yamaha_mt09




Reflexní doplňky na motocyklu

„Promiň, já tě neviděl,“ tak zní časté vysvětlení, které motorkář slyší po nehodě od řidičů aut. Jak tomu předejít? Také o tom je dnešní testík reflexních prvků na motorku. Netvrdím, že to motorkáře plně ochrání ani že to lze doporučit pro každého motorkáře. Věřím ale, že je mezi námi hodně těch, které něco podobného kvůli negativním zkušenostem z minulosti nebo stále silnějšímu mediálnímu zdůrazňování nebezpečnosti motorek osloví.


Běžný řidič auta v stále hustším silničním provozu často nestíhá sledovat celou situaci a menších vozidel si prostě nevšimne. Na řízení vozidla se u nás navíc nenahlíží příliš odpovědně a řada řidičů si během jízdy s klidem vyřeší pracovní telefonáty a ještě se u toho stihne nasvačit nebo nalíčit. Motorkář má jedinou šanci - myslet a předvídat za ostatní. V některých situacích, zvláště při snížené viditelnosti za tmy nebo za deště, ale může také pomoci dát o sobě vědět. Zatímco vykuchané výfuky svým rykem „oblaží“ jen provoz za vámi, dobrým pomocníkem mohou být reflexní prvky na motorce, oblečení nebo na helmě. Právě na ně se dnes podíváme.

Reflexní vesta

Klasická pomůcka, kterou od jejího zavedení do povinné výbavy aut koupíte na každé pumpě či supermarketu za 30-80 korun. Při návštěvě Londýna mě překvapilo, že většina motorkářů jezdí ve vestě, a přesvědčil jsem, že to není špatný nápad. V hustém městském provozu se mi osobně reflexní vesta osvědčila - všichni o vás vědí, auta více dávají přednost a ochotněji vám v zácpě uhnou. Část řidičů má také žluté reflexní vesty v podvědomí spojené s hlídkami policie a žlutá vesta v zracátku budí respekt - narozdíl od oranžové vesty, pod kterou si všichni vybaví spíš zametače.
Jak ale vyjedete za město, situace je rázem jiná. Máte na sobě plápolající hadr, suché zipy se rozlepí a nachytané mouchy jsou na reflexním materiálu zvláště nechutné. Další nevýhoda levných vest je to, že se odrazivost jejich reflexních prvků značně snižuje za mokra (kdy motorkář nejvíc potřebuje být vidět) a po pár jízdách se z nich začne odlupovat reflexní povrch. Je na nich prostě znát, že jsou určeny hlavně jako nouzový prvek do výbavy auta, nikoli na časté nošení.
Situace se dost zlepšila, když jsem od firmy LTS Praha získal kvalitní žlutou vestu na klasický zip, která navíc podstatně lépe sedí a nevlaje. I na reflexních pruzích je znát, že jsou z lepšího materiálu a po dvou dnech ježdění na nich nebylo znát žádné zašpinění či odlupování, které jsem zaznamenal u levné vesty. Takže kdo se rozhodnete na některé typy cest vyrážet ve vestě, určitě doporučuji si připlatit pár korun a pořídit kvalitnější střih s klasickým zipem.

Pavel Köhler z firmy 1-BIKE nám po sezóně poskytl vzorek ještě lepší vesty z děrovaného materiálu se zipem a stahovacími gumovými pásky na bocích. Tato vesta je lehčí a vzdušnější, ve větru se tolik netřepotá a díky stahování na bocích perfektně sedí. Tato dokonalá vesta je ovšem v nabídce za podstatně vyšší cenu než klasické levné materiály. Jde ale o to nejlepší, co v této oblasti můžete dostat - tento typ používají také profesionální doprovodní jezdci, kteří pro nás novináře v zahraničí organizují testy motocyklů. Optimálním řešením je navléci ji na textilní bundu a dál už ji svlékat a navlékat zároveň s bundou, při oblékání přes helmu je to u každé vesty tak trochu boj.

Reflexní motobundy

Značka Halvarsson nabízí speciální řadu bund pod názvem Halvarsson Safety. Pokud znáte další značky a produkty, které nabízejí žluté reflexní oděvy, budeme rádi, když se s námi o tyto informace podělíte v diskuzi pod článkem.
   

Pás Sam brown Belt

Pás přes rameno a boky ze žlutého reflexního materiálu sice neposkytuje tak výraznou odrazovou plochu jako vesta a ve městě není tak výrazný, ovšem na volných silnicích nijak nevlaje a při snížené viditelnosti - večer nebo za deště - po nasvícení reflektory aut svoji úlohu odvede perfektně. Navíc jezdce nijak neomezuje v pohybu, je vidět ze všech stran, dá se otřít či omýt a můžete jej třeba pod sedlem jako pojistku vozit několik sezón. U pásu hodně záleží na sponě na opasku, námi testovaný pás od LTS Praha měl jen jednoduchou nasouvací sponu a ta se mi jednou večer po celodenní jízdě sama rozepla. Lepší bude určitě spona s nějakou zacvakávací pojistkou např. jako u břišních pásů u batohů, které jsou u této společnosti také k dostání. Cena pásu je mezi 300-400 Kč.

Fluorescentní „Jogging pásky“ na rukáv

Pásky na suchý zip, které si navléknete na rukáv nebo na stehno. Jen si musíte dát velký pozor, abyste koupili dostatečně dlouhou pásku, protože na motorkářskou bundu s chrániči pásek pro cyklisty nenavléknete. V cenách od 30 do 90 korun tak získáte dobrého pomocníka, který zejména večer zlepší vaši boční viditelnost. Zajímavá také může být možnost potisku reklamními logy, což by mohlo být zajímavé třeba pro motoshopy. Velkou výhodou pásku na rukáv je, že jen minimálně naruší krásný design vaší kombinézy, takže si jej možná navléknou i ti, kteří by jinak podobné „ošklivé“ bezpečnostní prvky s pohrdáním nechali doma.

Reflexní samolepící folie

Asi málokdo si bude na svoji milovanou mašinu lepit oranžové popelářské pásky. Ale kdo má třeba nepříjemné zkušenosti s malou viditelností svého stroje za tmy z boku, možná sáhne po stříbrných nalepovacích pásech, které jsou na hliníkových plochách kluzáků vidlic nebo rámu za dne téměř neviditelné, zato v noci motorku po nasvícení doslova rozzáří. Druhým případem, kdy bych neváhal tyto fólie doporučit, je turistika s kufry. Na dovolené s nabaleným strojem a v neznámém prostředí většinou budete jezdit pomaleji a třeba i trochu bloudit a často zastavovat. Zvyšuje se tak pravděpodobnost, že vás někdo trefí zezadu či z boku. Tomu můžete předejít, pokud si na topcase a boční kufry nalepíte výraznou reflexní fólii. Ono i menší nehoda na dovolené je ještě o dost nepříjemnější než podobná nepříjemnost doma, navíc při turistice jde spíš o zážitky motorka je už tak nastrojená do zavazadel, že o estetiku až tolik nejde.
Reflexní fólie se pohybují v cenách cca 200 korun za metr o šířce 5 cm. Doporučuji ale sáhnout po speciálních produktech na auta a motorky, například VC312 Reflexite, protože fólie, které získáte třeba v grafickém studiu, se s vámi mohou rozloučit po prvním dešti.

Technologie materiálů

Jestli si myslíte, že například všechny reflexní materiály jsou za tmy vidět stejně, jste na omylu. Standardní reflexní vesty mají reflexní pásky na bázi skleněných kuliček, kvalita je různá podle druhu výrobců a typu pásky.
Kvalitnější mikroprismatické materiály, používané například na barevné fólie pro polepy policejních vozů a sanitek, jsou reflexní výrobky založené na struktuře tzv. mikroprismat:
Jehlanový design mikroprismat zaručuje odraz světla v koncentrovaném úhlu zpět ke zdroji v mlze, kouři, dešti či jiných špatných podmínkách – pro viditelnost, rozlišení a bezpečnost nabízí jeden z nejefektivnějších, vysoce viditelných materiálů na současném trhu. Oproti ostatním reflexním materiálům (na bázi skleněných čoček) jsou fólie s mikroprismaty až 3x efektivnější a lze je nabídnout i v několika barvách. Nabízejí lepší odrazivost a viditelnost, tento rozdíl se projevuje zejména v dešti.

Závody Endurance

V redakci jsme všichni s napětím sledovali letošní sezónu našeho testera Tommyho (Tomáše Mikšovského) ve světovém mistrovství vytrvalostních závodů. Je zajímavé, že v těchto závodech, které se z části jedou také v noci, tvoří reflexní návleky na rukách předepsanou výbavu. V tom zběsilém tempu, které jezdci při těchto závodech drží, sice reflexní prvky mají jen nepatrnou šanci pomoci, ale přesto mohou upozornit na jezdce ležícího na trati a zachránit životy.

Závěr

Pár slov na závěr - reflexní pomůcky vás rozhodně nespasí, ale jsou situace, kdy bych je doporučil téměř každému. Když se vracíte v podvečer za deště navlečení do černého nepromoku v hustém provozu, nebo třeba jedete na slabší motorce (skútru) a stále vás předjíždí auta - reflexní doplňky můžou podstatně zvýšit vaši šanci na bezpečný návrat na základnu. I ten malý pásek na ruku může motorkáři zachránit život, když třeba v noci nezvládne svůj stroj a po pádu zůstane ležet na silnici napospas prvnímu přijíždějícímu autu.
Každý máme svoji hranici únosného rizika nastavenou jinde a já doufám, že tyto informace pomůžou některým z nás zpříjemnit jízdu na motorce a třeba omezit pocit nebezpečí, který by je jinak od motorky odrazoval. 

Nakonec ještě poděkování společnosti LTS Praha, která tyto produkty dodává na náš trh a je schopná je nabídnout i pro všechny motorkářské obchody - bylo by prima, kdyby se tyto doplňky objevily co nejdříve na pultech motoshopů.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Petr Štola - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist