Testujeme novou Africu Twin ve všech verzích!
Text: Vláďa Novotný | Foto: Honda | Zveřejněno: 11.10.2019 | Zobrazeno: 14 374x
Novodobá Honda Africa Twin se zabydlela na motocyklové scéně hodně rychle a během chvíle si získala sympatie neuvěřitelně velkého počtu motorkářů. Nyní se o slovo hlásí nová generace, která už na papíře a fotkách vypadá velmi dobře. My pomalu balíme kufry a vyrážíme se jí podívat na kobylku, takže opět nabízíme možnost on-line dotazů pod článkem!
Kapitoly článku
Honda si je velice dobře vědoma, že dobrodružně laděná Africa Twin táhne a že dokázala oslovit moře zákazníků, konkrétně jich bylo více než 87 000. Nicméně je to už nějaký ten pátek, kdy se začalo spekulovat o nástupu nového „většího“ modelu, který má litrovou Africu nahradit. Před třemi týdny jsme se konečně dozvěděli víc, protože továrna vyložila karty na stůl.
Africa Twin přijíždí do modelového ročníku 2020 s větším motorem splňujícím emisní normu Euro 5, což prozrazuje její název CRF1100 L, ovšem nezůstává pouze u toho. Změn je až nečekaně hodně a sám za sebe musím říct, že mi v továrně udělali radost. Africa dostala multifunkční dotykový TFT displej, šroubovanou podsedlovku, o fous vyšší výkon a nižší váhu, ale i lepší stupačky, upravenou pozici řidítek, užší sedlo a v neposlední řadě možnost nastavení dvou vlastních jízdních režimů.
Hodně sympatický je fakt, že od první chvíle máme k dispozici jak standardní model, tak Adventure Sports, které si tak trochu prohodily funkce – standard je víc do terénu, AS na silnici. Oba je možné pořídit s dvojspojkou DCT a cestovně laděný Adventure Sports navíc nově s elektronickým odpružení Showa EERA.
O novém modelu se pořádně rozepsal Honzis a kdo článek četl, nejspíš mi dá za pravdu, že v něm musel najít odpověď snad na všechno. Nás teď ale čeká praktická stránka věci a fungl novou Africu si pořádně osaháme na Sardinii. Do parády si budeme brát jeden model za druhým a bezprostředně potom přineseme první dojmy z terénu i asfaltu. Pokud vás něco zajímá, neváhejte a hoďte dotaz pod článek. Na každý se pokusíme najít odpověď, tím spíš, že bychom měli mít k dispozici pány inženýry z Japonska, kteří Africu „nakreslili“ a tím pádem ji znají do posledního šroubku.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Otázky a odpovědi
Ahoj,
zajímalo by mě
- jestli se nějak změnil charakter nebo technologie kontroly trakce, která v předchozích generacích proti konkurenci poněkud pokulhává (sice je několik nastavení úrovně, ale dávkování/aktivace je ve všech úrovních hodně agresivní, nebo skoková, nebo jako to mám napsat, prostě místo aby ubral trochu plynu, tak ho úplně zavře)
- co je v základní výbavě verze ATAS. Jsou tam spodní padací rámy?
- existuje alespoň teoretická možnost, že půjde namontovat tempomat z nové verze ATAS na verzi předchozí?
- jestli se ten Infotainment (TFT displej) dokáže kromě iPhone spojit také z telefony Android?
- v případě doplňkové výbavy v podobě el. průžení Showa EERA, je možné elektronicky nastavovat i přední vidlice?
Díky moc
Radim
Ahoj Radime, kromě jiného v továrně zapracovali na kontrole HSTC a je fakt, že pocitově působí jinak a to lépe. První čtyři stupně jsou blíže u sebe, přičemž jednička je ještě více tolerantní k offroadovému ježdění (driftům) a zbylé tři jsou účinkem dále od sebe. ATAS bohužel o padáky v sériové výbavě přišel. Tempovat by z dvacítkového modelu na starší verzi neměl být použitelný. Bohužel, TFT displej nyní pouze pro jablko, přesněji řečeno, Apple lze ovládat skrz dotykový displej. Také doufám v plnohodnotnou konektivitu s Androidem. Takto Android spojíš pomocí Bluetooth a ovládá se skrz ovladač na levém řidítku. Odpružení Showa EERA je kompletně stavitelné a například u režimu User 1-2 lze nastavit vlastní charakteristiku. Díky za dotazy!
Ahoj, došlo u modelu Adventure sports ke změně tvarů nádrže,aby se na motorku vešli i dost vysocí jedinci a měli kam dát kolena? Diky
JerryAnyz, díky za dotaz, po stránce ergonomie se změnilo hodně věcí a také nádrž je trošku jiná. Sedlo je díky nové užší podsedlovce níže a to je změna, kterou uvítají hlavně menší postavy. Kolega David M. Bodlák měří téměř 190cm a při jízdě v sedě prý neměl problém, nicméně při jízdě ve stoje by přivítal řidítka výše a s nádrží byl v pohodě.
Dobrý den, v článcích popisujících nový model se objevila informace, že ve výfukové soustavě je zařazenna výfuková přívěra. Laděné svody bez katalyzátoru už asi nebude tak jednoduché instalovat.
Děkuju Martin
Ahoj Martine, je to tak. Uvidíme, co se na fórech objeví za poznatky a komu se co podaří vymyslet… jak se ale dalo předpokládat, na toto mi nikdo oficiální odpověď dát nedokázal.
Připadá mi, že Honda Africu aktualizuje přiliš často. To při vývoji motoru před pěti, sedmi lety nevěděli že přijde Euro 5? Pokud se nepletu v prodeji byly tyto verze: EU 3, EU 4 a nyní EU 5. Nebylo by pro výrobce jednodušší přijít s EU 5 už při minulém faceliftu? A už vůbec nechápu proč přišli s ATASem, který byl v prodeji cca rok a půl a který je nyní nahrazen novým modelem. Klesala prodejnost?
Díky za dotazy dave-lister. Normy jsou vždy dost přísné a výrobce je nucen na ně reagovat. Například mezi Euro 4 a Euro 5 jsou hodnoty dost rozdílné a ve chvíli, kdy jde motorka do světa s Euro 3 nebo 4, nikdo netuší, jak bude vypadat Euro 5 a co si v Evropě ještě vymyslí. S troškou nadsázky bychom teď mohli chtít, aby modely 2020 splňovali Euro 7, jenže co bude znamenat Euro 7, Ty tušíš?
Dobrý den,
zajímalo by mě, zda ATAS má (a nebo bude u ní možnost) bezdušové pneumatiky. Pro nás, co jezdíme 99% po asfaltu by bezdušovky byly celkem fajn :o)
jstech díky za dotaz, ano, ATAS používá bezdušové pneumatiky a standardní Africa Twin nikoliv.
Ahoj,zajímalo by mě,jak se ovládají blinkry,jestli se dají v pohodě nahmatat v rukavicích,nebo jestli se v té šílené změti tlačítek zapíná i něco jiného.
Ahoj Oldagu, díky. Popravdě, na pozici ovladače blinkrů jsem si pár kilometrů musel zvykat, ale pak už v pohodě a absolutně bez problému.
Ahoj
mě by zajimalo
1. je velký rozdíl v tlumičích- Atas a cestovnější verze? hlavně v offroadu.
2. dá se s cestovní verzí jezdit off. nebo je to už jak gs a jiné jako endura?
3. nový Atas nebude mít padací rámy?
4. Není už toho moc v rámci nastavování . trošku mě schází ta svoboda jízdy .
Ahoj furt, ATAS je cestovněší verze a standardní AT je nyní více offroadovou záležitostí. Zdvihy jsou stejné a pérování působí velice podobně, ovšem „malá“ Africa je v terénu díky drobnější stavbě (hlavně nádrži) a nižší váze mnohem obratnější motorkou. Každopádně ani ATAS se v terénu neztratí a dá se valit slušná palba. Kromě toho má na předku jednadvacítkové kolo. Padáky v sérii bohužel nejsou. Ano, nastavuje se toho dost, ale pokud si navolíš vlasní režim User 1 na silnici a User 2 do terénu, máš vyřešeno a už dál nemusíš více laborovat, ovšem je potřeba pamatovat, že se při vypnutí klíčku opět aktivuje ABS i TC.
kolyk to jede?
veuop, ptáš se kolYk nebo kolik? No zaleží, kdo tomu dává za uši.
Dobry den.
Mam dotaz na kvalitu zpracovani.Bude to lepsi,nebo to bude zase po roce rezavet?A zase se to dela lacine v Turecku?
Mikile, díky za dotaz. Africa Twin pro Evropu se montuje v Japonsku.
Možná OT, ale bude Afrika 850, jak se spekulovalo? Ať tomu klidně říkají Transalp, to mě je jedno. Ale příjde mě divný, aby motorka měla větší objem než moje auto v garáži ;)
(NE, novou ameriku V8 si kupovat nechci, chci novou motorku)
KaMo, u sklenky vína jsem se u japonských inženýrů snažil zjistit víc, ale bohužel nic „neproflákli“ a jen se usmívali. Říkali, že stále na něčem pracují a máme se nechat překvapit. Mě osobně by se „malá“ Africa s motorek kolem 800ccm líbila moc ?
Ahoj.
Mě by zajímala také
1) kvalita zpracování, jestli se již nebudou opakovat rezavejici rámy, tekoucí tlumiče
2) jak moc kvalitní bude nové El. Odpružení (přeci jen se jedná o novinku.. Tak jestli je dostatečně odzkoušeno)
3) teď se možná mnozí zasmeji.. Ale hovořím z vlastní zkušenosti : jestli budou v servisech opravdu technici vědět jak řešit případné problémy... Hlavně elektrické.. Diagnostika a jestli jim fabrika poskytne vhodný support
4) jestli se v případě problémů postaví servisy a výrobce čelem k reseni a nebo to bude jen problém
5) jak a co vše podporuje displej ve spojení s Android? Bude podpora Android auto (aplikace na displeji jako u Apple tel?)
Ještě mě napadl dotaz:
1) je nebo bude možné u ATAS s manuální převodovkou rychlorazeni (nahoru i dolů)?
2) jaká je výbava u ATAS? (padací rámy? Kryt motoru?)
Diky.
Janku79, dík. Tak na většinu dotazů odpovědět nedokážu, ale věřím, že v autorizovaných servisech si se vším poradí. Zpracování je na první pohled moc pěkné, ovšem říct po první ochutnávce a svezení na fungl nových motorkách něco o spolehlivosti atd. nedokážu. To ukáže až čas a zkušenosti majitelů. Konektivita je pro Apple pomocí Apple CarPlay. Pro telefony Apple i Android je k dispozici bezdrátová konektivita Bluetooth a veškeré ovládání probíhá pomocí tlačítek na levé rukojeti. U iPhonu také pomocí dotykového displeje. Ano, rychlořazení je k dispozici nahoru/dolů a dá se nastavovat jeho citlivost. Padáky u ATAS 2020 bohužel už nejsou, kryt pod motorem naštěstí ano. Je zde například vysoké plexi stavitelné do 5-ti poloh, sedlo do dvou výšek 870/850mm. Pérování má nastavení v závislosti na jízdních režimech, Urban, Tour, Off-road, Gravel, ovšem u vlastních režimů User 1 a User 2 lze všechno nastavit podle svého gusta. Elektronické pérování Showa funguje velice dobře a motorka se ani při ostřejším tempu nepříjemně nepotápí.
A poslední ?
Při El. Nastavení vidlic se mění charakteristika dohromady s palivovou mapou třeba jako u BMW s možností jemného doladění a nebo se palivová mapa a odpružení soft.. Médium.. Hard.. Nastavuje zvlášť? Odpružení se týká tlumičů vpředu i vzadu? Lze nastavovat za jízdy a jak dlouho trvá než se změna projeví? A jak moc se moto "potápí" při brzdění?
Děkuji
Když koukám na "základní" model Afriky, nevidím ani zadní nosič... opravdu bude takto nevybavena?
Dušane, díky za dotaz. Bohužel základní model nosič nemá a to ani sebemenší madla, za které by se dala při jistých „offroadových“ problémech uchopit.
Ahoj, mě by zajímalo,jestli si bude DCT verze po vyřazení na N a opětovném zařazení pamatovat naposledy použitý režim,nebo se budu muset zase proklikávat přes Déčko na sporty.
Ahoj petao, ano, vždy přes N jako doposud. Je to ale raz, dva…
Reálná spotřeba při testování ATAS?
Janek, spotřebu ukazoval počítač kolem 6,5 litrů.
Jak je to se svícením? Svítí obě světla najednou nebo jsou denní pouze ty obrysy čoček, dá se přídavné světlo do zatáček rosvítit extra třeba jako mlhové?
Je v něčem starý ATAS lepší ?
Rewolt, ano, svítí konečně obě a vypadá to super! Přídavné svítí jenom při náklonech/zatáčení. Asi po stránce ergonomie pro vyšší postavy. Za mě třeba díky samostatným tlačítkům ABS a TC nebo nosiči/madlům u základního modelu…
Ahoj,
ještě mám jeden dotaz - proč AT nemá kardan? Myslím, že pro dlouhé cesty je to ideál, o řetěz se musí pořád pečovat (čistit, mazat, dopínat, kontrolovat stav opotřebení), vozit s sebou veškeré věci související s údržbou... Kdo má řetěz, ví o čem mluvím. S kardanem je klid, prostě jen jezdíš. "Macek" Crosstourer ho má, tak proč ne AT? Myslím, že když vyjela AT na trh, tak v cestovních motorkách tohoto typu hraje druhé housle a spousta lidí by ocenila kardánek místo řetězu.
Jstech, tohle je věčné téma a každý na to má jiný názor. Honda si u této kategorie stojí za řetězem a tak s ním funguje od první až po poslední Africu. Že by hrála druhé housle se mi nezdá. Nicméně moc velkých cestovních endur s jednadvacítkovým kolem, slušným offroadovým apetitem a kardanem na trhu není…
Ahoj, zajima me kvalita/robustnost origo padacich ramu a zpusob uchyceni - jestli je reseno lepe vs. ATAS 2018/19. A mozna jeste jedna vec - duvod zmeny dodavatele alu kufru (2019 Touratech -> 2020 GIVI) . Diky
Ahoj WencaWe, padáky jsou příplatkovou záležitostí a jsou víceméně stejné, jako sériové u předchozí ATAS. Díky.