husqvarna_svartpilen_801_2




Jede za vámi Tesla? Buďte ve střehu

Technologie jsou dobrý sluha, ale špatný pán. Autonomní řízení automobilů je dlouhodobě v hledáčku skeptiků a ukazuje se, že oprávněně. Federace evropských motocyklových asociací FEMA na problémy ve spojení s motocykly poukazuje docela často a nyní vydala zajímavý a neveselý materiál o tom, jak (ne)funguje autonomní řízení u automobilů Tesla.

V září 2022 Euro NCAP, dobrovolný systém hodnocení bezpečnosti vozidel, ohodnotil Teslu Model Y pěti hvězdičkami. To není u moderního vozu nic neobvyklého. Těchto pět hvězdiček je částečně založeno na velmi vysokém hodnocení v kategorii bezpečnostních asistentů Safety Assist, kde Model Y dosáhl 98 %, což je téměř možné maximum. Toto velmi vysoké hodnocení považujeme přinejmenším za podivné. Vozy Tesla vyjíždějí na silnice se svým systémem „Autopilot“ a objevují se zprávy o jejich zvláštních a nevysvětlitelných nehodách, které lze propojit s asistenčními systémy řidiče. Letos, konkrétně v červenci 2022, byli v USA zabiti dva motocyklisté při nehodách, které byly způsobeny vozy Tesla. V obou situacích nebyly motocykly jedoucí ve tmě rozpoznány bezpečnostními asistenčními systémy Tesly a řidiči se bohužel řízení nevěnovali, protože příliš spoléhali na to, že auto problém vyřeší za ně.
Odborníci už léta upozorňují, že asistenční systémy automobilů Tesla mají jeden velký nedostatek. Jsou zcela založeny na kamerových senzorech. Všechny ostatní automobilky používají kombinaci kamery a radaru nebo lidaru, ale Elon Musk vždy dával jasně najevo, že podle jeho názoru stačí kamerové senzory. I když mnoho Tesel v posledních šesti letech havarovalo kvůli selhání bezpečnostních systémů, Musk nevidí potřebu to měnit. Problém s kamerami je, že na rozdíl od radaru a lidaru mají pouze omezenou schopnost odhadnout vzdálenost. Oba dva výše zmínění usmrcení motorkáři jeli na motocyklech typu cruiser s velmi nízko posazenými zadními světly. Vzhledem k tomu, že kamery dokázaly detekovat pouze zadní světla a nikoli zbytek motocyklu a samotné jezdce, bezpečnostní systém odhadl jejich vzdálenost špatně, což způsobilo srážky. Jsou známy i případy, kdy bezpečnostní systémy Tesly nerozpoznaly zásahová vozidla zaparkovaná na hranici dálnice, policistu na motocyklu čekajícího na semafor atd. Jde o to, že bezpečnostní asistenční systémy automobilů Tesla se ukazují jako nedostatečné a nespolehlivé. Úplné vysvětlení, jak fungují a v čem je problém, najdete v obsáhlém videu, které zveřejnil kanadský motocyklový kanál FortNine.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Nyní zpět k hodnocení hvězdičkami Euro NCAP. Bezpečnostní systémy vozů jsou testovány v několika situacích. Většinou s auty, ale některé testy se provádějí i s figurínami cyklistů a chodců. Několik testů se provádí ve tmě. S motocyklisty se zatím žádné testy neprovádějí. Testy AEB byly provedeny s automobily, chodci a cyklisty. Testovaný model Tesla Y, který v září 2022 získal pětihvězdičkové hodnocení, měl pouze kamerové senzory, které za těchto okolností fungovaly dobře. Byl testován ve dvou situacích s chodci ve tmě a také to fungovalo dobře. Ale havárie v červenci 2022 ukazují, že kamerový senzor Tesla má problémy s rozpoznáním motocyklistů (a možná i cyklistů) ve tmě, protože se zdá, že je zaměňuje se vzdálenějšími jedoucími auty. Euro NCAP netestuje tuto běžnou situaci, kdy se auto přiblíží k motocyklu zezadu. Co neotestujete, nemůže selhat a Tesla model Y tak získává pět hvězdiček, ale to z něj nedělá bezpečné auto, i když kupující může věřit opaku.

Od začátku příchodu vozů s bezpečnostními systémy jsme ve FEMA lobovali za zařazení motocyklistů do testů. Začalo to v roce 2016 po havárii vozu Tesla s mladým motorkářem v Norsku. Pomalu se někam dostáváme, ale toto vysoké hodnocení Tesly model Y ukazuje, že tam ještě nejsme. Poslali jsme dopis EuroNCAP, abychom je upozornili na tuto nebezpečnou situaci způsobenou jejich vlastními testovacími metodami. Také jsme jim řekli, že to považujeme za nepřijatelné. V odpovědi na dopis FEMA jsme obdrželi tuto znepokojivou odpověď: „Euro NCAP pokračuje ve zdokonalování protokolů a investovalo mnoho času a úsilí do vývoje testovacích postupů včetně PTW (motorová jednostopá vozidla, pozn. red.). Ty se stanou součástí hodnocení příští rok. Euro NCAP je již daleko nad rámec toho, co je zákonem požadováno, ale s touto aktualizací bude výrobce vozidel ještě více tlačit ke zlepšení svých systémů. Tesla si vedla v testech, které v současnosti provádíme, velmi dobře a zaslouží si za to bezpochyby uznání. Je dopředu optimalizována podle požadavků našeho testu? Možná, ale to jsou i ostatní."

Informace o redaktorovi

TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist