrával za reálných podmínek. Než se budu věnovat samotnému stroji, pojďme si povědět pár slov k samotné značce CF Moto .

Historie firmy

Továrna CF Moto vznikla v roce 1989 a nyní zaměstnává více než 1500 lidí. Od svého vzniku vyrobila 98 typů vozidel a 51 typů motorů. CF Moto distribuuje produkty ve více než 70 zemích a regionech světa a u nás je známé především sortimentem čtyřkolek pod jménem Gladiator. Dnes mezi hlavní produkty patří užitkové pracovní čtyřkolky ATV, nákladní UTV, sportovní SBS, motocykly, skútry a samostatné motorové jednotky.

V poslední době se CF Moto snaží prosadit i na poli motocyklů a již několik let spolupracuje s rakouským výrobcem KTM a designerským studiem Kiska. CF Moto a rakouská firma KTM v roce 2017 přešli do spolupráce na úrovni „join-venture“ a společně budují v centrále firmy v průmyslové zóně města Hangzhou nové výrobní a skladové prostory, počítá se i s testovacím polygonem.  Spolupráce se značně prohloubila, a tak je jisté, že se s motocykly CF Moto různých kubatur budeme setkávat i v dalších letech.

V roce 2019 se v ČR přidá do nabídky nástupce naháče NK 650 a uvažuje se také o prodeji malého naháče NK300. Později se očekává prodej velkého naháče NK1000.

Historicky se kromě modelu MT650 v ČR ještě prodávály také modely NK650 a TK650.

Vzhled a design

Při prvním letmém pohledu se nezapře podobnost s malým Versysem. Líbivé, nikoli podbízivé tvary jsou výsledkem spolupráce s rakouskou značkou KTM a designerským studiem Kiska. Výsledek, nechť každý posoudí sám, já za sebe říkám, že se mi vzhled celkem líbí. Bílá barva našeho testovacího stroje v kombinaci s černými plasty snad nikoho neurazí, ale modrá je lepší. Trubkový rám je velice podobný tomu z Versysu. Přední maska s dominantním LED světlometem se zase pak nápadně podobá designu KTM. Mimochodem celé osvětlení motocyklu komplet obstarává technologie LED. Standardně dodávaný kryt pod motor, byť jen plastový, maskuje malý rozměr motoru a prázdná místa kolem. Dotváří tím celkový dojem „velké motorky“. Slícování a kvalita jednotlivých použitých plastových dílů jsou na nečekaně slušné úrovni, která nedá možnost prozradit zemi původu.

Jestli je na téhle motorce poznat někde rozdíl mezi čínskou a japonskou produkcí, pak je to u přístrojového panelu. Svým tvarem hodně vzdáleně připomíná ten ze staršího Triumphu Tiger, avšak celkovým provedením připomíná spíše digitální hodinky z osmdesátých let. Na druhou stranu zobrazuje asi vše podstatné, co je k životu na motorce potřeba. Ještě se sluší dodat, že všechny údaje jsou zobrazovány čistě digitálně. Přístrojům dominuje velký otáčkoměr, který končí číslovkou 12. Uvnitř otáčkoměru je šikovně zakomponován digitální ukazatel rychlosti.  Vpravo od otáčkoměru se nachází LCD panel zobrazující stav paliva v nádrži, zařazený rychlostní stupeň, číselný údaj teploty chladicí kapaliny, hodiny, trip a celkový stav ujetých kilometrů. Vlevo od otáčkoměru jsou pak začleněny kontrolní svítilny mazání, funkce ABS, dálkových světel a kontrolka příliš vysoké teploty chladicí kapaliny. V horní části přístrojovky jsou pak trošku zapadlé kontrolky směrových světel. Vlevo vedle kontrolních svítilen se nachází dvě gumová tlačítka, která slouží vlastně pouze pro seřízení hodin, volby jednotek rychloměru a přepínání mezi „tripem“ a celkovým stavem ujetých kilometrů.

Výbava je tedy celkem slušná, avšak celkový dojem kazí několik maličkostí – postrádám možnost volby mezi tripy A a B. Dále mi vadil malý jas či kontrast jednotlivých kontrolek, ty nejsou na světle vůbec vidět, a proto nebylo během testu nijak výjimečné zapomenuté „blikání“. Úplně stoprocentně se nelze spolehnout na ukazatel stavu paliva, ten si víceméně ukazuje dle nálady, jak se mu právě zlíbí. A pokud se nechcete po vycucnutí nádrže na nulu nedobrovolně procházet k nejbližší benzince, doporučuji se řídit počtem ujetých kilometrů. Také rozdělení stupnice otáčkoměru mi nepřišlo zrovna nejvhodnější, a proto nebylo možné s přesností určit aktuální otáčky motoru. Pochvalu naopak zaslouží zásuvka na USB šikovně zakomponovaná do přístrojovky.

Rozmístění ovládacích prvků je bezchybné a všechny ovladače jsou ve snadném dosahu prstů na rukou – u levé rukojeti je tlačítko směrových světel, výstražných varovných světel, přepínač dálkových a tlumených světel a těsně vedle se krčí malý přepínač volby jednoho ze dvou režimů – Sport a Touring. Tlačítko mě svým provedením vrací do osmdesátých let, i když tento fakt je nepříliš podstatný. Horší je skutečnost, že jsem při ježdění nezaznamenal rozdíl mezi těmito dvěma režimy. Spojková páčka je nastavitelná, což velice chválím, u konkurence to rozhodně nebývá běžným zvykem. Na druhé straně řídítek pak nalezneme spínač elektrického okruhu. Ve zpracování jednotlivých tlačítek je také maličko rozpoznatelný rozdíl v kvalitě použitých materiálů oproti japonské a evropské konkurenci.

U tak levného stroje, jakým tahle mašina bezesporu je, mě hodně překvapila celková ergonomie, která je na vysoké úrovni. Jediné, co se vymykalo zavedeným zvykům, je umístění stupaček řidiče hodně vpředu – nemůžu říci, že by to bylo nepříjemné, prostě je to jiné, avšak nutno říci, že jsem si na tuto skutečnost velice rychle zvyknul. Řídítka nejsou kdovíjak široká, ale příjemně se drží. Nyní se dostáváme k sedlu, které je již na pohled velice úzké. Menší rozměry jsou znát i v praxi a po 50 kilometrech mě již pobolívala zadní část těla. Navíc při jízdě se spolujezdcem si batůžek stěžoval, že jej tlačí kovová madla podél sedla. Pozastavit se musím ještě u větrného štítku – ten je sice výškově stavitelný a dokonce bez použití nářadí, ale u našeho testovaného kusu ve zvolené poloze nedržel a musel jsem aretační páčky zajistit provizorně elektrikářskou izolační páskou. Ještě horší zjištění pak bylo, že štítek neplní vůbec svou funkci, zkrátka za jízdy na vás fouká jak na „Vidrholci“ – po dosažení dálničního limitu je potřeba se pořádně držet. Pro rok 2019 chystá výrobce nový vyšší štítek s možností bočních krytů.

Motor, jízdní vlastnosti, podvozek, brzdy, spotřeba

Jednou z věcí, které dělají tuhle motorku zábavnou, je živoučký řadový dvouválcový motor o objemu 650 ccm s elektronickým vstřikováním paliva s výkonem 45 kW plnící emisní normu EURO 4, který nabízí dostatek výkonu pro sportovní jízdu i běžné pohodové cestování. Motor je naladěn na vyšší otáčky a největší výkon podává v 9000 ot./min. Do dvou tisíc s ním není žádná řeč, a když v tomto pásmu přidáte více plynu, celá motorka se pořádně otřese. Až kolem třech tisíc začíná mít chuť do života a chová se pěkně přívětivě, ne však divoce. Kolem čtyř až pěti tisíc motor jakoby váhá, co vlastně dál bude dělat, ale naštěstí v šesti tisících mu to dojde a pěkně se dokáže rozparádit až k deseti tisícům.

V horkých dnech, kdy přes den rtuť teploměru atakovala hodnoty přes 30 stupňů Celsia, byl větrák chlazení motoru téměř permanentně sepnutý. Prostor ke zlepšování vidím ve slušném vychování motoru, konkrétně ve vibracích, kdy v pásmu mezi 5 a 6 tisících jich je maličko více než je nutné.

Šestistupňová převodovka je celkem přesná a dobře odstupňovaná, jen dráhy řadicí páky by mohly být menší. Ovládání spojky jde pěkně zlehka, plynule, a tak rozjezdy nebudou činit problém ani začínajícím jezdcům. Stovka na šestý rychlostní stupeň znamená cca 4500 otáček, což je právě oblast, kdy motor poněkud váhá a hodláte-li v této rychlosti uskutečnit předjížděcí manévr, určitě se vyplatí podřadit o jeden až dva stupně. Při 120 km/h už točí nějakých 6000, což je ideální pásmo pro další hbité zrychlování. Dosáhnout nepovolených rychlostí není pro motocykl žádný problém, jen aerodynamika a nefunkční plexi vám takovou jízdu velice rychle rozmluví. Nejlépe je držet si cestovní rychlost do nějakých 120 km/h a spíše si užívat jízdu v kopcovitém terénu plným zatáček.

Díky štíhlé stavbě a dobře rozložené hmotnosti je radostí vodit CFko po městě. Krásně lehoučce se ovládá, a pokud se někde stavíte na nákup, není problém 213 kg vyhoupnout na chodník. Když už jsme u parkování, motocykl je v základu vybaven jen bočním stojanem a centrální stojan bohužel není v nabídce příplatkového příslušenství.

Dalším překvapením bylo pohodlí a jistota, kterou nabízí podvozek motocyklu. Nastavení tlumičů je spíše do komfortna. S dírami i výmoly se podvozek zkoušeného stroje popral se ctí.  Zadní „monoshock“ tlumič je nastavitelný v šesti stupních, přičemž až dva poslední vnášejí do jízdy potřebnou jistotu. Přední tlumiče jsou na můj vkus až moc měkké a motorka se při razantním brzdění dost potápí. K solidním jízdním vlastnostem a dobré přilnavosti k silnici určitě přispívají použité pneumatiky Metzeler RoadTec, přední 120/70 R17 a zadní 160/60 R17, které jsou obuty na černé hliníkové ráfky.

Příjemné jsou i brzdy. Celý brzdový systém J. Juan zkonstruovaný ve Španělsku využívá vpředu 300 mm dvojité kotouče a vzadu kotouč o průměru 240 mm. Použitý systém ABS Continental funguje skvěle a zasahuje až, když je to opravdu třeba. V brzdném systému jsou použity vpředu i vzadu pancéřované brzdové hadice. Účinek brzd je více než dostatečný, přední brzdu lze ovládat a dávkovat snadno jedním prstem. Navíc páčka přední brzdy je stavitelná.

Pokud se vám tak jako mě tahle mašina zamlouvá, určitě vás potěší informace, že svými náklady na běžný provoz „CFko“ nezničí váš bankovní účet. Naměřená spotřeba během testu se pohybovala kolem 5 litrů na 100 km, čímž nijak nevybočuje ze zvyklostí dané třídy. Na nádrž o objemu 18 l lze tak na jedno tankování ujet něco kolem 370 km, což už je slušný radius pro pohodlné cestování.

Barevná provedení a výbava

Motocykl je nabízen ve dvou barevných provedeních – ROYAL modrá metalíza a bílá PARL, kterou jsme testovali. Základní cena na českém trhu byla stanovena na 129.990 Kč a 137.990 Kč vč. kufrů SHAD. Určitě bych neváhal, a připlatil bych si 8.000 Kč za opravdu prostorné boční kufry, které pojmou bez problémů nákup pro celou rodinu. Aktuálně nabídka originálního příslušenství čítá nosič navigace/telefonu, padací rám, plotnu stojanu a stavitelnou řadicí páku. Pro modelový rok 2019 se prý chystá i další nabídka praktických vychytávek a příslušenství.

Závěr a konkurence

Cestovní motocykl CF MOTO 650MT během týdenního redakčního testu více než jen příjemně překvapil. Za mě je to doposud nejlepší motocykl čínského původu, na kterém jsem seděl. Pár mušek se na něm najde, ale když do rozhodování zakalkuluji cenu a tříletou záruku, na tyto nedostatky se docela rychle zapomene. Dobrá ergonomie, živý a točivý motor budou pro svého majitele zdrojem zábavy a navíc slušně poslouží při cestování všeho druhu.

Konkurenci bude mít tento stroj hlavně v ojetých japonských motocyklech a bude na vás, jestli půjdete do ojetiny nebo vyberete nový stroj. Když se podíváte na konkurenci nových motocyklů, budete muset vždy minimálně 20.000 Kč přihodit. Nejlevnější dvouválcový japonec Honda CB500F stojí 149.900 Kč, případně NC750S (2017) pořídíte za 159.900 Kč. Stejnou částku dáte také za italsko-čínské Benelli TRK 502 Traveler. Kdybyste se chtěli přiblížit ceně CF Mota, museli byste vybrat menší objem. Suzuki V-Strom 250 stojí 139.900 Kč, za Kawasaki X-Versys 300 si připlatíte ještě 10.000 Kč navíc. Levněji koupíte už jen Royal Enfield Himalayan, který stojí 119.900 Kč. Přímá objemová konkurence v podobě japonské Kawasaki Versys 650 stojí 204.900 Kč nebo u Hondy NC750X ABS vyjde na 199.900 Kč.

Tímto tedy dávám CF Motu 650MT jednoznačně palec nahoru. Až konečná prodejní čísla ukážou, jak se tato novinka umístí v žebříčcích. Pro úspěch má ale velice dobře našlápnuto a ostatní konkurence by tuto skutečnost neměla brát až tak na lehkou váhu.

Video z testu

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

František Hadt (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 193 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

+ výkonný motor a pohodlný podvozek
+ nízká spotřeba
+ bezkonkurenční cena
+ tříletá záruka


- ochrana před větrem, malé plexi
- horší kvalita některých prvků
- úzké nepohodlné sedlo
- dlouhodobé kvality prověří až roky, otázkou je i následná prodejní cena


POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 81 Kč od 14 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
TRIBES přispěl 6 Kč
Lucasbiker přispěl 6 Kč
4listek přispěl 6 Kč
txvs přispěl 6 Kč
toonyl přispěl 6 Kč
Milan1963 přispěl 6 Kč
banditt přispěl 6 Kč
masi přispěl 6 Kč
SHIK přispěl 6 Kč
Milopet přispěl 6 Kč
Jiroos přispěl 6 Kč
callowsick přispěl 6 Kč
Freddy_X přispěl 6 Kč
Michal_ přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):
Motokatalog.cz



TOPlist