husqvarna_svartpilen_801_2




Triumph představuje finální verzi motokrosové dvěstěpadesátky

Jmenuje se TF 250-X, má mít nejlepší poměr výkonu a hmotnosti, vyvinuli jej celý v Triumphu za pomoci závodních es typu Ricky Carmichael nebo Iván Cervantes a výrobce pro něj a následující offroady plánuje udělat speciální prodejní a servisní centra, kde si budete moci objednat náhradní díly 24/7 třeba přímo ze závodní dráhy!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Čtyři roky od prvních skic po finální produkt, tak dlouho trval vývoj prvního novodobého motokrosového speciálu značky Triumph, který je prý 100% vlastním produktem. Není tady žádný vypůjčený nebo okopírovaný motor ani podvozek a ta motorka má úplně všechno, co od krosky v roce 2023 očekáváte. Na rozdíl třeba od Ducati se Angláni nesnažili jít za každou cenu cestou nějakých výstřelků, které by jejich stroj odlišily od konkurence bez ohledu na to, jestli to je dobrý nebo špatný nápad (za což mají palec nahoru, protože velcí hráči typu BMW nebo právě Ducati přesně tohle dělají), jejich cílem byla prostě špičková motokrosová motorka. Takže ve finále je TF 250-X vlastně docela konvenční kroska, kterou když odstrojíte z jejích černo-žlutých plastů, které mají být barvami Triumphu pro svět offroadu, tak ji skoro nerozeznáte od konkurentek. Zklamání? Naopak, tady jasně vidíte, že ji dělali lidé, kteří světu bláta a nekonečných skoků rozumí. A nejde jenom o ambasadory značky Rickyho Carmichaela, podle mnohých nejlepšího motokrosaře všech dob, nebo pětinásobného mistra světa v enduru Ivána Cervantese (tohle je první model z celé offroadové řady, kde budou samozřejmě i endura), aktivními offrouďáky jsou i kluci z konstrukčního týmu…

Motor je klasická čtyřventilová dvěpade s dvojicí vačkových hřídelí s parametry vrtání a zdvihu 78 x 52,3 mm, což je skoro jako u Kawasaki a hodně podobné jako u Hondy s Yamahou, motorky z Piererova království jsou o dost krátkozdvihovější. Tenhle motor má být ultra kompaktní a super lehký, taky má kovaný píst, titanové ventily, hořčíková víka. Výkony se v motokrosovém světě neudávají, ale Triumph hlásá, že jeho motorka má nejlepší poměr výkonu a hmotnosti a jednoválec určitě bude pořádný silák, taky má uvnitř kdeco s DLC povrchem a kompresi vysokých 14,4:1. Hydraulicky ovládaná spojka Exedy Belleville posílá sílu motoru dále na pětistupňovou převodovku, výfuk má rezonanční komoru ve svodu, vstřikování dodalo Dell´Orto a samozřejmostí jsou elektronické fičury jako rychlořazení (od 2 do 5), launch control, kontrola trakce nebo dvě palivové mapy, přičemž k dispozici bude i možnost ladění motoru přes appku MX Tune Pro, jak je dneska v této kategorii zvykem (to ale za příplatek, stejně jako třeba titanový Akrapovič).

Motor je uložený do klasického motokrosového hliníkového rámu, který prý byl navržen jako ideální kompromis mezi tuhostí a zpětnou vazbou. Odpružení zajišťují komponenty Kayaba, vpředu s 48mm pružinovou AOS vidlicí uchycenou v kovaných brýlích obrobených z hliníku 7075-T6. Samozřejmostí je plná nastavitelnost obou zavěšení, vzadu s rychlou a pomalou kompresí, zdvihy činí 310 a 305 mm. Obráběné jsou hliníkové náboje, na nichž jsou napleteny ráfky D.I.D. DirtStar 7000 obuté do pneumatik Pirelli Scorpion MX32, brzdění dostaly na starost třmeny Brembo v kombinaci s 260mm předním a 220mm zadním kotoučem Galfer – trochu překvapí, že Triumph rovnou nenabízí přední oversize kotouč. Do výčtu fajnovostí můžeme přidat ještě karbonem zesílená řídítka Pro-Taper ACF s gripy ODI. Celá motorka s natankovanou sedmilitrovou nádrží má vážit pouhých 104 kg, což je opravdu hodně pěkná hodnota.

 

Vlastně jediné, co je na prvním offroadu Triumph (kroska TF 450-X a endura mají být představeny napřesrok) opravdu jinak, než na co jsme zvyklí, je způsob prodeje a zákaznický servis. Angličané mají v plánu začít od jara 2024 otevírat specializovaná motokrosová a endurová centra Triumph v Evropě, Austrálii a USA a do konce příštího roku by jich mělo být 300. Tady se bude prodávat, servisovat, prodávat díly a příslušenství a bude tudy fungovat i závodní podpora. Jedinečný má být systém objednávání náhradních dílů, který má fungovat 24 hodin 7 dní v týdnu – elektronický katalog bude optimalizovaný pro mobilní telefony a zákazník si tak bude moci objednávat potřebné věci klidně hned ze závodní dráhy a podle dostupnosti si zvolit, jestli chce expresní doručení, standardní doručení, nebo se pro objednávku staví u dealera. Jak konkrétně tohle bude vypadat v České republice, to ještě není jasné, ovšem co už víme, je dostupnost a tušíme i cenu. Nové Triumph TF 250-X by se měly začít vyrábět od dubna a cena by měla být na úrovni Scrambleru 900, který se aktuálně prodává za 278 000 Kč.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist