Nová Honda Monkey oficiálně pro Evropu
Text: Dominik Valášek | Foto: Honda | Zveřejněno: 23.4.2018 | Zobrazeno: 29 590x
Honda oficiálně rozšiřuje svou nabídku malých modelů a vedle moderního MSX 125, staví klasické a legendární Monkey. To si nese design od svých pradědečků ze šedesátých let, ovšem přidává nějakou tu moderní techniku pro město jednadvacátého století.
Kapitoly článku
Největší popularitu nabrala Honda Monkey v sedmdesátých letech, kdy ji začali používat majitelé obytných aut jako prostředek pro „lokální“ dopravu v místě, kde zaparkovali svůj dům na kolech. Jednoduché ovládání v tu chvíli přišlo vhod a Monkey se tak stal ideálním strojem pro jezdce bez zkušeností na tradičních motorkách.
Moderní Monkey pro letošní rok cílí v zásadě stejným směrem, plus samozřejmě hraje na nostalgickou notu. Základem je ocelový trubkový rám kompaktních rozměrů s rozvorem pouze 1155 mm, doplněný dvanáctipalcovými koly s balónovými gumami.
Design zůstal z většiny shodný s nedávno představeným konceptem, takže se na Monkey objevuje třeba velké měkké sedlo ve výšce 775 mm, vysoká řídítka, děrovaný kryt vysoko vytaženého výfuku nebo chromované blatníky. Nádrž je lakována do barvy rámu, doladěna bílým pruhem a historickým okřídleným logem Hondy.
Příjemným překvapením jsou robustní obrácené vidlice vpředu, převzaté z MSX 125. O odpružení zadního kola se starají dva tlumiče se zdvihem 104 mm, přičemž maximální světlá výška Monkey činí 160 mm. Hmotnost stroje připraveného k jízdě je pouze 107 kilogramů a manévrovatelnost zlepšuje průměr otáčení 1,9 metru.
Zastavení obstarávají kotoučové brzdy s průměrem 220 mm na předním kole a 190 mm na zadním. Nechybí pochopitelně ani povinné ABS, spolupracující s jednotkou IMU. Z dalších elektronických vychytávek je k mání kompletně LED osvětlení nebo LCD displej, nahrazující klasický budík před jezdcem.
Motor v Hondě Monkey je umístěn pochopitelně válcem směrem vpřed a jedná se o vzduchem chlazenou čtyřtaktní stopětadvacítku se dvěma ventily. Vzhledem k současným emisním normám je motor plněn vstřikováním a disponuje výkonem 9,4 koně. Točivý moment činí 11 Nm v 5250 otáčkách a síla se na zadní kolo přenáší skrz čtyřstupňovou převodovku. Honda slibuje spotřebu jen 1,5 litru na sto kilometrů, takže by i maličká nádrž na 5,6 litru mohla klidnou jízdou vystačit na 375 kilometrů.
Monkey bude k mání ve třech barevných variantách. Na výběr je žlutá s bílou, červená s bílou nebo černá s bílou. Poslední neznámou teď zůstává už jen cena, jakou Honda nastaví pro český trh. Tu bychom se ale měli dozvědět zanedlouho.
Milníky modelu Monkey
1961
První model – vyroben pro zábavní parky, byl opatřen 5palcovými koly, sklopnými řídítky, neměl odpružení a jeho motor o objemu 49 cm3 disponoval výkonem 3,1 kW.
1963
První model určený pro provoz na veřejných komunikacích – vyvážel se do Severní Ameriky a do Evropy.
1967
První model prodávaný v Japonsku – se „sklopným“ sedlem
1970
První verze s rychle demontovatelným předním kolem umožňující přepravu v kufru malého automobilu
1978
První model s palivovou nádrží ve tvaru kapky jako u „custom“ motocyklů
1984
Limitovaná edice „Gold“
1987
Model „R“ s dvojitým trubkovým rámem a přední hydraulickou kotoučovou brzdou
1991
Verze v off-roadovém stylu „Baja“ se dvěma světlomety
2004 Special
V barvách napodobujících model CB750F, na kterém Freddie Spencer získal vítězství v závodě Daytona 100
2009 Monkey Ltd.
První verze s elektronickým vstřikováním paliva, válečkovým vahadlem a předsunutým válcem
2017
Nová verze na oslavu 50. výročí zahájení prodeje v Japonsku
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.