globalmoto_duben_nolan




Kawasaki Versys 1000 vs BMW S 1000 XR: duel osmi válců

V kategorii velkých cestovních endur - nebo chcete-li Adventure biků - je řadový čtyřválec poměrně netradiční pohonnou jednotkou. V téhle partě odjakživa dominovaly dvouválce, a když se před pár lety pustila do neprobádaných vod Kawasaki s litrovým Versysem, spousta rádoby dobrodruhů ohrnovala nos. Ale její počin můžeme jen těžko považovat za slepou uličku - vždyť stejným směrem se později vydala i značka, která v celém segmentu už léta bere největší krajíc.

Kapitoly článku

Právě ve chvíli, kdy Kawa vyfešákovala Versyse masivním faceliftem, vstoupil do hry jeho první přímý konkurent - BMW S1000XR. V souvislosti s ním se začalo mluvit o nové kategorii Adventure Sport, a když se podíváme na rodokmeny obou strojů, jsou si podobné jako vejce vejci.

Kawasaki našla základ v naháči Z1000SX, a postavila z něj mnohem univerzálnější motorku. Na dlouhé cesty vyzbrojila Zeda upraveným rámem, lepším odpružením s vyššími zdvihy, geometrií s lepší stabilitou a přeladěným motorem, který je použitelnější v nízkých a středních otáčkách. Designér mu pak dodal spolu s velkým plexištítem také výraz, připomínající dříve narozeného Versyse 650 - snad proto, aby překvapená veřejnost věděla, kam novinku vlastně zařadit. Charakteristický vzhled přední masky se dvěma světlomety nad sebou ale velkému Versysu nevydržel dlouho. Už po čtyřech letech jej nahradil nový kukuč, který vizuálně odkazuje spíš ke kořenům - tedy k modelu Z1000SX. Tahle designová změna, byť se omezila prakticky jenom na přední masku, přidala motorce sportovnější šmrnc. Na motoru proběhly spíš kosmetické úpravy, jejichž výsledkem je navýšení výkonu o 2 koně na celkových 120 k. Točivý moment přitom zůstal na hodnotě 102 Nm při 7500 ot./min.

Ani značka BMW nezačínala úplně od nuly, přestože s řadovými čtyřválci nemá tak bohaté zkušenosti jako Kawa. K výsledku se ale dostala po shodné vývojové linii; začalo to kapotovaným supersportem S1000RR, z něhož později vzešel naked S1000R, a pak už byl jen krok k našemu hrdinovi. V tomto případě se úpravy obešly bez obětí na výkonu (160 k), a ani design nebyl poznamenán v takové míře. Nepotřebujete moc velkou fantazii, abyste našli podobnost mezi naháčem a dobrodružněji zaměřeným S1000XR. Zásadní rozdíly mezi nimi najdete v podvozku a geometrii - konkrétně jsou to vyšší zdvihy a delší stopa. Univerzální cestovní motorku dělá z XRka samozřejmě pozměněná ergonomie, umožňující vzpřímený posez, nebo příprava na uchycení zavazadel. 

Proti sobě tedy dnes stojí dvě motorky, které mají hodně společného, ale na startovní čáře je zároveň odlišuje pár podstatných rozdílů. BMW má výrazně navrch v kolonce výkon (160 vs. 120), a také jeho cena je řádově vyšší. Základní model Versysu stojí lehce přes tři sta tisíc, za S1000XR si musíte třetinu připlatit. Pokud byste tedy chtěli tyhle stroje porovnávat od stolu podle koní a peněz, dostanete se k naprosto vyrovnanému poměru. Nezbývá tedy, než se podívat na obě motorky trochu víc zblízka.

Lecos by mohl napovědět už pohled na přístrojovky. V obou případech se jedná o kombinaci analogového otáčkoměru, digitálního displeje a skupiny barevných kontrolek, přičemž panel BMW působí uhlazenějším a modernějším dojmem. Výrazným prvkem je kontrolka indikátoru řazení, která prozrazuje sportovní ambice stroje. Po krátkém listováním v menu se můžete seznámit s bohatou elektronickou výbavou, zahrnující volbu palivových map, asistenční systémy, ovládání podvozku. K ovládání všech funkcí slouží výhradně tlačítka na řídítkách, ve kterých se dá celkem rychle zorientovat i přes značné množství variant nastavení. Tady je ale dlužno dodat, že testovaný kus byl obdařen řadou příplatkových prvků. Mezi ně patří mimo jiné i perfektně fungující quickshifter, který umožňuje řadit bez spojky nahoru i dolů, nebo semi-aktivní podvozek.

Poněkud hrubšího vzhledu je přístrojová deska Versyse, ale její informační schopnosti jsou srovnatelné. Navíc je tu kontrolka ECO, která ovšem může klidně znamenat totéž co indikátor řazení u BMW, protože se s ní setkáte také u sportovních modelů, jako je například ZX-10R. Důležitější je, že i tady se pohyb v menu odehrává prostřednictvím kolébkového přepínače na řídítkách, takže měnit jízdní režim nebo nastavení kontroly trakce lze snadno a bezpečně i za jízdy. Z další standardní výbavy uveďme antihoppingovou spojku, kontrolu trakce a ABS. Kawasaki disponuje stejným počtem palivových map jako BMW v základu, a to dvěma. U Versyse jsou režimy označovány jako Full/Low, BMW jim říká Road a Rain, přičemž v nadstandardu je lze doplnit o Dynamic a Dynamic Pro.

Už bylo řečeno, že při transformaci naháče do cestovnější podoby vařili oba výrobci podle stejného receptu, a v ergonomii se to projevilo obzvlášť. Na komfortním usazení se největší  měrou podílí vyvýšená řídítka, přičemž u BMW jsou o něco víc rozevřená a nabádají k mírnému sportovnímu předklonu, zatímco na Versysu se sedí naprosto vzpřímeně a tím pádem víc turisticky. Už při prvním usednutí se pomalu začínají rýsovat rozdíly v charakterech. Celkově mohutnější Kawa nabízí také víc prostoru v sedle - alespoň pokud jde o jeho šířku - z BMW se zase dá díky štíhlejšímu pasu lépe dosáhnout na zem. Sedlo je přitom shodně umístěno ve výšce 840 mm.

K dokonalému jízdnímu komfortu patří i kvalitní plexi, přičemž nejde jen o jeho účinnost, ale také o způsob nastavení výšky. S prvním úkolem se popasovali dobře v BMW i v Kawasaki, ale z uživatelského hlediska jasně vede S1000XR. K posunutí štítu Versyse je třeba zastavit a povolit dvě plastové matice, na BMW to zvládnete jednou rukou i za jízdy - stačí plexi prostě vytáhnout nebo zasunout. Tohle je jedno z míst, kde svoje ušetřené nebo utracené peníze budete mít stále na očích. Cenový rozdíl vám připomene také barva přední vidlice - přestože ani černé trubky Kawy nejsou žádná ořezávátka, ale stavitelné 43mm jednotky KYB - nebo štelovací kolečko zadního centrálu, bez kterého se S1000XR díky elektronice obejde. Také specifikace brzd odpovídá výkonnostnímu a cenovému zařazení jednotlivých modelů; tady leží na miskách vah radiální Bremba proti levnějším čtyřpístkům Tocico. ABS ve standardu je takřka povinnost, na BMW si ale jeho účinnost můžete citlivě nastavit podle momentální situace a nálady.

Abychom však vzájemné hodnocení nestavěli jenom do finanční roviny, pojďme se podívat na jízdní projev. Začátkem sezóny prošel každý ze strojů samostatným redakčním testem, a co nás zaujalo u obou, byla především neuvěřitelná pružnost motoru. V přímém srovnání se pak potvrdily odlišnosti, které se daly očekávat. Ladiči v BMW si zaslouží pochvalu za to, jak dokázali posílit zátah v nízkém a střední pásmu, aniž by ořezali maximální výkon. Jestli se teď ptáte, zda 160 koní není v cestovní motorce zbytečně moc, pak vězte, že S1000XR je spíš sportovní bike s univerzálním využitím. Umí jezdit i pomalu, když se proplétáte městem, nebo se prostě chcete pokochat krajinou. Nebolí z něj předloktí ani záda, za plexi je jak v pokojíčku. Ale motor má v sobě stejného čerta jako všechny současné čtyřválce od BMW, a tuhý podvozek mu zdatně sekunduje. V zatáčkách je XR obratnější, na čemž se podepisuje jednak nižší hmotnost, a také štíhlejší stavba. Kdo chce skutečné cestovní enduro s modrobílou vrtulí, bezpochyby ví po čem sáhnout. S1000XR však docení ten, kdo dokáže využít celý jeho sportovní potenciál.

Litrový Versys musí uspokojit větší cílovou skupinu, protože Kawasaki jiné, ryze cestovní enduro v nabídce nemá. A to se odráží na jeho charakteru; motor je v spodku stejně elastický, ale sluší mu spíš označení vytrvalý tahoun než výbušný sprinter. Tam, kde už BMW dávno svádí k přidání plynu, je Kawa pořád klidnou motorkou, a sportovní styl jízdy - který ji však vůbec není cizí - vám nijak nevnucuje. Podvozek pluje přes nerovnosti s o něco větším klidem a rozvahou, do zatáček se nevrhá s takovou nedočkavostí a brzdy nejsou tak jedovaté. Jako mírně těžkopádný cestovní koráb se ale jeví pouze ve srovnání s kolegou od BMW - nad rámec své kategorie stále vyčnívá mimořádným sportovním talentem. Ani tohle není typický konkurent motorek typu GS nebo Stelvio, přestože výkonově k nim má blíž než k soupeři z tohoto testu. Na dlouhých cestách s ním užijete víc pohodlí než s BMW S1000XR, a pokud nejste aktivním účastníkem okruhových dnů, budou vám nejspíš stačit i jeho parametry. Důležitou roli tady nepochybně hraje i rozpočet, osobní vkus a sympatie ke značce.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Klady a zápory

Versys 1000
+ jízdní komfort
+ pružný motor
+ skutečný univerzál

S1000XR
+ sportovní charakter
+ obratnost
+ prémiové komponenty a výbava


Versys
- vyšší hmotnost
- složité ovládání plexi

S1000XR
- vibrace motoru kolem 5000 otáček
- méně komfortu na delších cestách


Který model byste si vybralií?

  1. Hlasováno: 276x
  2. Hlasováno: 208x

Hlasování

Dotazník se zobrazí pouze přihlášeným uživatelům. Nejste bohužel přihlášení, tuto akci můžete provést v pravém horním rohu nebo se nově registrovat.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist