TM 2015 - Azurové břitvy z Pesara

Kdo měl tu čest povodit některou z azurových Italek, asi mi dá za pravdu, že měl pod zadkem sakra nabroušenou břitvu. Holt TM má závodění v krvi a nehraje si na žádné kompromisy. To ostatně dokazuje zisk titulu Mistra světa Supermoto 2014 a Poháru konstruktérů ve stejné kategorii. Teď se ale pojďme podívat, co je u nich s modelovým rokem 2015 nového.

TM 2015 - Azurové břitvy z Pesara

Kapitoly článku

Dvoutakty

Nejmenší motokrosová TM 85 dostala karburátor Keihin s průměrem 28 mm. Stopětadvacítková endura a motokrosy mají upraveny lanka výfukové přívěry pro delší životnost, optimalizované mapování řídící jednotky výfukové přívěry, ale i delší ojnici. Novinkou jsou high-tech ložiska klikové hřídele a olejové těsnění. Upravené jsou také kanálky ve válci, které by měly přispět k vyššímu výkonu a hladšímu přenosu síly. Ke stejnému efektu by měl přispět výfukový systém s upraveným kolenem a tlumičem.
Enduro a motokros 144 2T mají upravenou ovládací páku výfukové přívěry pro delší životnost a upraveny jsou také lanka výfukové přívěry.
U dvoutaktní endurové a motokrosové dvěstěpadesátky i třístovky je nový válec s elektronickou výfukovou přívěrou, hlava válce a kliková hřídel. Použity jsou lepší ložiska klikové hřídele a olejové těsnění. Novinkou jsou kompaktnější a lehčí víka převodovky, vodního čerpadla a spojky. Mezi patnáctkové novinky patři i čidlo převodovky upravující mapu řídící jednotky v závislosti na zvoleném rychlostním stupni, ale i upravené výfukové koleno a výfuková koncovka pro vyšší výkon a hladší přenos síly.
Podvozek všech dvoutaktních endur a motokrosů staví na nové geometrii rámu, ale i upraveném přepákování s nově nastaveným tlumičem. Ten má nyní delší chod o 8 mm. Osa zadního kola posílila o 3 milimetry, a tak její průměr je nyní 25 mm. Lepší proudění vzduchu do airboxu dvoutaktních hadimršek zajišťuje průduch na nádrži a potrubí.

Čtyřtakty

Při prvním omrknutí čtyřtaktních motokrosových speciálů, ostrých endur a supermotárdů si nelze nevšimnout změny pozice nádrže a vzduchového filtru. Oproti loňským modelům s „klasickou“ stavbou si své místo jednoduše vyměnily, a tak je nyní filtr hned za krkem řízení a nádrž pěkně pod sedlem. To sebou nese i víčko nádrže na pravé boční tabulce hned pod sedlem. Pro lepší rozložení hmotnosti bezesporu fajn řešení, ale kdoví jak bude probíhat tankování během enduro závodů, kde je celá mašina pod bahnem. Designéři z Pesara si pohráli s tvary plastů, a proto se „téemka“ poslední generace tváří hodně přísně. K tomu pochopitelně přispívá fungl nová grafika, která osvěžila kompletní modelovou řadu TM pro rok 2015.
Motor čtyřtaktních endur a motokrosů se vstřikováním paliva dostal upravené sání, kanálky, ale i škrtící klapky pro lepší plnění. Zvětšil se také olejový filtr a upravil výfukový systém pro vyšší výkon a hladší přenos síly. Patnáctky přicházejí s čidlem převodovky upravující mapu řídící jednotky v závislosti na zvoleném rychlostním stupni. Přesně všechny tyto změny kromě většího olejového filtru se týkají i čtyřistapadesátkového motoru, který dává chuť do života motokrosům, endurům, ale i závodním a civilním supermotardům.
Motokrosy a endura s dvěstěpadesátkovým a čtyřistapadesátkový bucharem přicházejí se zkráceným rámem a upraveným úhlem USD vidlice. Zadní kyvka je nyní delší, což by se mělo podepsat na lepším rozložení hmotnosti. Upravené je přepákování pro optimalizaci chodu. Zadní tlumič s delším chodem o 8mm dostal nové nastavení a osa zadního kola posílila o 3 milimetry, takže její průměr je nyní 25 mm. Díky nové stavbě byl vylepšen vzduchový filtr.
U čtyřistapadesátkových supermotardů jsou změny víceméně stejné. Týkají se především již zmíněného prohození pozice nádrže se vzduchovým boxem. U supermotardu se navíc nabízí možnost zvolit si přední brzdový třmen DP Monoblock.

Změn tedy není rozhodně málo a je jen dobře, že TM maká na vývoji o sto šest. Určitě budeme o azurových břitvách v příští sezoně hodně slyšet...

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.33
Známkováno: 3x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist