globalmoto_duben_nolan




Italjet přitvrzuje: Dragster 559 Twin!

Na Italech nás baví, jak jsou schopni přijít s totálním nesmyslem vlastně jenom proto, že to jde. Před pár dny jsme byli na větvi z jednoválcové Ducati, ovšem kolegové z Italjetu je v Miláně svou pošetilostí s přehledem strčí do kapsy. Přišel vám loňský koncept Dragsteru s jednoválcem 450 zběsilý? Proti tomu, co na stánku můžete vidět teď, to byl ještě čajíček…

Kapitoly článku

Dragster 559 Twin

Je zábavné sledovat, jak se člověku mění vnímání. Když Italjet před pěti lety představil novodobý Dragster se čtyřdobou stopětadvacítkou, resp. dvoustovkou, přišel nám jeho design nesmírně agresivní. Ovšem když se loni objevila čtyřipade, tedy oficiálně nazývaná Dragster 500GP, najednou vedle něj malé motorizace vypadaly elegantně až skoro usedle. A úplně to samé teď platí pro čtyřistapadesátku, vedle nového 559 Twinu je vlastně taková obyčejná – vždyť na sobě měla tolik barevných plastů a rovných ploch… Pět-pět-devítka má plasty ještě ostřejší, ještě hranatější, a ta decentní boční aerodynamická křidélka, z nichž jsme loni byli tak nadšení, totálně přebíjí obrovským předním aerodynamickým spojlerem jak z MotoGP! Ne, tohle není líbivá motorka, tedy pardon, skútr – ale jestli by měl Lucifer mít jednostopý stroj, bude to tenhle. Brrr ten vypadá zle!

Ač je designová linka pořád stejná, technika se změnila poměrně výrazně. A nejde jenom o motor, on je totiž jiný i rám, a to kompletně. Pořád je to sice trubkový příhraďák, ale když si ho prohlédnete, zjistíte, že ten chybějící hliníkový kus na 500GP oddělující hlavní rám a podsedlový je jenom jednou z mnoha odlišností. Proti tomu kyvná vidlice vypadá docela stejně, ale zatímco minule její pohyby krotila dvojice tlumičů, teď je tady jenom jeden. Ta věcička napravo totiž není tlumič, nýbrž regulátor výšky zádě. Také přední vidlice je trošičku jiná, loni měla trubky o průměru 47 mm, letos jsou o milimetr tlustší. Jak přední, tak zadní odpružení mají shodný zdvih 120 mm a nesou ráfky o průměru 15“ obuté do sportovních gum Pirelli Diablo o šíři 120, resp. 160 mm. Brzdění samozřejmě zastává dohromady trojice kotoučů, ty přední jsou vykousané o průměru 270 mm a ovládané radiálními čtyřpístky Brembo, samozřejmě že monoblokovými.

Co se nezměnilo proti loňskému prototypu, je suchá hmotnost, která činí ne zrovna nízkých 180 kg, k tomu připočítejte ještě palivo ve velké 16litrové nádrži umístěné mezi nohama řidiče – místa je dost, rozvor činí 1542 mm. Ovšem co se změnilo a výrazně, je síla motoru. Pamatujete, jak jsme byli divocí z toho, že ta čtyřipade má 43 koní a stejnou porci newtonmetrů? Dragster 559 Twin jede úplně jinou ligu, jak už název i dvojice výfukových koncovek jak z MotoGP napovídají, tady je dvouválec, samozřejmě kapalinou chlazený dvouvačkový se čtyřmi ventily v každém spalovacím prostoru, objem má rovných 550 kubíků (opět při nejlepší vůli netušíme, kde se vzal) a jeho parametry berou dech: 43,5 kW/59 koní při 8500 otáčkách a 55 newtonmetrů při 6500 otáčkách! A prý bude i seškrcená verze 35 kW pro řidičák A2… Samozřejmě i tady je šestistupňová převodovka doplněná o antihoppingovou spojku FCC, žádný variátor. Tenhle Dragster totiž není vlastně vůbec žádný skútr, nýbrž takové pojízdné peklíčko, co jako skútr jenom vypadá. Jestli se někdy začne vyrábět, na to bychom si nevsadili, i když Italové vám budou tvrdit, že ho začnou vyrábět na konci příštího roku.

Dragster 300

Tohle je naopak už jistota a říkáme si, proč to Italjetu trvalo tak dlouho. Dragster si vyloženě říkal o něco peprnějšího, než je 15koňová stopětadvacítka, a dvoustovka toho o moc víc nenabízí – její skutečný objem je 181 cm3 a nabídne 17,5 koně a 15,5 Nm. Evropský motorkář s papíry alespoň na A2 chce víc a třístovky jsou stroje, které už velice pěkně frčí, ale pořád je to ještě malý motor, který nežere benzín ani gumy. Třístovka v Dragsteru má objem 278 cm3, a kdo se ve skútrech orientuje, už stříhá ušima. Takový objem měly motory od Piaggia, které byly třeba v MP3 nebo jsou dodnes ve Vespách, a sedí i poměr vrtání a zdvihu. A vlastně i výkonové parametry 17,5 kW/23,8 k při 8250 otáčkách a 26 Nm při 6250 otáčkách, tedy Vespa má psaný krouťák o tisícovku níž, ale kdoví, jak to s těmi číslicemi je, Italové v téhle oblasti nebývají zrovna pedanti. Co nám do teorie, že se jedná o agregát od Piaggia, trochu hází vidle, je informace o tom, že v Italjetu má rozvod DOHC, ale zase, kdoví…

Každopádně s tímhle výkonem už bude Dragster pěkně utíkat, zejména když suchá hmotnost činí pouze 128 kg, a určitě to bude důstojný pokračovatel původních dvoudobých raket. Třístovka se bude prodávat v relativně decentní černo-červené, agresivnější žluto-bílo-černé (tyhle barvy loni přinesl koncept elektrického Dragsteru) a konečně v nejdivočejším provedení Malossi, jaké už známe z dvoustovky. Zajímavé je, že verze Malossi má boční části přední kapotáže z menších motorizací a černá se žlutou ji mají jinou, doplněnou o aerodynamická křidélka. Rozdíl je i na přístrojové desce, Malossi má LCD displej, obě další verze barevný TFT displej. Pokud to teda Italové nesjednotí, než začne sériová výroba. To by se mělo stát v lednu 2024 a Italové už prozradili i cenu, která má činit 6999 eur včetně italské 22% DPH, tedy u nás by to mělo být kolem 170 000 Kč, tedy zhruba o 30 Palackých víc, než co stojí stopětadvacítka.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist