journeyman_brezen




Michelin TPMS – jednoduchá pomůcka pro kontrolu tlaku v pneumatikách

Že podhuštěná pneumatika dokáže výrazně změnit chování motorky, to jsme vám chtěli připomenout naším přiznáním ve srovnáváku tří naháču. Pěkně jste nám to omlátili o hlavu, takže jsme se jednak úplně nepochopili, hlavně ale o tom evidentně všichni dobře víte. A to je jedině dobře. Teď jsme objevili jednoduchou vychytávku, která vám kontrolu tlaku výrazně zjednoduší.

Kapitoly článku

Jestli jezdíte na velkém cesťákovi poslední generace s plnou polní, určitě to řešit nemusíte. Ten už bude mít takzvaný TMPS, neboli kontrolu tlaku pneumatik, ve své výbavě. Všichni ostatní doteď byli odkázáni na ruční manometr nebo měřáky na pumpách. Gary Thomas a Gary Broadfield z Anglie ale vymysleli jednoduchý a elegantní systém, který dokáže monitorovat tlak v pneumatikách u každé motorky. Dvě čepičky ventilků a malý displej za 80 liber (cca 2350,-) se může zdát dost drahé, na druhou stranu tolik stojí třeba jiná zrcátka, víčka nádobek kapalin a podobné designové šperky. Ty ale rozhodně neudělají tolik práce. A tenhle systém se natolik líbil gumařům z Michelinu, že ho vzali pod svá křídla.

Genialita tohohle systému tkví právě v jeho jednoduchosti. Vyměníte čepičky za ty od Michelinu, které fungují zároveň jako senzory TPMS, někam na motorku si přiděláte magnetický držák displeje a je to. Víc nepotřebujete. Jen je důležité čepičky dát na správně nahuštěná a studená kola, protože prvotní tlak se uloží jako ten správný, referenční. Hodnoty o nahuštění gum se bezdrátově odesílají do displeje, kde se automaticky přepínají hodnoty přední a zadní pneumatiky. Údaje jsou zobrazované v jednotkách PSI nebo bar a jejich přepínání je zase strašně jednoduché. Stačí třikrát po sobě zacvaknout a vycvaknout displej z držáku.

Hlavní, co ale tahle dvojka umí, je varování v případě úbytku tlaku. První rozblikání displeje přichází při poklesu tlaku o 15 %, další větší přichází při ztrátě 25 % a další při polovičce. Varování přichází také v případě, že vzduch z gumy uniká rychlostí větší než 2 PSI za minutu. Psi jako psi, ne psi jako psi :). A víc toho nepotřebujete. Vlastně jo. Ještě to potřebujete udržet v chodu, přeci jen je to elektronika. Výrobce udává, že displej vydrží víc jak 3 měsíce na jedno nabití, potom ho jednoduše odnesete domů nabít z USBčka, kdo má na motorce zásuvku, může ho vlastně nabít rovnou na palubě. Senzory mají kalkulovanou životnost 3-5 let, které pomáhají také zabudované akcelerometry. Když se totiž kola nehýbou, chytré čepičky ventilků jdou spát. Vzbudí se opět v případě, že pohnete koly. Celý systém je také voděodolný, při mytí nemusíte nic demontovávat, jen se musíte vyvarovat agresivním chemikáliím v případě kol. Čepičky by totiž mohly ztratit svou barvu. Poslední „ale“, které by mohlo zaznít, je krádež. Designové čepičky se prostě často kradou. I na tohle se myslelo, v balení jsou kontramatky, kterými čepičky pevně zajistíte na jejich místě. V současné době je k dispozici kompletní set, brzy ale přibyde možnost dokoupit si balení s dalším držákem a dvěma čepičkami. To když máte víc motorek.

Řešení pro vás máme i v případě, že vám to přijde drahé. Za půlku se dá objednat sada 4 chytrých ventilků, i když teda o něco hloupějších než v prvním případě, a k nim dostanete ještě čtečku. Čepičky opět nasadíte na kola, k nim pak už jenom přiložíte čtečku a okamžitě víte, na čem jste. Tyhle čepičky navíc nemají v sobě žádné baterie, používají technologii NFC známou z mobilních telefonů nebo bezkontaktních platebních karet, takže by měly vydržet věčnost. Čas od času jen nabijete klíčenku s displejem. Senzory jsou opět voděodolné, takže je nemusíte sundávat ani při mytí a protože jsou jejich vnitřky poniklované, neměly by jim ublížit ani prosolené silnice. Tyhle čepičky můžete použít od jízdního kola až po osobní auto, pro které je v nabídce i chytřejší varianta a v budoucnu se budou prodávat i samostatně. Tenhle produkt nás vážně zaujal, takže je dost pravděpodobné, že se s ním na našich stránkách ještě setkáte. Jestli se vám to líbí podobně jako nám, můžete to dál prozkoumat, případně objednat na webových stránkách výrobce.

Video autařské varianty

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 45 Kč od 15 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
MichalXTZ přispěl 3 Kč
Ritchy přispěl 3 Kč
Clint. přispěl 3 Kč
Capt.Orr přispěl 3 Kč
Marian16 přispěl 3 Kč
hansc přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
Maeslo přispěl 3 Kč
Jojko přispěl 3 Kč
Dawes přispěl 3 Kč
georgekudla přispěl 3 Kč
Rewolt přispěl 3 Kč
TomasRehak přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
cernetic přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist