globalmoto_duben_nolan




Lambretta slaví 75 let novým designem a dvojicí třístovek

Značka s 75letou tradicí a dlouhou výrobní pauzou se zase dostává do obrátek. Na „domácím“ veletrhu to potvrdila hned trojicí nových modelů. G350 je finální verzí konceptu představeného před covidovou pauzou, dvojice modelů řady X Series zase ukazuje moderní tvář této tradiční italské značky.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Rok 2017 můžeme považovat za rok posledního znovuzrození značky Lambretta. Na podzim totiž představila v Miláně své modely V-Special, které se k nám do prodeje dostaly o dva roky později a my jsme je samozřejmě hned vyzkoušeli. A nevedly si vůbec špatně, dokonce i v porovnání s etalonem stylových městských skútrů s Vespou. Ještě aby ne, když výroba probíhá na Tchaj-wanu u zkušené značky SYM. Ono je to s původem Lambretty celkově dost zajímavé. Práva na ní má rodina Innocenti, potomci italského zakladatele, za znovuzrozením stojí rakouský koncern KSR Group, V-Speciale kreslili v rakouském studiu Kiska a výroba probíhá v SYMu. Dokonalá ukázka globalizovaného světa. Zpět ale do roku 2019, kdy se udála ještě jedna pro Lambrettu významná událost. Na podzimní výstavě EICMA představila koncept G325, kde odhalila své ambice. Co přišlo potom, to už všichni dobře víme.

Ale během covidové přestávky se v Lambrettě rozhodně nenudili, nejen, že dotáhli do zdárného konce představený koncept, přidali k němu i něco navíc. Začneme ale tím sériovým géčkem, které oproti konceptu během té doby povyrostlo, minimálně v názvu. Koncept měl označení G325, finální verze nese na svých kapotách G350, ale opět klame tělem. Přesný objem čtyřtaktního čtyřventilu je 330 cm3. Sympatické na tom je, že motor s tímhle objemem a výkony v nabídce SYMu nenajdete, takže tady si jede Lambretta svojí vlastní ligu. S Euro 5 omezeními se dokázali dostat na 26,5 koní a 25,3 newtonmetrů, je to dost nebo je to málo? Vespa GTS 300 má svých 278 cm3, necelých 24 koní a rovných 26 newtonmetrů, takže srovnatelné hodnoty. Kde má ale Vespa navrch, je hmotnost, kterou udává 158 kilogramů, u Lambretty najdeme těžko dohledatelných 173 kilogramů. Jenže za ten patnáctikilogramový rozdíl si budete muset u Vespy připlatit nějakých 22 000 korun, nejlevnější GTS 300 koupíte za 171 900,-, zatímco na Lambrettu dal český dovozce cenu 149 900,-. Za stylovou třístovku pěkná cena.

Podobně jako u Vespy za ní dostanete samonosnou ocelovou karoserii a dokonce i zdánlivě podobné přední zavěšení. Nicméně si nemyslete, že tady dochází k nějakému novodobému kopírování, tohle patří historicky k Lambrettě už od nějakých padesátých let. Navíc, zatímco Vespa je známá svým jednoramenným uchycením, u novinky najdete vpředu tlumič na každé straně, navíc s nastavitelným předpětím a vlastně když si přední tlačené vidlice porovnáte, každá je úplně jiná. Na tohle porovnání jsme vážně zvědaví. Dvojice tlumičů se nachází také vzadu, k tomu samozřejmě 12palcová kola a na každém najdete 240mm kotouč, vpředu s dvoupístkovým třmenem, samozřejmě nechybí ABS. V tomhle bratrovražedném souboji budou rozhodovat maličkosti, náklonnost ke značce a zamilování se do hranatého nebo kulatého designu, protože dokonce i výška sedla 790 mm je u obou konkurentek stejná a rozdíl v rozvoru je pouhých 5 milimetrů.

G350 bude vrcholný model Lambretty, takže u něj nechybí kompletní LED osvětlení, barevný TFT displej a hromada pěkných detailů. Červený kousek na výstavě byl navíc vybavený doplňkovými ochrannými rámy a trubkovými nosiči, u prémiového kousku nechybí ani boční stojánek, výklopné stupačky pro spolujezdce a samostatnou kapitolou jsou úložné prostory. Také Lambretta má vyjímatelnou plastovou vaničku, do které by se měla vlézt přilba a ještě něco k tomu, v přední části kapotáže je další schránka s USB zásuvkou, nechybí ani háček na tašku před sedlem řidiče. V kapotě najdeme klasickou spínací skříňku, na promo fotkách je vidět ještě samostatný „šém“, který asi bude sloužit jen jako dálkové odemykání sedla, o bezklíčovém přístupu se totiž nikde nepíše.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Stoprocentně ho ale najdete u nové futuristické řady X. Lambretta bude vedle své standardní řady stopětadvacítek V Special a nejsilnější G Special s klasickým vzhledem nabízet také trochu jinak designovanou řadu X. Rozdíly jsou velké, přesto malé, skútr je na první pohled pořád stará dobrá Lambretta, ale když ho postavíte vedle těch klasických, je úplně jiná. Sám pořád nevím, jestli se mi líbí víc nebo míň, ale rozhodně mu nechybí odvaha a originalita. Přední kapota je celistvá a přechází v sání nad pevným blatníkem, boční panely mají až kubistické tvary, hodně výrazné je zadní LED světlo, skútr je obecně o dost hranatější, přitom je pořád dost elegantní, nejde na to agresivně. Kubismus ho vystihuje, myslím, perfektně.

Moderní Lambrettu nová řada vystihuje také po technické stránce, minimálně ve verzi X125. Zatímco klasické V125 mají vzduchem chlazený jednoválec, novinka už přináší do hry kapalinové chlazení a spolu s ním o dost zajímavější parametry 14,3 koní a 11,5 newtonmetrů. Téměř na legislativním maximu, to je fajn a opět si neodpustíme porovnání s konkurencí. Primavera a Sprint s tříventilem se chlubí 12,5 koníky a 12,4 newtonmetry, GTS 125 s čtyřventilem má 14 koní a 12 newtonmetrů. Zbytek skútru je opět klasická konstrukce se samonosnou karoserií, podobně jako u G350 je i tady vpředu dvojitá kyvná vidlice, dva tlumiče jsou i vzadu, kola opět 12 palců, kotoučové brzdy o průměru 220 mm vpředu a 219 vzadu jsou vybavené ABS a všechno zmíněné platí pro obě objemové varianty. Stopětadvacítka totiž nebude v nabídce sama, doplní jí ještě větší X300 s 275 kubíky. Čtyřtaktní čtyřventil v tomhle případě nabídne 25,1 koní a 24,5 newetonmetrů, prát by se přitom měl se 165 kilogramy.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Bezklíčové zapalování jsme už zmínili, LED světla jsou jasná, takže nám tu zbývá přístrojový panel v kombinaci analog – LCD. Do prostoru pod sedlem by se měla vejít otevřená přilba, jen nám tu chybí zmínka o nějakém malém úložném prostoru před koleny, ale podle obrázků to vypadá, že před tím levým by se něco najít mohlo. Ceny modelů nové řady X zatím neznáme, vyrábět by se měly v případě třístovky na začátku příštího roku, menší stopětadvacítka by z linek měla začít sjíždět už na konci tohoto roku.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 45 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
kopetr přispěl 45 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist