Bosch a Honda vyvíjí dvojici integrovaných airbagů

Motocyklový airbag, tedy vzduchový vak, který se v případě nehody okamžitě nafoukne a ochrání jezdce, je v posledních několika letech velkým tématem. Svoje „pytle“ představily některé společnosti vyrábějící motooblečení, a objevily se tak airbagy integrované hlavně do bund. Ovšem jejich funkce „na trhačku“, kdy se airbag spustí, teprve když jezdec opouští motocykl, není vždy tím správným řešením.

Bosch a Honda vyvíjí dvojici integrovaných airbagů

Je to právě Honda, která představila vůbec poprvé airbag, integrovaný přímo v motorce. Asi není divu, že prvním motocyklem byl cestovní Goldwing, u kterého se airbag jakožto příplatková výbava nabízí dosud. Japonský výrobce chce nicméně integrované airbagy na trhu rozšířit i do ostatních, obvyklejších typů motorek.

Na internetu se tak objevily patentní nákresy, které ukazují funkci airbagu, integrovaného v naháči NC750S. Airbag je v tomto případě umístěn za řídítky, konkrétně v prostoru kde běžně bývá palivová nádrž. Vysoký pytel potom vystřeluje kolmo vzhůru, aby poskytl jezdci dopadovou plochu při střetu s překážkou. Výška airbagu by měla stačit i k ochraně hlavy, ale nechybí ani pokrytí prostoru okolo řídítek a jejich uchycení, kde často dochází k nárazu a pošramocení vnitřních orgánů či okolí pánve.Souběžně s Hondou se pustil do vývoje i výrobce elektronických komponent Bosch. Ten se dal na vývoj univerzálnějšího typu, který by na rozdíl od Hondího konceptu neměl zabrat tolik místa v prostoru palivové nádrže. Kromě zpomalení jezdce, které je zde realizováno airbagem menších rozměrů, vystřelujícím od řídítek, se Bosch zabývá i zpomalením samotného motocyklu. Po nárazu do překážky, kde jako první pobere náraz přední kolo a vidlice, vidí Bosch možnost ve vystřelení airbagu od předního světla. Ten by mohl výrazně změkčit dopad a zredukovat zpomalení, které motorka během střetu vykoná.
Tak či tak je nutné smířit se s tím, že airbagy ať už tohoto typu, nebo ty, kterou jsou součástí oblečení, pokryjí jen určité nehody. Jako zajímavá možnost se potom nabízí kombinace obojího, což už dokáže snížit riziko u poměrně širokého spektra různých nehod.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.56
Známkováno: 9x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist