Prodejní statistiky motocyklů - trvalý pokles

Téma celosvětové finanční krize tak nějak vyšumělo do ztracena. Všichni se tváří, že to nejhorší je za námi, a nebýt reformních pokusů koaliční vlády, už by nás snad čekaly jen samá pozitiva a sociální jistoty. Ale pohled na konečné výsledky prodeje motocyklů za rok 2010, zveřejněné příslušnou sekcí Svazu dovozců automobilů, příliš optimisticky nevypadá.

Prodejní statistiky motocyklů - trvalý pokles
První pohled na celková čísla ještě nevypadá tak dramaticky. Trh s novými motocykly se sice opět propadl, ale pouze o necelých třináct set kusů na celkové číslo 18 451 kusů, což představuje ztrátu proti předchozímu roku ve výši 6,5 procent. Poměrně optimistický výsledek, v porovnání s meziročním propadem 2009/2008, který činil skoro sedm a půl tisíce kusů a atakoval třicetiprocentní hranici. Propad se opticky výrazně zpomaluje, ale…díky čemu? Rozdělení výsledků na skupiny do a nad 50 ccm leccos napoví. Prodávalo se sice relativně dost, ale na úkor velkých motorek. Prodejní objemy zachraňují levné padesátky.
Podrobnější pohled na úspěšnost konkrétních značek v kategorii všech motocyklů nad 50 ccm odhaluje, že pomyslné stupně vítězů ovládly japonské značky. Pozici jedničky na českém trhu i přes výrazný meziroční propad obhájila Honda s 980 kusy , těsně pronásledovaná značkou Yamaha, která prodala kromě padesátek rovných osm stovek motocyklů. Suzuki na bronzové příčce s výsledkem 571 zaostává už o něco výrazněji. Co ale určitě musí dělat vrásky všem dovozcům japonských motocyklů, je více než třetinový pokles prodejů oproti roku 2009. Naopak výrobci z Evropy a Ameriky utrpěli mnohem méně bolestné ztráty, a koncern BMW zaznamenal na českém trhu dokonce čtyřicetiprocentní nárůst. Je pravda, že při objemu prodeje v řádech desítek kusů se nárůstu dosahuje poněkud snadněji, než se zabrání poklesu při prodeji v řádech stovek kusů, ale určitý trend z tohoto vývoje sledovat můžeme. Pro úplnost je ještě potřeba dodat, že zdrojové statistiky nerozlišují motocykly a čtyřkolky. Proto jsou údaje mírně zkreslené u značek, které na našem trhu prodávají kromě motorek také ATV.
Z hlediska rozdělení do kubatur se proti loňsku změnil poměr sil. V kategorii motocyklů s největším zdvihovým objemem (nad 800 ccm) převzal vládu od značky Honda americký Harley-Davidson. Za to vděčí svým vyrovnaným výsledkům a také skutečnosti, že drtivá většina jeho produkce spadá právě do této skupiny. Prestižní sportovní šestistovky spadají do třídy 500-800 ccm, kde podle očekávání jasně dominuje japonská čtyřka. V kubatuře 125-500 ccm, která se na celkovém trhu překvapivě podílí stejnou měrou jako dvě předchozí skupiny, si nejlépe vedla Yamaha, následovaná KTM a do desítky nejúspěšnějších se vešly i některé exotické značky. A ve stopětadvacítkách, tam už se to cizokrajnými názvy jenom hemží.
Nižší prodeje v loňském roce se nedají svádět ani na to, že by se k nám místo nových motocyklů dovezlo víc ojetin. Statistiky, které evidují první registrace ojetých motocyklů dovezených do ČR, zaznamenaly více než dvacetiprocentní pokles na konečných 11,5 tisíce kusů. Protože se u ojetin do statistik nezapisuje kubatura, tento údaj zahrnuje i padesátky. Důležitějším údajem u dovezených ojetin je však jejich stáří. V roce 2010 se nejčastěji zapisovalo do kolonky 5-10 let a naopak nejméně motocyklů ze zahraničních bazarů se do České republiky dostalo dříve než po jednom roce od obdržení první SPZ.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.27
Známkováno: 33x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist