globalmoto_duben_nolan




Testujeme nové BMW F 900 GS a roadstery R 12 nineT a R 12

Letošní sezona znamená pro německou značku BMW spoustu novinek skrz celou modelovou řadu. Některé, jako R 1300 GS, si už naše redakce vyzkoušela a nad některými stále visí otazník. Už ve čtvrtek vyrazím do Portugalska, kde mi na všechny otázky odpoví první svezení na adventure novince F 900 GS a na nahatých boxerech R 12 nineT a R12. Vy máte možnost psát dotazy, na které se pokusím najít odpověď.

Přiznávám se, že pro BMW R nineT jsem měl vždycky slabost a každé svezení jsem si skvěle užil. Hodně mě to ale táhne z asfaltu na šotoliny, a to je důvod, proč se rád vyřádím ve stupačkách adventure motorek na šotolinách a v terénu, tím spíš na jihu Evropy. Proto mě pozvání na první ochutnávku devítistovkového géesa F 900 GS nenechalo chladným a moc se na něj těším. Myslím si, že by mi tahle dvojka mohla parkovat v garáži a jsem si jist, že by nezahálela. Jenže nejdůležitější bude si nové bavoráky nejdřív vyzkoušet a zjistit, jestli do posledního puntíku splní požadavky, které na stroje dané kategorie mám. Teď se tedy budeme krátce věnovat teorii a představíme si tři německé nováčky.

BMW F 900 GS

Hned úvodem připomenu, že nesmíme zapomenout na další dva sourozence F 900 GS z kategorie cestovních endur střední třídy, kterými jsou BMW F 800 GS a F 900 GS Adventure. Ano, jde o poznání více cestovní stroje, než je F 900 GS. Chuť vyrazit do terénu z nového devítikila jen čiší a díky zásadním změnám by mělo mít pro offroadové svezení slušné předpoklady.

Důležité je, že F 900 GS dostalo kompletně stavitelné pérování a zdvihy přední vidlice Showa jsou 230 mm a zadku 215 mm. Kola jsou průměrů 21“/17“ a přiznávám, že jsem na zadku očekával spíš osmnáctku. Myslím, že nemá smysl devítikilo srovnávat s předchozím osmpade, ale i tak zmíním, že je lehčí o 14 kg a s plnou 14,5 litrovou nádrží váží 219 kg. Nádrž je nová a nová je také podsedlovka, což se týká i sedla, které leží v pevné výšce 870 mm, ale je možné objednat rally sedlo nižší (835 mm) i vyšší (890 mm). Řadový dvouválec o objemu 895 ccm dává maximálních 105 koní při 8500 ot./min. a točivý moment 93 Nm při 6750 ot./min, což je oproti F 850 GS nárůst o 10 koníků a 1 Nm.

Sériovou záležitostí jsou rozměrné stupačky, stavitelná řadička i zadní brzda, bástry, vyhřívané rukojeti, chránič motoru nebo výfuková koncovka Akrapovič. V základní ceně 333000,- kč je černá barva, 6,5“ TFT displej, ABS Pro, dynamická kontrola trakce, pouze dva základní režimy Road a Rain a zásuvky USB/12V. Kromě originálních doplňků a příslušenství se za příplatek dá pořídit balíček Enduro Pro (sportovní podvozek, černá řídítka, nástavec řídítek, řetěz M Endurance), rychlořazení, jízdní režimy Dynamic, Enduro a Enduro Pro, a je fakt, že toto by mohlo být už v základu. Mě totiž F 900 GS bez těchto „maličkostí“ nedává úplně smysl, na rozdíl od příplatkového bezklíče, kontroly tlaku v pneumatikách nebo tísňového volání. Mylím, že už nyní se dá tušit, co bude patřit mezi silnější stránky, a co naopak mezi ty slabší.

BMW R 12 nineT a R 12

Na portugalských silnicích se mi představí dvojice roadsterů R 12 nineT a R 12 a už teď jsem zvědav, jak bude fungovat nové R 12 nineT v porovnání s předchozí generací, respektive, jaký dojem na mě udělá cruiser R 12 na kolech 19“/16“. V zásadě se dá říct, že nineT poslední generace důvěřuje starému známému boxeru, který byl srdcem i minulé generace a nic zásadního se u něj před umístěním do kompletně nového rámu neudálo. Vzduchem a z části olejem chlazený boxer o objemu 1170 ccm disponuje výkonem 109 koní při 7000 ot./min. a točivým momentem 115 Nm při 6500 ot./min., přičemž využívá nový airbox pod sedlem a přepracovaný výfuk. Za mě dobře, že základ zůstává, protože se mi projev vzducháče vždycky líbil a věřím, že na charakteru se nic moc nezmění.

Do menší a kratší hliníkové nádrže se vejde 16 litrů a když je plná, nineT váží 220 kg. Už jsem zmínil nový rám a dodám, že je tu také nová geometrie a za zmínku stojí o kus delší rozvor, konkrétně o celých 24 mm. Ve finále je tu lehce přepracovaná ergonomie se sedlem ve výšce 795 mm a jsme zvědav, jak se tohle všechno projeví za jízdy. Samozřejmostí je klasická USD stavitelná vidlice o průměru 45 mm a zadní letmo uložené kolo. Zdvihy předku i zadku jsou shodně 120 mm a kola nemůžou být u nineT jiná, než 17“ velká. Osobně vřele vítám dva klasické analogové budíky, na rozdíl od příplatkového TFT displeje, který se mi k nineT moc nehodí. Jelikož jde o BMW, tak jedna věc je základ za cenu 427000,- kč a druhá pak konfigurace podle vlastních požadavků a z toho pramenící finální cena.

Ze stejného základu vychází cruiser R 12 na jiných kolech a hned úvodem zmíním, že má také jinou geometrii a o něco níž položené sedlo, konkrétně o čtyři centimetry níž. Do ocelové nádrže R 12 se vejde 14 litrů benzínu a když je kompletně natankované, tak váží 227 kg. Přední devatenáctkové kolo je odpruženo stavitelnou USD vidlicí a zadní kolo je tradičně uchyceno letmo, přičemž zdvihy jsou shodně 90 mm na předku i zadku. Jasnou volbou nejspíš bude klasický analogový budík a dost pravděpodobně ho většina majitelů upřednostní před příplatkovým mini TFT displejem, jako bych to udělal já. Základní R12 v černé barvě za cenu 345900,- kč počítá s litými koly, ovšem za příplatek BMW nabízí kola s drátěným výpletem, podobně jako další širokou škálu originálního příslušenství, které dvanáctkové erko umí hodně odlišit od série. Víceméně stejný motor jako u nineT je naladěn trošku jinak a dává 95 koní při 6000 ot./min. a 110 Nm o 500 otáček níže. A jelikož jde o cruiser, tak nabízí dva jízdní režimy Rock a Roll, a to vám asi připomíná o parník většího sourozence R 18. Nyní nechme teorii teorií a nechme prostor praxi. Už za pár dní budu vědět, jak dvanáctky fungují a na webu Motorkáři.cz se s vámi podělím o první dojmy.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

On-line rozhovor: Vláďa Novotný

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

M1Far1osh
Dotaz od M1Far1osh položen 13.03.2024 21:50

Ahoj, F900GS moc pekna, vyrabi ten motor Loncin nebo ktera cinska tovarna na zadani BMW? A dodava ten samy pro Voge nebo jak to tam je ?

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 09:10

Ahoj, ano, je to jako v případě 850. Myslím si, že to bude víceméně stejný motor a lišit se bude v elektronice.

M1Far1osh
Dotaz od M1Far1osh položen 13.03.2024 21:52

A jeste jeden dotaz, test bude v sekci Premium nebo normalne dostupny bez nutnosti platby?

Odpověď od Vláďa Novotný z 14.03.2024 08:38

Ahoj, odpovídám za Vláďu, ten teď testuje. Článek bude volný, ale i kdyby byl mezi placenými články, tak snad není takový problém zaplatit 29 Kč za něco, co mě zajímá: https://www.motorka...?act=detail&f=52

Časopis si také musíš koupit, když tě zajímá nějaký konkrétní test nebo článek.
Děkujeme za podporu.
Jarda

Metric
Dotaz od Metric položen 14.03.2024 02:37

Takže má BMW konečne normálnu prednú vidlicu a nie ten nenastaviteľný etalón mäkkosti ako predchádzajúce typy?

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 09:12

Ahoj Metricku, i za mě konečně pořádná vidlice. 90% času testování jsem jezdil na F 900 GS s tou příplatkovou vidlí Showa 45 mm a za mě naprosto v pořádku. Tak už to mělo být dávno.

K167
Dotaz od K167 položen 14.03.2024 06:15

Ahoj Vláďo,
také bych se chtěl zeptat k motoru BMW F 900 GS.
Kdo ten motor vymyslel/zkonstruoval? Kde je jeho původ?
To mě v dnešní době zajímá víc, než kde přesně na Zeměkouli se vyrábí.
Díky.

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 10:10

Ahoj chlape, díky za dotazy! Motor vyrábí Loncin v Číně a celá motorka F 900 GS se montuje v Berlíně. Vývoj kapalinou chlazeného řadového dvouválce prý probíhal ve spolupráci s inženýry BMW. Devítikilo pochopitelně vychází z předchozí osmpade.

o2o
Dotaz od o2o položen 14.03.2024 08:34

Bude někdy v konfigurátoru ta nádherná kapotka kolem světla R12 9-T, co je na většině propagačních fotek?

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 09:15

Jasně, bude k dispozici mezi originálním příslušenstvím. Vypadá skvěle. Díky za dotaz.

Bladerunner
Dotaz od Bladerunner položen 14.03.2024 08:36

Ahoj, mám pár dotazů pro F900GS. Quickshifter je oboustranný? Projev motoru na standartní mapy bez příplatku - počítám že výkon je stejný, jde pouze o odezvu na plyn. Případně projev i na Dynamic mapu? Koukal jsem že i na 5-tku se dá jet 50km/h naopak i na 3-ku 100kmk/h. Případně jsou výhody off road map? Osobně nejsem toho moc zastánce a zajímalo by mě jestli za toto vůbec připlácet. Dále bych měl dotaz k podvozku zda-li pak bude možnost vyzkoušet a porovnat standartní podvozek vs. příplatkový Enduro Pro? Jak je motorka stabilní na silnici s off road pneu které jsou také za příplatek/vibrace do řidítek při 150km/h? Jak funguje ochrana před větrem? Motorka má poměrně malý štítek.

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 09:24

Ahoj Bladerunnere, díky za dotazy. Ano, je nahoru i dolů. Rozdíl je pochopitelně znát, ale je dobré, že devítistovkový motor není ucukaný a má příjemný spodek a velice slušný střed. Nicméně s troškou nadsázky offroadově laděné cestovní enduro F 900 GS bez režimu Enduro Pro nedává velký smysl. Dá se tak jet, ale ovlivňuje to spoustu faktorů. Důležité je mít cit a motor vnímat, slyšet a vyhovět mu, než ho zbytečně podtáčet nebo přetáčet. Off mapa Enduro Pro má výhodu, že má jde vypnout ABS na zadním kole a tak to zůstává nebo si jde nastavit odezvu plynové rukojeti. Za mě určitě smysl má, viz. odpověď výše. Rozdíl v podvozku jde vnímat, to stoprocentně, ale pokud nejsi offroadový divoch, bude stačit standardní Showa, pokud rád zatlačíš na pilu, tak se vyplatí připlatit za lepší. (kromě toho i pro jednodušší prodej motorky). Na silnici jsme moc nebyli, bylo to zaměřený na offroad, takže vyzkouším až u nás v redakčním testu. Ano, rally štítek nemůže konkurovat větším, ale něco odvádí. Jeho výhoda je v terénu, kde se neplete pod bradu a dovolí pohyb jezdce.

jindisek
Dotaz od jindisek položen 14.03.2024 09:33

Ahoj, F900GS - budeš to s tím Enduro Packetem mít? Rád bych věděl, jak to prémiové pérování funguje. Zároveň poprosím o subjektivní srovnání s https://www.motorka...orld-raid-48022.html

Taky mě zajímá víc a víc to, jak danej stroj rachotí při přejezdu nerovností. Řetěz o kyvku, různé plasty, volné kabely, centrál a tak. Díky!

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 09:33

Ahoj Jindrisku, díky za dotazy. Příplatkové pérování v terénu funguje velice slušně a bude patřit mezi lepší v kategorii cestovních endur střední třídy. Já bych za něj ty kačky utratil. Mě přijde o chlup lepší než standardní u Ducati DesertX a dá se říct, že až tolik neztrácí na KTM 890 Adventure R. Je stavitelné a záleží, jak si pérování dokážeš nastavit a využít jeho potenciál nebo ho naopak rozhodit... Motorka je hezky zpracovaná, a žádné nepříjemné zvuky, drnčení, vrzání apd. jsem nepozoroval. Centrál testovací kousky neměly.

Biker_xx
Dotaz od Biker_xx položen 14.03.2024 11:35

Ahoj, dotaz k R12 nineT:

- Opravdu nemá ukazatel stavu paliva? Ani v jedný verzi budíků? Má teda aspoň ukazatel rezervy? Nebo umí zobrazit dojezd?

- Na některejch videích jsem si všim, že dvojice klasickejch budíků se třese jak drahej pes, zatímco LCD verze se zdá OK. Můžete ověřit?

- Některý zahraniční recenzenti zmiňovali ne zrovna ideální fungování quickshifteru směrem nahoru. Můžete ověřit?

Má to sedlo na klíček, nebo přišroubovaný natvrdo? Případně, je pod ním místo aspoň na doklady?

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 09:41



Ahoj Biker_xx. Ukazatel nemá, alespoň co se malého příplatkového TFT displeje týče. Mimochodem, absolutně nevidím důvod, dát mu přednost před analogovými budíky. Když se rozsvítí "hladové oko" začnou se zobrazovat ujeté kilometry. My měli jen verzi s TFT mini displejem, tak nedokážu vibrace budíku komentovat. Sedlo na klíček není. Na R 12 nineT jsem byl s rychlořazením spokojen, tam problém nebyl. Naopak F 900 GS by se mohlo polepšit.

Luba007
Dotaz od Luba007 položen 14.03.2024 12:32

BMW zatim nenabizi originalni kufry ani "leseni", ani plotnu pro top-case. Jaka bude kompatibilta s predchozi F850GS pripadne s novou R1300GS?

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 09:43

Kompatibilita s novým R 1300 GS není. Kufry budou pouze hliníkové a měly by být stejné jako na R 1250 GS. Top case k dispozici nebude, budou jen dva boční. Dík za dotaz Luba007

Fic6
Dotaz od Fic6 položen 14.03.2024 14:18

Ahoj, k 900 GS. Ten zadní blatník vypadá, že je strašně úzký, tak mě zajímá jestli plní funkci blatníku a nebo bude jezdec zezadu celý zchlistaný?
Díky
Zbyněk

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 09:45

Ahoj Zbyňku, přesně tak, já mu taky moc šancí nedával... už kvůli tomu, jak celá podsedlovka vypadá. Proto mě překvapilo, jak to za deště fungovalo. Na R 1250 GS jsem za deště měl zadek a stehna o mnohem víc mokré a špinavé než u nového devítikila.

Míra1970
Dotaz od Míra1970 položen 14.03.2024 14:56

Mě by zajímalo v čem je lepší ten řetěz M Endurance oproti základu.
Díky

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 09:47

Ahoj Míro, jsou parametry, jako pevnost atd. Je o třídu výš a to by mělo znamenat delší životnost a odolnost. Měl by si lépe poradit s offroadovým řáděním.

Podr
Dotaz od Podr položen 14.03.2024 21:11

Ahoj je pravda co tvrdí loncin že jejich Voge 900 dsx je ze 70 % 900 GS ?

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 09:49

Podr, díky za otázku. Těžko říct, já na Voge nejel a ani je vedle sebe stát neviděl, takže nemůžu hodnotit. Třeba se nám podaří v redakci během sezony oba stroje proti sobě poštvat :-D

FatBoy105th.
Dotaz od FatBoy105th. položen 15.03.2024 10:50

Ahoj. Kluci. Zajímalo by mě porovnání s KTM 890 Enduro R … díky a ať zo jezdi

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 09:53

Ahoj FatBoy105th a díky za dotaz. Upřímně, to mě taky a doufám, že bude příležitost. KTM na mě dělá dojem o málo menší a pocitově lehčí motorky. BMW má hodněslušné pérování, ale pérování "oranžového erka" mi přijde ještě o málo víc sportovnější.

JohnnyS08
Dotaz od JohnnyS08 položen 15.03.2024 19:39

Ahoj, mě by zajímalo, proč se BMW pořád drží malého zadního kola? V čem vidí přínosy 17"?
Děkuji

Odpověď od Vláďa Novotný z 18.03.2024 09:54

Na to jsem nenašel odpověď a přiznávám, že bych taky radši uvítal zadní osmnáctku, už kvůli výběru terénních gum.

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist