Z druhé ruky Harley-Davidson V-Rod

V roce 2001 ukázal světu americký výrobce z Milwaukee, že nové tisíciletí a blížících se 100 let od založení značky si zaslouží něco velkého, a tak se taky stalo. Rok 2001 je tím největším mezníkem v historii výrobce a ať už si myslíte o modelu V-Rod cokoliv, nemůžete popřít, že kdekoliv se tenhle kus železa objeví, způsobí pořádný rozruch. Na trhu se V-Rod pohybuje již více než deset let a na jeho základě bylo postaveno hned několik modelů a tak se pojďme podívat, jak se jim daří.

Z druhé ruky Harley-Davidson V-Rod

Kapitoly článku

VR 1000 Superbike

Všechno to odstartoval předchůdce V-Roda, závodní stroj superbike VR-1000, který byl určený pro americké závody superbiků. Poprvé vyrazil na trať v Daytoně roce 1994, ale jak se tak trochu předpokládalo, dobré výsledky se nedostavily. I přes výbornou ovladatelnost nestačil motocykl na ostatní soupeře maximální rychlostí. Jezdec Miguel Duhamel doháněl ztráty především v technických pasážích, kde byl tento stroj konkurenceschopný, ale i to bylo málo. A když se situace nezlepšila ani v roce 1995, se závoděním byl konec. A tak si hlavy pomazaný řekly, proč nechat tak dobrý motor ležet v regálu a nezkusit ho nacpat do sériového stroje? Začalo se ladit…

VRSCA V-Rod 2002-2006

První model označený VRSCA V-Rod (V-Twin Racing Street Custom Alpha) byl na trhu od roku 2002 do roku 2006. Na novém motoru s názvem Revolution o objemu 1 130 ccm, kde válce svírají úhel 60 stupňů, pracovala firma Porsche, která s výrobcem spolupracuje už od šedesátých let dvacátého století. Inspirován superbikem VR1000 je V-Rod prvním motocyklem Harley-Davidson, který kombinuje palivové vstřikování, ventilový rozvod OHC a chlazení kapalinou, přičemž disponuje silou 115 koní při 8 500 ot/min a kroutícím momentem 88 Nm v 6300 otáčkách. Ne, opravdu se tento motor nedá srovnat s ničím, co do této chvíle firma vyprodukovala. Projev motoru je jako polití živou vodou. Tah lokomotivy nastupuje okamžitě po překročení 2 000 otáček za minutu a vydechnout vám dá až v 9 000 otáčkách. Maximální rychlost pak končí za hranicí 220 km/h. Představte si ten kalup na motocyklu, který má rozvor 1 713 mm, váš zadek trůní jen 660 mm nad zemí a přední kolo lovíte někde kilometr před sebou. Je to jako zavěsit si naváděnou raketu na konec vašeho tračníku a snažit se jí ukočírovat. Motor mocně zatápí a je jedno jakou z pěti rychlostí máte zrovna zařazenou. A nezatápí tady jen motor. Vaše pravá noha, respektive lýtko je nebezpečně blízko rozpálených výfukových svodů, což je jedna ze špatností V-Roda, takže na to bacha. Ještě bych mohl na začátek zmínit další poznatek a to ten, že V-Rod má nezvykle dlouhej chod plynové rukojetě, hlavně pro ty co jsou Harleyem nepolíbený je to velká novinka. Raději se ale zeptejme majitele jak V-Rod funguje ve skutečném světě. Duňák má slovo:
Ano, na V-Rodu jde jet opravdu svižně, využívám jak střední tak horní pásmo otáček. Pohodový bublavější styl lze také, ale pomalejšímu tempu se motor jakoby brání. Další věc je převod, který výrobce udělal moc do pomala, převodové rychlosti jsou nasekané těsně za sebou. Chtěl jsem to poladit, ale nikdo na světě nevyrábí jiný převod, a když už, tak ještě víc do pomala. Jinak je V-Rod opravdu sportovec převlečenej za cruisera. Zrychlení třeba na trojku, čtyřku, pětku je masakr. Ale až takovou šílenou palbu nejezdím, díly stojí balík a už jsem starší člověk. Porovnávat jízdu jako takovou můžu jen s choppery a cruisery. Tedy jestli lze vůbec srovnávat. Měl jsem Kawasaki Vulcan, Yamahu Dragstar a Wildstar, které mají kvalty přece jen trochu delší, ale zase ty motory nemají takový rozsah použitelných otáček. Podvozek je celkem v pohodě, ale zadní tlumiče, i když je mám nastaveny na nejměkčí, jsou pořád dost tuhé. Může to být i tím, že vážím jen 70 kg. Cestování není s mými nižšími rovnými řídítky moc pohodlné. Za den se dá ujet tak 500-600 km, ale i tak jsem zlomený jak vzduchovka. Spotřeba paliva byla původně 10 -11l/100km, pak jsem vykuchal vzduchový filtr a je to na 6,5l. A závady? Žádné.

Ke spotřebě paliva ještě tolik, že pokud zvolníte tempo, tak za 6-7 litrů se dá jezdit v pohodě. Jinak další připomínka, palivová nádrž je umístěna pod sedlem. Při tankování tak vypadáte, že chcete něco spravovat u zadního kola. A odklápění sedla si užijete často, protože velikost nádrže je skromných 14 litrů.
Co se týká dětských nemocí u prvních ročníků, tak někteří majitelé na fóru 1130cc.com hovoří o strojích, kde unikal olej z motoru. Zde bylo vše vyřešeno výměnou motoru nebo opraveno v záruce. Dále se někomu objevují chybové hlášky na přístrojovém panelu společně s rozsvícenou kontrolkou motoru. Tyto problémy však souvisejí nejčastěji s havárií stroje a následnou opravou svépomocí. Kupodivu velké množství chybových kódů lze smazat odpojením baterie. Dále už se jedná o konkrétnější závady. Tak například odvzdušňovací hadičky (odfuky) oleje z motoru jsou časem steřelé a musí se vyměnit. Hodně lidem taky blbne palivoměr. Natankujete plnou nádrž a ručička na budíku ukáže jen půlku, nebo visí na nule a nehne se ani o píď. Skutečný stav v nádrži se palivoměr rozhodne ukázat třeba až druhý den. Tato závada byla většinou odstraněna při garanční prohlídce, nicméně několika strojům se tato nemoc znovu vrátila. Pokračujeme dál a to na přední vidlice, které zkrátka a jednoduše cvakají. Jedná se pouze o vlastnost, a zmíněné cvakání při přejetí nerovností tak informuje jezdce, že vidlice pracuje. Každopádně jak píše majitel Nogin, toto by se nemělo stávat.
Sorry, ale u mašiny za půl míče, by všechno mělo makat na 100 procent, ale není tomu tak. Stejně tak jsem se setkal s tím, že ložiska v krku se musí častěji kontrolovat a taky do nich teče. Ostatně s vodou, respektive s korozí si Amíci asi moc hlavu nedělaj. Některé díly, výfuky apod. začnou brzo reznout. Korodovat vy tupci!

A protože nejsme vševědoucí, dáváme prostor i Danovi (profil Leinad), který sedlal V-Roda z roku 2003 tři sezóny a rozhodně má co říct:
Měl jsem V-Roda z roku 2003, limitovaná edice. Při koupi měl na budíku 18 000 km a při prodeji skoro 40 000 km. Za kladné stránky u V-Roda považuji určitě motor, který plynule táhne od 3 do 9 tisíc otáček. Motor je pružný, i když pod 2 000 otáček se mu to nelíbí. Dále oceňuji pohodlí, podvozek žehlí nerovnosti přímo ukázkově. Jízdní posez možná nevypadá moc pohodlně, ale mě nevadil ani na dlouhé cesty. Projel jsem na něm půl Evropy. Custom sedadlo a to i pro spolujezdce je ale nutností, sériové je jen na popojíždění kolem komína. Stabilita při vysokých rychlostech je taky vynikající a do zatáček se motorka pokládá ochotně. Jízda je opravdu požitek. Když se chcete jen kochat, jede jako klasický cruiser a když ho potřebujete prohnat, zrychluje brutálně až do 9000 otáček. Spotřebu paliva jsem měl 5,5-6,5 litru/100 km a motor měl raději plnotučný benzin, ale nebylo to podmínkou. Nesmím zapomenout ani na krásný zvuk z upravených laufů od výrobce Bub a vynikající byly i přední brzdy.
A záporné stránky? Ty jsem u V-Roda taky objevil. Ročníky 2002 - 2005 měly konstrukční vadu v převodovce, praskalo jim upevnění vodiče u řadicí vidličky, která pak vletěla do soukolí a celé ho zničila. Viděl jsem fotodokumentaci zcela stejné závady, jako byla ta moje, u dalších tří V-Rodů. Oprava celkem 60 000,-Kč a to jsem ještě ušetřil 15 000,-Kč protože mi díly poslali z USA. Dostal jsem celkem 3 krabice, dvě byly ze Stuttgartu a jedna z Bratislavy (inu Porsche). Modely od roku 2005 měly tu vidličku konstruovanou jinak a pak už bylo po problému. Dalším záporem byla slabá zadní brzda a občas se i blokovala. Pamatuji si taky, že tam byl dost komplikovaný přístup k baterii. Potom přední světlo bylo poměrně slabé, musel jsem dát nehomologovanou žárovku a pak to svítilo dobře. Pokud bych měl V-Roda srovnat s něčím jiným, a to ještě horko těžko, tak s Hondou VTX 1800 nebo se Suzuki Intruder M1800, popřípadě s Victory Hammer (Vegas, apod.). V-Rod je skvělá motorka, fakt divoká kobylka a bylo třeba se na ní krotit. Fantastický motor z ní dělal skoro závodní stroj. Moc rád na ni vzpomínám.

A tady výčet nejčastějších závad končí. Dále už se jedná spíš o úpravy motocyklu podle vlastních potřeb. Stejně jako jongi, který má z úpravami taky zkušenosti:
Přes zimu jsem nechal přetvarovat i přečalounit (Carbon a Alcantara) sedlo. Teď má sedlo kolmější sklon, to aby mě to neodfouklo při vyšších rychlostech. Vzhledově i funkčností to nemá chybu. Originál výfuky jsem vyměnil za Vance Hines, zvuk je úplně jinde. Zároveň jsem nasadil i vzduchový filtr KN. Zrcátka jsem vyměnil za stříbrné Tribal, které se mi líbily víc a jsou širší. U originálů jsem takřka neviděl za sebe, což mi u zpětných zrcátek přijde jako podstatná závada. Jednou z nevýhod V-Roda je absence jakéhokoliv prostoru pro cokoliv. Vyřešeno Frame bagem přímo od výrobce a pro jednodenní cesty využívám tašku Kuryakyn. Další nevýhodou je malá nádrž, takže dojezd mezi 150-200 km, dle toho jak za to člověk "bere".
Takže několik postřehů o základním modelu VRSCA máme a tak se přesuneme jinam.

VRSCB V-Rod 2004-2005

V-Rod pod označením VRSCB se vyráběl pouze dva roky. Mechanicky je tento stroj totožný s předchozím modelem. Jedná se tu pouze o kosmetické úpravy, které zahrnují černě lakovaný rám a některé chromované díly nahradil leštěný hliník. Jiné je tu ještě uchycení budíků a řídítka. Navíc byl model VRSCB i o pár tisíc levnější. Zde si můžete přečíst test od Lukáše Růžičky, který trochu zabrousil i do samotné historie značky. Nicméně další majitel se chce s vámi podělit o jeho postřehy ze života s V-Rodem VRSCB. gaunercz píše: Harley-Davidson V-Rod je spolehlivost sama. Komfort pro cestování super, ale vadila mi malá nádrž a velká spotřeba. Sekundární převod řemenem je skvělá věc. Je bezúdržbovej, vydrží 50 000Km a novej je za pár korun. Navíc, suprová dynamika při přenosu krouťáku. Pokud chceš V-Roda šperkovat, tunit nebo přestavovat, tak neexistuje variabilnější motorka. Je to životní styl, na který ale musíš mít peníze. V-Roda už bohužel nemám a asi si ho už nikdy nekoupím. Překvapila mě špatná zkušenost s lidma kolem této značky a nedobré zkušenosti mám i s lidma, kteří nemají Harleye a ze závisti tě v nouzi pošlou někam...
No, co nato říct, i s tímto se musí počítat. Harley-Davidson V-Rod vypadá jako stavba na zakázku za šílený prachy a tak vás někteří můžou zaškatulkovat mezi úspěšné, bohaté podnikatele a jak dobře víte, v Čechách se úspěch neodpouští. Ale pojďme dál do roku 2005.

VRSCR Street Rod 2005-2007

Street Rod je jiný. Ano, společně s původním V-Rodem jsou to bratři, ale určitě ne dvojčata. Výrazná změna nastala v nastavení polohy jezdce. Už nestrkáte nohy dopředu, ale máte je složené pod sebou, přesně jako na naháči. Nesedíte v motorce, ale na ni. Přední část těla se po uchopení řídítek natáhne více nad přední kolo a jízda tak nutí k agresivnější jízdě. Na Street Rodu je to ta nejsportovnější pozice ze všech Haryků a to i díky nové poloze rámu, strmější přední 43mm Showa vidlici a kratšímu rozvoru 1 715 mm. Výrobce hovoří o navýšení světlé výšky a možnosti 40° (původních 32°) náklonů v zatáčkách. Jízda na Street Rodu je kvalitnější díky novému odpružení a brzdám značky Brembo. K pohodlí na cestách přispívá i nově polstrované sedlo, které je prostornější a o 10 centimetrů výše než na V-Rodu a jako bonus je v základu i místo pro spolujezdce. Navýšil se maximální výkon zhruba o 5 koní díky novému výfukovému systému, takže má teď 120 koní v 8500 otáčkách. Motor je však stále stejný jako u V-Roda. Převodovka doznala několika změn a při přeřazování je hladší. Také je tu konečně nová větší palivová nádrž na 19 litrů. A také už nehrozí zapadnutí klíčků mezi svody, jako u starších modelů. Spínací skříňka se totiž přesunula do přední části do prostoru za chladičem. Změn je víc než dost, ale ty vám neřeknou, jak se na motorce jezdí, takže doporučujeme si přečíst náš test.

VRSCSE: Screamin 'Eagle CVO V-Rod 2005-2006

Nebyl by to Haryk kdyby se nedostalo na úpravu ve stylu custom. Oddělení CVO (Custom Vehicle Operations) vzalo jako základ první verzi VRSCA a kromě spousty chromu a lakování na zakázku se poprvé montuje motor o objemu 1 250ccm. S navýšeným zdvihovým objemem poskytuje tento model maximální výkon 125 koní a za pár let se nový motor postupně montoval do všech modelů řady V-Rod. Hned v roce 2006 následuje další Screamin' Eagle CVO pod označením VRSCSE2, který nabídl parádní 240 mm zadní pneumatiku.

VRSCD Night Rod 2006 a VRSCDX Night Rod Special 2008-současnost

Night Rod byl představen v roce 2006 a stejně jako u modelu Street Rod, se výkon motoru lehce zvedl na 120 koní v 8 250 otáčkách. Night Rod byl zahalen komplet do černé barvy, ale na podvozek se oproti základnímu modelu V-Rod téměř nesáhlo. Stejně tak velikost palivové nádrže zůstala stará čtrnáctilitrová. V roce 2008 pak přichází jeho nástupce Night Rod Special. Je osazen novým motorem o objemu 1 250 ccm, který jak už víte, dosáhne maximálního výkon 125 koní, ale hlavně kroutícího momentu je slušných 110 Nm. Vyšší výkon i krouťák je nutné bezpečně dostat na asfalt, takže se i tady objevuje mohutná zadní pneumatika o šíři 240 mm. Nově je tu také volitelný systém ABS. Rok 2012 pak pro model Night Rod Special znamená vylepšení designu, který se vyznačuje novou, zužující se zadní částí, lehčími koly a zlepšenou ergonometrií s lepší dosažitelností stupaček i řídítek. Nová převrácená přední vidlice a upravené odpružení zadního kola zlepšují jízdní komfort a ovládání. A Nogin vysvětluje další podrobnosti: Startování je bez klíče, stačí mít "šém" v kapse, sednout, natočit a jet. Samozřejmě systém "keyless" funguje i naopak: při vzdálení se motorka zamkne a aktivuje se alarm. Nevýhodou bezpečnostního systému je, že bez údržby na dobíječce se při delší odstávce zkracuje životnost gelové baterie. A gelovka na Night Roda není zrovna levná. Co vím, tak u Night Roda se povoluje přední světlo, u V-Roda o tomto problému nevím. Jinak je všeobecně známo, že starší motory o obsahu 1 130ccm nemají takovou spotřebu oleje jako ty novější motory o obsahu 1 250 ccm. Takže, ne dětská, ale dospělá nemoc. Jinak, s elektrikou zatím žádný problémy, baterku neodpojuju a dobíjím nabíječkou Optimate od belgického výrobce Tecmate a po třech letech je baterie jak nová. Žádné chybové hlášky a ABS taky funguje dobře.
Doporučujeme se podívat Noginovi na profil, kde je o tomto modelu informací víc než dost, my musíme jít dál.

VRSCX: V-Rod 2007


Harley Davidson tímto modelem vzdává hold značce Screamin 'Eagle, která se účastní společně s V-Rodem amerického šampionátu NHRA (National Hot Rod Association). VRSCX je pouze model VRSCAW s novým nápadným lakováním a malým větrným štítkem.

VRSCAW V-Rod 2007-2010

Model VRSCAW V-Rod je nástupcem prvního modelu VRSCA. V roce 2007 se v podstatě jedná o VRSCA s novým rámem a s 240mm zadní pneumatikou. Rámy z modelu VRSCA se použily jen u několika ranných modelů VRSCAW, ale protože byl motocykl o 17 kg těžší než jeho předchůdce, brzo se od nich upustilo. Ročníky 2007 modelu VRSCAW mají i stále starší motor o obsahu 1130ccm o výkonu 115 koní. V roce 2008 byl na VRSCAW V-Rod použit už nový motor o obsahu 1250ccm. I tady lze přikoupit ABS a také tu poprvé stejně jako na Night Rodu Special najdeme kluznou spojku.

VRSCF V-Rod Muscle 2009-současnost

V-Rod Muscle byl představen v létě roku 2008 na Harley-Davidson show v Las Vegas. Harley tehdy spolupracoval s americkou modelkou Marisou Miller. Reklamní kampaň byla zaměřena na mladší, městské jezdce. Nový model Muscle je vybaven motorem o obsahu 1 250 ccm se zvýšeným kroutícím momentem na 115 Nm, avšak o 3 koně zmenšeným výkonem na 122 koní. Klasikou je 240 mm široká zadní pneumatika a palivová nádrž na 19 litrů, která se již stává standardem u všech modelů. Rozdíl v designu hledejte na výfukových koncovkách, ty se tu nacházejí po obou stranách motocyklu. Pro přívod vzduchu se výrobce vytasil s designovou perličkou ve formě stylových průduchů v přední části krytu airboxu. A další novinkou je kratší zadní blatník, kde jsou zakomponovány i směrová světla. Ukazatele směru vpředu jsou nově ve zpětných zrcátkách.

VRSCDX 10th Anniversary Edition 2012

V-Rod 10th Anniversary Edition 2012 oslavuje 10. výročí původního motocyklu V-Rod. U příležitosti tohoto výročí dochází i k úpravám u modelů Night Rod Special a V-Rod Muscle. Jde o exkluzivní modely, jejichž dostupnost je omezena. Všechny modely V-Rod pro rok 2012 jsou poháněny poslední verzí motoru Revolution o obsahu 1 250 ccm, který je kapalinou chlazeným V-Twin s dvojitou vačkovou hřídelí a elektronickým sekvenčním vícebodovým vstřikováním paliva (ESPFI). Hnací ústrojí je vybaveno spojkou Assist Slip, pětirychlostní převodovkou a vysoce výkonným karbonovým hnacím řemenem. Motocykl je vybaven radiálními pneumatikami Michelin Scorcher včetně zadní o šíři 240 mm, brzdami Brembo a protiblokovacím systémem (ABS) ve standardu. Všechny V-Rod modely jsou vybaveny také systémem Smart Security reagujícím na přiblížení.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 15x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist