yamaha_demo_tour




Registrace nových motocyklů za 2020

Loňský rok byl hodně složitý, ale prodejům motocyklů docela svědčil. Na rozdíl od prodejů osobních a nákladních automobilů, které se skoro o pětinu propadly, se v motocyklové kategorii L registrovalo skoro o 15 procent víc vozidel než v roce 2019. Ale můžou prodejci oslavovat, nebo to má nějaký háček...?

V období 1‑12/2020 bylo v ČR registrováno celkem 21 518 motocyklů, skútrů a čtyřkolek, předloni (2019) to přitom bylo 18 744 strojů. To je pěkný nárůst o 2774 ks neboli růst o 14,80 % a importéři už by zdánlivě mohli bouchat šampaňské. Tohle číslo ale musíme trošku korigovat, hlavně při pohledu na druhou polovinu roku. Od 1. ledna 2021 totiž v plném rozsahu platí Euro 5, takže na konci roku se strhla smršť registrací výběhových modelů Euro 4, které budou dealeři v roce 2021 prodávat již zaregistrované (plus motocykly s udělenou výjimkou od Ministerstva dopravy).

V posledním měsíci roku, prosinci, právě z tohoto důvodu registrace nových strojů vzrostly meziročně o 256 %. I po korekci celkového počtu před-registrovaných kusů kvůli Euro 5 odhadem o 1500-2500 motorek to pořád převyšuje slušně výsledky za 2019. Složitý rok 2020 tak byl z pohledu prodeje nových motocyklů jednoznačně úspěšný. Méně úspěšné pak byly ojetiny, kterých se kvůli omezenému přístupu na registrační místa registrovalo jen 15 405, v roce 2019 to přitom bylo 17745 kusů.

Podíváme se radši, jak na tom bylo rozdělení trhu nových motocyklů v loňském roce 2020. První je Honda, která si sice o nějakých 120 strojů v porovnání s 2019 pohoršila, ale s 3 788 registrovanými motocykly je stále suverénní jednička na trhu (17,60 % trhu). Druhá je Yamaha s 1 841 ks (v porovnání s 2019 nárůst o 162 motocyklů a celkem 8,56 % trhu). Třetí v pořadí je čínský koncern CF Moto, který se v minulosti zaměřoval hlavně na čtyřkolky (které v registracích také spadají do kategorie L). Minulý rok už ale CF Moto hodně prodával i motocykly a celkem prodal 1652 strojů, což je o celých 561 víc než v roce 2019. Za zmínku stojí i úspěch KTM s 1356 registrovanými motocykly, o celých 289 víc než v roce 2019, podobný skok zaznamenaly skútry Piaggio s meziročním nárůstem 227 kusů na celkových 998 skútrů.

Jaké modely se v roce 2020 nejvíc prodávaly? Na takovou otázku bohužel nelze spolehlivě odpovědět, ministerstvo dopravy zveřejňuje jen souhrnné výpisy všech kusů s registrací pro každý model či typové označení. Z takových výpisů se pak dají jen výjimečně získat smysluplná data o ročních přírůstcích, většinou jen u úplně nových modelů. Například Ducati Streetfighter V4, který byl vloni na trhu úplně poprvé, má podle těchto výpisů celkem 32 registrací. V grafu níže jsme shrnuli velké motocykly nad 350 ccm, bohužel i ty nejsou úplně přesné, protože asi desetina motocyklů je v kategorii Nezařazeno.

Motorkám zdá se dnešní svázaná doba svědčí a jejich popularita mezi lidmi roste. Je to logické, v dnešní době se skoro nic nesmí, cestovat po světě se moc nedá, naštěstí motorky a ježdění moc dobře zakázat nejde. Na jaře to vypadalo hodně špatně i s ekonomikou celkově, koruna hodně oslabovala a v březnu kurz koruny vyšplhal až na 27,75 Kč/Eur. Přes léto ale naše měna posilovala až i přes podzimní výkyv je v dnešních dnech opět kolem obvyklé úrovně 26 Kč/Eur. Výhledy sice nejsou nijak optimistické, ale na druhou stranu nic nenasvědčuje katastrofickým scénářům a ekonomika zatím zvládá všechny výkyvy „odpružit v kolenou“. Vývoj ekonomiky a prodejů motorek v 2021 si ale teď na začátku roku troufne jen málokterý odborník odhadovat, na to je v této chvíli příliš mnoho neznámých faktorů.

Také v ostatních evropských zemích se prodeje nových motocyklů drží na slušné úrovni. Celková data organizace ACEM pro celou Evropu sice jsou k dispozici jen pro období leden-září 2020, ale spolu s ostatními statistikami potvrzují zhruba setrvalou úroveň. Když se podíváme na hlavní trhy, v sousedním Německu vzrostly motocyklové statistiky podobně jako u nás, celkem nárůst o 18,6 %. Motocyklová velmoc Francie vykázala mírný pokles o 6,7 %, podobně jako druhá v pořadí Itálie (-4,6 %). Čtvrtý největší evropský trh je Španělsko (-14,9 %), následuje Velká Británie (-4,4 %) a Nizozemí (+28,8%).

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 35 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
WobRetnuh přispěl 5 Kč
Mark09 přispěl 5 Kč
srsen600 přispěl 5 Kč
Venda přispěl 5 Kč
33.petr přispěl 5 Kč
Ritchy přispěl 5 Kč
cider přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist