husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha slaví velká výročí v terénu i na asfaltu

Občas se to prostě sejde a Yamaze se to letos sešlo ve velkém stylu: 25 let superbiku R1, 40 let cestovního endura Ténéré a 50 let motokrosových modelů YZ! Tohle samozřejmě tři ladičky nemůžou nechat bez povšimnutí…

Kapitoly článku

Začneme od prostředka, a to modelem Ténéré. Ten zatím Yamaha oslavuje jen zlehka, když před prázdninami přišla s další verzí nazvanou Ténéré 700 World Rally, která vychází z varianty World Ride a disponuje navíc vlastně jenom výfukem Akrapovič a lakováním, jaké měl na svém YZE850T šestinásobný motocyklový vítěz Dakaru Stéphane Peterhansel v roce 1993. To byl ovšem už jeho třetí vyhraný Dakar v sedle Yamahy, takže tady se ten oslí můstek k nějakým velkým výročím hledá poměrně složitě a my bychom si tipnuli, že důrazněji Yamaha čtyři dekády Ténéré připomene na podzimním veletrhu EICMA. Zatím tak činí vlastně prostřednictvím Ténéré 40th Anniversary Tour, což je vlastně takový velký stánek, který Yamaha vozí po relevantních evropských akcích a kde vystavuje jak produkční modely z období 1983-2010, tak ikonické dakarské speciály, plus samozřejmě nabízí možnost otestování aktuálních Ténérek. Celý ansámbl jste mohli potkat na největším evropském setkání milovníků cendur jménem Adventure Bike Rider Festival na konci června ve Velké Británii, už má za sebou i speciální yamahácké akce ve Španělsku a Lotyšsku, přičemž bude ještě jedna v Itálii, a dalšími zastávkami budou ještě tento víkend německý MaxlRide Motofestival a za dva týdny francouzský Alps Aventure Motofestival.

VIDEO: Ténéré 40th Anniversary Tour na Adventure Bike Rider Festivalu

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Pojďme dál a podle hesla „mládí vpřed“ se podíváme na superbike R1, v době svého vzniku (a vlastně ještě před pár lety) označovaný YZF-R1. Když jej Yamaha v roce 1998 uvedla na trh, byla to absolutní bomba, jeden z nejdůležitějších milníků motocyklové historie. Kombinace 177 suchých kilogramů a 150 koní se v dnešní době může zdát poněkud nezajímavá, ovšem tehdy to byly parametry, jaké žádný jiný sériový stroj neměl. Na tom nepůjde přeci po silnici jezdit, říkali jsme si tenkrát se zděšením, a je fakt, že rozmydlených er-jedniček bylo po příkopech dost. Doby se mění… Co se ovšem nezměnilo, je nekompromisní přístup R1, která v průběhu let přišla se spoustou inovativních řešení, jako třeba elektronický plyn, variabilní délku sání a již od roku 2009 nepravidelné zapalování známé ze speciálu M1 z MotoGP – ten rok taky ve WSBK patřil jednoznačně Benu Spiesovi na Yamaze… Od roku 2015 je er-jednička ještě blíže svému předobrazu z MotoGP, tehdy přinesla 200 koní a víceosou elektroniku, a vlastně do dnešních dnů je tu s lehkými technickými úpravami ve stejné podobě. Oslava čtvrtstoletí se zákazníky sedlajícími R1 proběhla již v červenci v Mugellu a následně Yamaha přidala ještě jeden bonbónek, a sice 25 kousků ručně postavených er-jedniček v závodní specifikaci s díly GYTR PRO, které byly dosud určeny pouze pro speciály do WSBK – karbonový podsedlák připravený na jinou nádrž s nižším těžištěm a závodní řídicí jednotku Magneti Marelli, nejlepší tlumiče Öhlins, speciální kyvku s výztuhou zespodu, top Bremba, karbonové kapoty, závodní elektronika GPES… Ani nepřekvapí, že k R1 GYTR PRO 25th Anniversary zákazníci dostávají i účast na speciálním okruhovém dnu, kde jim technici pomůžou stroje doladit podle individuálních preferencí.

VIDEO: Yamaha R1 GYTR PRO 25th Anniversary

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

A konečně třetí a to největší výročí – Yamaha slaví neuvěřitelných 50 let motokrosových modelů YZ! První sériová ýzeta přišla v roce 1973, když Hakan Andersson na továrním YZM250 získal pro Yamahu vůbec první titul mistra světa v motokrosu, a od té doby se svět těchto offroadových speciálů dost zásadně proměnil. Označení YZ však zůstává a dvoutakty YZ125 a YZ250 i čtyřtakty YZ250F a YZ450F v modelovém ročníku 2024 si budete moci vedle klasické yamahácké modré Icon Blue pořídit i ve speciální výroční barvě nazvané Anniversary White. Ta vychází z dvoutaktů 90. let a bílé plasty doplňuje o černá kola, fialová sedla a retro fialovo-růžovou grafiku. Pamatujete tu dobu? To bylo těsně předtím, než přišel v roce 1998 revoluční čtyřtakt YZ400F a s ním modrá barva, do té doby Yamaha jela tyhle své bílo-růžovo-fialové barvy i na silnici (FZR, YZF…). Retro teď ovšem frčí i v motokrosech a dlužno říci, že nová ýzeta v těchto barvách vypadají fakt pěkně.

VIDEO: 50 let motokrosových modelů Yamaha YZ

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

A dlužno říci i to, že zatímco oba dvoutaky i královská čtyřipade zůstávají stejné, tak YZ250F je pro rok 2024 zase výrazně upravena. Úplně nový rám pochází z loňské čtyřipade a má být lehčí, ovladatelnější a poskytovat lepší zpětnou vazbu. Největší změnou je přemístění hlavové trubky o 15 mm níže, což má napomáhat centralizaci hmotnosti, navíc je hlavová trubka lehčí. Na nový rám navazují nové plasty, přičemž se šířka kapotáže vpředu zúžila o značných 50 mm. Užší (o 6 mm) je i sedlo s bezešvým potahem, které je navíc plošší, výškový rozdíl mezi přední a zadní části se zmenšil o 15 mm, takže se jezdec na motorce může ještě lépe pohybovat. Celkově jsou všechny plasty takové kompaktnější a menší, čímž ýzeto působí lehčím dojmem opticky i za jízdy. To poznáte také upravenou ergonomii, sedlo je o 5 mm výš, stupačky pro změnu o 5 mm níž, k tomu se řídítka posunula blíž k jezdci, prostě by motorka měla být ještě ovladatelnější.

Pracovalo se i na motoru, ten se nyní nadechuje novým sacím potrubím, které začíná kanály v nových bočních panelech, v rámu i v nádrži. Tyto kanály přivádějí čerstvý vzduch do nového vysokokapacitního vzduchového filtru s kulatým profilem a o 30 % vyšší kapacitou čistého vzduchu. Spodní kryt se nově vyrábí z pryže namísto plastu, což podporuje pulzování sání vzduchu. Tato nová konstrukce zadního vzduchového kanálu plus rozvodový řetízek s nižším třením přispívají k vyššímu výkonu ve středních a vysokých otáčkách, stejně jako jiné naladění řídicí jednotky. Opomenuta nebyla ani elektronika, je tady nová kontrola trakce se dvěma úrovněmi plus možností vypnutí, nový je i Launch Control s možností nastavit si maximální otáčky při startu v krocích po 500 otáčkách. Vše ovládáte přes aplikaci Power Tuner nové generace, která přináší výrazné uživatelské zjednodušení a má jít o nejjednodušší a nejintuitivnější systém, jaký byl kdy u motocyklu použit, když kromě možnosti detailních změn nabízí i volbu Quick Tuning s postníkem, kde nastavujete hodnoty od „Plynule“ po „Agresivně“. Jestli se to na dráze projeví, to už je ve vašich rukách, protože tahat za plyn musíte pořád vy!

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
technasia přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist