Zmatky na kruháčích už nehrozí, díra v zákoně dostane záplatu

Ještě nedávno to vypadalo, že přednost v jízdě na kruhových objezdech dostane nová, a dost chaotická pravidla. Na rozdíl od současného stavu, kdy vozidlům vjíždějícím na kruhák vždy nařizuje dát přednost dopravní značka, novela vyhlášky umožnila vjezd značkou neosadit. V takovém případě by podle pravidla pravé ruky mělo přednost naopak vozidlo vjíždějicí do tzv. objízdné křižovatky.

Zmatky na kruháčích už nehrozí, díra v zákoně dostane záplatu

Pokud má kruhový objezd sloužit ke zvýšení plynulosti provozu, musí mít logicky vozidla jedoucí po něm vždy přednost před těmi, co na něj vjíždí. Za takového předpokladu má rondel má mnohem větší propustnost než klasická křižovatka, což je vedle vyšší bezpečnosti jeho hlavní výhoda. Však se v autoškolách ještě před deseti lety učilo, že auta na kruhovém objezdu mají vždycky přednost. Pak z nějakého důvodu přišla jiná vyhláška, podle které se přednost začala určovat dopravní značkou - buď klasickým trojúhelníkem nebo stopkou. V praxi se tehdy ale ještě nic nezměnilo. Představte si ale situaci, že to bude naopak, a ti co jedou po kruháči musí před každým vjezdem koukat, zda někdo nevjíždí zprava - a pokud ano, dát mu přednost. V odpolední špičce by se klidně mohlo stát, že se kruháč naplní a nikdo nikam nepojede.

Tahle děsivá představa nemá daleko k realitě, pokud by se kruháče začaly označovat podle nové vyhlášky platné od nového roku. Ta už totiž povinnost určení přednosti v jízdě neukládá, a záleží jen na správci komunikace, zda k vjezdu na kruhák značku dej přednost v jízdě umístí nebo ne. V praxi by to mohlo dopadnout tak, že řidič jedoucí po kruhovém objezdu ani nebude vědět, zda má přednost - leda že by to odhadoval podle tvaru značky na příjezdu, kterou uvidí zezadu. Naštěstí ale přeci jen zvítězil  zdravý rozum, a Ministerstvo dopravy vyřešilo tenhle paskvil alespoň dodatečně metodický pokynem.

„Mrzí mě, že k takovým nejasnostem vůbec došlo. Úředníci dávali do pořádku vyhlášku k silničnímu zákonu a bohužel u některých částí vznikly nejasnosti až poté, co nabyla účinnosti. Řidiči se ale nemusí bát. Vydáním metodického pokynu zůstává potvrzena dosavadní praxe, na kterou jsou řidiči zvyklí,“ ujišťuje ministr dopravy Dan Ťok.

"Pokud by ve zcela výjimečných případech bylo přece jen zvažováno stanovení dopravní značky kruhový objezd samostatně, je třeba velmi podrobně takový záměr odůvodnit a důkladně to konzultovat s Policií ČR coby dotčeným orgánem,“ uvádí se v metodickém pokynu, který MD v těchto dnech rozesílá všem institucím, jichž se to týká, tedy správám silnic, krajům a obcím.

Na českých silnicích se tak budeme i nadále moci setkat pouze s kruhovými objezdy, kde přijíždějící vozidlo na křižovatku bude dávat přednost autům, která po něm jedou.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.17
Známkováno: 24x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist