globalmoto_duben_nolan




Paton S1 letos v prodejnách i na Isle of Man

Italskou značku Paton budou znát spíš pamětníci a fandové silničního motosportu, ale teď by měli zpozornět také milovníci retro stylu. Malá firma z Milána totiž po obnovení provozu ohlásila na letošní rok zahájení výroby a prodeje homologované repliky závodního speciálu z šedesátých let. S modelem S1 Strada chce Paton také startovat v kategorii Lightweight na Isle of Man.

Značka Paton má rozhodně na čem stavět: založena byla už v roce 1958 a ještě v té samé sezóně s jejím motocyklem získal Mike Hailwood sedmé místo ve stopětadvacítkách na Tourist Trophy Isle of Man. Později se přesunula do vyšších kubatur a největší úspěchy slavila na konci šedesátých let s dvouválcovými modely 350 ccm a 500 ccm. Její motocykly startovaly nejenom na přírodních okruzích, ale také v seriálu Mistrovství světa GP, kde Freddie Stevens a Billie Nelson dosáhli četných pódiových umístění. Naposledy se závodní stroje Paton objevily na startovních listinách roce 2001, dva roky po smrti zakladatele Giuseppe Pattoniho.  
Firmu se vloni rozhodl znovu rozjet jeho syn Roberto, který spojil síly s dalšími malými italskými výrobci (Magni, Zaeta a CR & S) aby založili společnost Officina Moto Italia. Hned na podzim obnovená značka Paton představila silniční homologovanou repliku závodního speciálu s označením S1 Strada, kterou chce vyrábět v maloobjemových sériích, čítajících 50 - 100 kusů ročně.
Základ tohoto retro závoďáku tvoří moderní řadový dvouválec, který si ale si značka Paton vypůjčila z Kawasaki ER-6. Parametry motoru zůstávají na továrních hodnotách: objem 649 ccm, nejvyšší výkon 53 kW v 8 500 otáčkách a  točivý moment 64 Nm v 7000 ot za min. Rám svařený z ocelových trubek už je vlastní výroby, a na podvozku najdeme samé špičkové komponenty - přední 43mm vidlice je plně nastavitelná, stejně jako dva zadní Öhlinsy.
Také brzdový systém využívá výhradně soudobé technologie: dva přední kotouče o průměru 295 mm doplňuje zadní 220mm disk a třmeny pocházejí od značky Brembo. Při celkové hmotnosti 158 kg má motorka dosáhnout maximálky až 215 km/h, a na zrychlení z nuly na 100 km/h jí stačí 3,9 vteřiny. O retro stylu tak můžeme hovořit jenom v souvislosti s designem, který je podle nás hodně povedený. S avizovanou cenovkou 20 tisíc euro navíc S1 Strada nebude motorka, kterou byste potkali před každou kavárnou.
Roberto Pattoni to ale s oživením zašlé slávy značky evidentně myslí vážně, protože už se připravuje i na návrat do závodního prostředí. Letos se S1 Strada postaví na start Tourist Trophy Isle of Man TT, kde na ní v kategorii Lightweight bude závodit šestadvacetiletý anglický pilot Olie Linsdell - loňský vítěz třídy Classic TT 500 ccm. O motorku se mu v depu bude starat zakladatel a bývalý závodník Flitwick Motorcycles Steve Linsdell.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):
Motokatalog.cz



TOPlist