globalmoto_duben_nolan




První jízda na Harley-Davidson Breakout

Jsou motorky praktické a ty, které jsou čistě zážitkové. U těch jde jen a pouze o emoce a na přední místa v téhle kategorii nepraktických, avšak o to zábavnějších strojů patří dlouhodobě Harley-Davidson Breakout. V Milwaukee ho pro letošek lehce upravili a já výsledek mohl otestovat v jeho domovině.

Kapitoly článku

Harley-Davidson Breakout se představil poprvé před 10 lety v roce 2013. V portfoliu H-D budil pozornost a byl hodně jiný od všeho, co tu bylo před ním. A to platí i pro letošní model. Na jednu stranu oldschoolová konstrukce ve stylu choper, nohy dopředu, široká guma a jako motor velké véčko, na druhou stranu moderní světlo, silný motor, a i když se na pohled tváři jako hardtail, má odpružené zadní kolo.

Od samého začátku to byl bike pro fajnšmekry, zkrátka motorka pro radost, žádný drtič kilometrů. Z mnoha trhů H-D Breakouta stáhlo před sedmi lety a o to větší překvapení bylo, když se objevil mezi výročními modely k oslavám 120 výročí založení značky a rovnou s tím největším a nejsilnějším motorem, který byl donedávna vyhrazen jen limitovaným CVO modelům!

Na vzhledu motorky se moc nezměnilo, pozorné oko upoutá fakt, že černou na mnoha místech vystřídal chrom. Mezi hlavní poznávací motocyklu patří opět specifické přední světlo, velké přední kolo, přímé sání vzduchu na pravé straně motoru a typická nádrž. Když zmiňuji nádrž, musím se pousmát, protože první Breakout z roku 2013 měl 19 litrovou nádrž. U předposlední generace z roku 2018 se snížila velikost nádrže o skoro šest litrů, ale u modelu 117 se opět vrací k objemu 19 litrů.

Pozice za řídítky je atypická, ostatně jako celý motocykl. Sedíte nízko (665 mm), ale ruce máte natažené dopředu a vysoko. Řídítka jsou rovná a široká, ale jsou připevněna na vysokém představci. V městském provozu vás možná bude jejich šířka občas limitovat, ale pro běžnou jízdu je to pecka a široký úchop vám dává pocit jistoty při kontrole stroje.

Ovládací prvky řídítek jsou typicky harlejácké a v zásadě jednoduché. Na levém řídítku: přepínání displeje, klakson, přepínání světel, ovládání levé směrovky a ovládání tempomatu. Na pravém řídítku: výstražná světla, startér, spínač\vypínač zapalování, pravá směrovka a volitelné tlačítko kontroly trakce. Pro někoho, kdo nemá zkušenosti s H-D nebo se starými motocykly, bude nezvyk v ovládání směrovek. Levou směrovku ovládáte na levém řídítku, pravou směrovku stejně tak na pravém řídítku. Opětovným stiskem tlačítka směrovku vypnete, ale skvěle funguje i automatické vypínání směrovek. Displej velikosti 2,1 palce a kontrolky jsou opravdu minimalistické a asi neznám motocykl s menší “palubkou”. Tohle řešení bude mít zřejmě i spoustu odpůrců, ale na druhou stranu to umožnilo propůjčit stroji opravdu čistý a minimalistický design a navíc musím uznat, že malý černobílý displej i kontrolky kolem něj jsou dobře čitelné i na ostrém slunci.

Displej má několik režimů, nejpraktičtější mi přišel mód, v kterém je zobrazena rychlost, otáčky (číslicemi), stav nádrže a zařazený rychlostní stupeň. Žádný štít vás před větrem nechrání. Sedlo je hodně zapuštěné do stroje a v zadní části se výrazně zvedá, díky tomu nemá jezdec při zrychlení tendenci sklouzávat dozadu a sedí pevně v sedle. Zrcátka jsou typická pro H-D naháče a dobře plní svou funkci. Stupačky jsou vpředu a nahoře.

Největší změnou na novém Breakoutu je motor. Použito bylo samozřejmě velké véčko, tedy dvouválec do V, označovaný jménem Milwaukee-Eight 117. Jeho výkon 102 koní nevypadá ve srovnání s dnešní konkurencí úplně vyjimečně, ale ve světě H-D je to pořádná porce koní. Jenže tady nejde jen o koně, ale hlavně o pořádný krouťák. A ten je fenomenální. Točivý moment 168 Nm, to už je něco! Objem 117 palců krychlových odpovídá 1923 cm3. To je dost nejen mezi motorkami, ale Breakout tím strčí do kapsy i většinu dnes prodávaných aut.

Už v základu je motor vybaven přímým vzduchovým filtrem, který je natočen dopředu proti směru jízdy. Výkon je na zadní kolo přenášen klasicky řemenem. Šestistupňová převodovka je hrubá, ale přesná, jak jsme u posledních Harleyů zvyklí. Koncovky výfuku jsou dvě, každý válec má svou. Nezklame ani zvuk, který je u Harleye samozřejmě důležitý. Stroj vypadá na první pohled jako hardtail, ale ve skutečnosti má schovaný zadní tlumič, i když s minimálním zdvihem, takže se zadní kolo pohybuje po dráze pouze 86 mm. Zadní tlumič je snadno nastavitelný velkým kolem schovaným na pravé straně pod sedlem. Přední předkopnutá vidlice má zdvih 130 mm.

Na předním i zadním kole jsou obuté nízké pneumatiky. Ráfky s 26 paprsky mají inovovaný design. Jednotlivé paprsky jsou na střídačku černé a chromové. Vypadá to dynamicky i na stojící motorce a na roztočených kolech to vypadá ještě líp. Zadní 18palcové kolo má pneumatiku o šířce 240 mm, a to je na sériový stroj zatraceně hodně. Šířka přední gumy je sice pohodových 130 mm, ale neobvyklá je pro změnu velikost kola 21 palců, kterou na ostatních motorkách jen tak nenajdete. Zadní dvoupístková a přední čtyřpístková brzda fungují dobře. A protože i H-D jde s dobou, je ABS náklonové.

Harley je hodně o designu, ale hlavně je o emocích z jízdy. Motorku jsem měl možnost testovat v Kalifornii v horách. Posez na choperu s dopředu nataženýma rukama i nohama osobně úplně nevyhledávám, takže jsem si na něj musel chvilku zvykat. Nohy dopředu mají výhody i nevýhody. Výhodou je, že je nemáte skrčené pod sebou, ale pohodově natažené. Fajn je to na pěkné rovné silnici. Horší už je to na rozbitých silnicích, kde bych se na stupačkách pod sebou rád pěkně vzepřel na nohou při přejíždění nerovností. Jenže u nohou natažených dopředu se nevzepřete a všechny rány od podvozku schytáváte pěkně do zad. Na širokou zadní pneumatiku si musíte chvíli zvykat, ale díky dobře zvolenému profilu se láme do zatáček dobře. Podvozek je tuhý a rovné silnice mu chutnají. Dává i dobrou zpětnou vazbu o chování stroje. Na rozbitých silnicích podvozek malinko odskakuje a přicházíte o většinu komfortu a pohody.

Nejlepší je při jízdě skvělý zátah motoru. Nutí mě tahat za plyn jako blázen a užívat si zrychlení doprovázené skvělým hřměním motoru. Breakout jde krásně za plynem a ochotně akceleruje. S provozní hmotností 310 kg to není žádný drobek, ale motor cvičí se strojem poctivě a pro běžnou jízdu má slušný přebytek výkonu! Funguje pěkně už od cca 1500 ot./min, ale klidně si nechá líbit i vytáčení do vyšších otáček, kde se z něj stává opravdový dravec. Obrovský dvouválec nejenže skvěle jede, ale výborně i brzdí motorem. Při podřazení se lehce rozvibruje, ale ne nepříjemně - tak akorát, aby vám připomněl svou velikost a váhu.

O zkrocení výkonu na silnici se stará nově i pokročilá kontrola trakce, která se přizpůsobuje náklonu motocyklu. Kontrola trakce není součástí standardní výbavy, což ale celkem chápu. Pokud si někdo pořizuje motorku, s kterou chce gumovat nebo dělat jiné vylomeniny, pak tuhle vychytávku úplně nepotřebuje. Na druhou stranu někomu méně zkušenému se může kontrola trakce s takhle silným motorem určitě hodit. Trochu jsem se bál, jestli bude takhle těžké motorce stačit jeden brzdový kotouč se čtyřpístkovým brzdičem, ale bál jsem se zbytečně. Předek brzdí dobře a zadní brzdu jsem skoro nepotřeboval. Při neustálém překlápění stroje v zatáčkách v kalifornských horách jsem pořád brousil stupačkami. Breakout dovolí náklon 26,8 stupně. Takže jsem musel dávat nohy na stupačkách vysoko, jinak jsem brousil paty. Rád jezdím na Harleyích v otevřené helmě, ale díky absenci předního štítu do od rychlosti 100 km/h bylo už dost náročné, nebo by to chtělo minimálně lepší brýle.

Cena Breakoutu 117 startuje na zhruba 680 000 Kč v závislosti na kurzu. To není úplně málo. Na druhou stranu za to dostanete hodně individuální stroj, který bude budit pozornost a rozhodně nezapadne. Ve standardní výbavě najdete: přímý vzduchový filtr, zvýšený výkon motoru, hromadu chromu nebo designová kola, to jsou věci, kterými si běžně majitelé Haryků dovybaví své stroje dodatečně a za nemalé peníze. Není to nejlepší stroj na dlouhé cesty, na rozbitých silnicích vás pěkně vyklepe, ale na projížďky kolem komína po pěkných silnicích nabízí hromadu zábavy. Breakout určitě zaujme nejen svým designem, ale i jízdou. Kromě mnou testované oranžové varianty jsou v nabídce ještě další tři barevná provedení, dvě černé a jedna šedá varianta. A jak už je u Harleye zvykem, můžete si stroj individualizovat podle svého, na výběr máte z široké škály doplňků.

Informace o redaktorovi

Jan Altner - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Hellborn přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist