globalmoto_duben_nolan




Bosch a Honda vyvíjí dvojici integrovaných airbagů

Motocyklový airbag, tedy vzduchový vak, který se v případě nehody okamžitě nafoukne a ochrání jezdce, je v posledních několika letech velkým tématem. Svoje „pytle“ představily některé společnosti vyrábějící motooblečení, a objevily se tak airbagy integrované hlavně do bund. Ovšem jejich funkce „na trhačku“, kdy se airbag spustí, teprve když jezdec opouští motocykl, není vždy tím správným řešením.

Je to právě Honda, která představila vůbec poprvé airbag, integrovaný přímo v motorce. Asi není divu, že prvním motocyklem byl cestovní Goldwing, u kterého se airbag jakožto příplatková výbava nabízí dosud. Japonský výrobce chce nicméně integrované airbagy na trhu rozšířit i do ostatních, obvyklejších typů motorek.

Na internetu se tak objevily patentní nákresy, které ukazují funkci airbagu, integrovaného v naháči NC750S. Airbag je v tomto případě umístěn za řídítky, konkrétně v prostoru kde běžně bývá palivová nádrž. Vysoký pytel potom vystřeluje kolmo vzhůru, aby poskytl jezdci dopadovou plochu při střetu s překážkou. Výška airbagu by měla stačit i k ochraně hlavy, ale nechybí ani pokrytí prostoru okolo řídítek a jejich uchycení, kde často dochází k nárazu a pošramocení vnitřních orgánů či okolí pánve.Souběžně s Hondou se pustil do vývoje i výrobce elektronických komponent Bosch. Ten se dal na vývoj univerzálnějšího typu, který by na rozdíl od Hondího konceptu neměl zabrat tolik místa v prostoru palivové nádrže. Kromě zpomalení jezdce, které je zde realizováno airbagem menších rozměrů, vystřelujícím od řídítek, se Bosch zabývá i zpomalením samotného motocyklu. Po nárazu do překážky, kde jako první pobere náraz přední kolo a vidlice, vidí Bosch možnost ve vystřelení airbagu od předního světla. Ten by mohl výrazně změkčit dopad a zredukovat zpomalení, které motorka během střetu vykoná.
Tak či tak je nutné smířit se s tím, že airbagy ať už tohoto typu, nebo ty, kterou jsou součástí oblečení, pokryjí jen určité nehody. Jako zajímavá možnost se potom nabízí kombinace obojího, což už dokáže snížit riziko u poměrně širokého spektra různých nehod.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (9x):



TOPlist