husqvarna_svartpilen_801_2




Eicma: Nové přilby na cestování, závodění i motokros

Tradiční veletržní příležitost k představení novinek využila například LS2 se svou novou vrcholnou krosovou přilbou či vylepšenou verzí překlápěcí přilby Valiant, které přibude konkurence v podobě novinky od HJC. Tahle značka navíc konečně představila prodejní verzi RPHA1, krom toho si představíme ještě novinky italské Just1 a amerického Simpsonu.

Kapitoly článku

LS2

Španělská značka je u nás známá především přilbami, ale v několika posledních letech proniká také čím dál víc do oblasti oblečení. Nebudeme ale předbíhat a vrhneme se nejprve na představení nové vyklápěcí přilby Valiant X, což je další evoluce nejprodávanější přilby LS2. Tahle populární překlápěcí přilba s dvojí homologací P/J je vyrobená ze sklolaminátového kompozitu HPFC poslední generace a ve své nové variantě se dočkala vylepšené ergonomie a samotného mechanizmu překlápění. Dvě velikosti skořepiny nabízí velikosti XS – XXL s průměrnou hmotností přilby 1 550 gramů. O tom, že je přilba schválená po provoz v otevřeném i zavřeném stavu jsme psali, důležité je, že tahle homologace proběhla podle nové normy ECE 22.06. S tímhle se budeme teď setkávat čím dál tím častěji, protože nová norma má platit od roku 2022, a tak podobně jako třeba norma Euro 5 u samotných motorek znamená nové a inovované modely, nastane teď něco podobného i u přileb. Zpět ale k novému Valiantu X. Ten má nově řešené větrání jedním centrálním nasávacím otvorem na vrchu přilby namísto dosavadních dvou, na zadní straně je uzavíratelný výdech a ventilaci nám dokompletuje ještě větrání na bradě. Pro ideální proud vzduchu jsou v EPS výstelce kanálky, do ní je vložený hypoalergenní prodyšný interiér s možností úplného vyjmutí a vyprání. Nechybí vnitřní sluneční clona, zapínání kovovou mikropřezkou nebo příprava na Pinlock fóii, která už ale není součástí balení. Cena novinky začíná na 10 599 korunách za jednobarevné provedení a končí na 11 699 korunách za grafiku.

Ještě chvilku se budeme pohybovat ve vrcholných sférách nabídky a to modelem MX703 X-Force. Tahle přilba je novým králem řady motokrosových a enduro přileb a má k tomu odpovídající výbavu. Když opět začneme skořepinou, tak ta je tvořená z karbonu a díky tomu může nabídnout nízkou váhu 1 300 gramů. Skořepina se vyrábí ve třech velikostech, celkem pak díky vícedílným EPS výstelkám a vyjímatelnému pratelnému prodyšnému antibakteriálnímu interiéru dostaneme sedm velikostí od XS po XXXL. Homologace přilby je samozřejmě podle ECE 22.06, zapínání řeší dvojité D kroužky, lícnice jsou vytrhávací a tradičně je velká váha přikládaná ventilaci, když je novinka X-Force podobně děravá jako kolega z nabídky Subverter, který s tímhle řešením přišel. Otvorů je oproti němu v přilbě méně, jsou ale větší, takže efektivnější a jejich tvar vychází také z tvaru nového kšiltu. Ten je snadno odnímatelný díky novému rychloupínacímu systému a můžete si navíc jednoduše nastavovat jeho délku vysunutím nebo zasunutím jeho přední části. Jako poslední vychytávku zmíníme přípravu pro připojení picího vaku. Cena začíná stejně jako u Valiantu X na 10 599 korunách za čistě karbonovou verzi, za jednu z pěti grafik dáte 11 999 korun.

Poslední novou přilbou je integrálka s vnitřní clonou Vector II. Jak číslice 2 napovídá, jde o druhou generaci přilby s tímto názvem, i když by se spíš hodilo mluvit o zbrusu nové přilbě. Skořepina využívá sklolaminátový kompozit HPFC poslední generace, a to hned ve třech velikostech samozřejmě s homologací ECE 22.06. LS2 pro Vector II připravila zbrusu nové větrání, kdy se v bradové části o přísun vzduchu stará zdvojený uzavíratelný vstup, ve vrchu přilby nově najdeme dva nasávací otvory místo jednoho centrálního, lépe řešené jsou také extraktory v zadní části přilby. Po vzoru přileb vyšší řady je tu centrální zámek plexi a úplně nový je kovový mechanismus plexištítu. Interiér je samozřejmě antibakteriální, prodyšný, vyjímatelný a pratelný a celkem je možné přilbu vybrat ve velikostech od XXS po XXXL. Průměrná hmotnost přilby je 1 350 gramů, zapínání řeší ocelová mikropřezka, lícnice jsou bezpečnostní vytrhávací. Ovládání vnitřní sluneční clony je schované pod levým lemem přilby, vnější plexi je rychle vyměnitelné s ochranou proti UV, poškrábání či mlžení a nechybí ani připrava pro Pinlock fólii. U nás se novinka bude nabízet ve dvou jednobarevných provedeních a čtyřech grafikách a už známe i cenu začínající na 6 399 Kč.

Co se oblečení týče, novinek je tu hromada – tři novinky v řadě Urban, tři v cestovní řadě a jedna v kolekci nazvané Racing - Vintage. První novinkou je Metropolis EVO, další evoluce městské textilní bundy. Ta se v základu v pánské i dámské verzi prodává v černé verzi, nově tu máme i barvy. Upravený střih z materiálu 450D Oxford Fabric je vybavený pevnou membránou na 5000 mm s prodyšností 3000 g/m2 za 24 hodin. Nechybí ventilační otvory na zip, nastavitelné obvody rukávů a pasu nebo celkem šest kapes. Bunda je homologovaná jako motocyklový oděv, kde při testech dostala dvě áčka ze tří. Kombinovat ji můžete například s novými strečovými džínsy Dakota. Ty jsou samozřejmě na exponovaných místech vyztužené kevlarem, mají nastavitelné kolenní chrániče level 1 a jsou dostupné v pánském i dámském střihu. Výraznější novinkou je cestovní komplet Norway, který je klasická trojobalová konstrukce, tedy vnější bunda z materiálu 450D Oxford Fabric doplněná o vyjímatelnou membránu a teplou vložku. Stejné je to v případě kalhot, na obojím najdete velké větrací panely, prvky pro nastavení obvodů, rozměrné kapsy a reflexní prvky. Chrániče jsou na exponovaných místech s úrovní ochrany level 1 a celkově bunda i kalhoty dostaly hodnocení AA. Další cestovními novinkami jsou bunda Riva, opět v pánském a dámském střihu a pánská bunda Scout. Novinky dáváme dohromady proto, že jsou to obojí prodyšné „síťovky“, díky vyjímatelné membráně a termovložce najdou ale uplatnění i jindy, než jen v parném létu. Bundy se liší střihem, první je krátká sportovní, druhá delší cestovní a liší se také stupněm „děravosti“. Vyloženě letní bundou je nová Airy v pánském i dámském provedení. Tohle už je ortodoxní prodyšná bunda, kde je zajímavé použití hrudního chrániče ve standardu. Nechybí ani ramena a lokty, vše v první úrovni. Díky svému materiálu logicky bunda obdržela při schvalovacím procesu jedno A.

Outfity můžete doplnit i o rukavice, které také zaznamenaly novinky na všech frontách. Od dlouhých sportovních kožených Feng v kombinaci hovězina/kozinka, kde nechybí velké chrániče, spojení malíčku s prsteníčkem nebo dotykový prst pro ovládání smartphonu přes krátké kožené a textilní rukavice Spark II až po klasické Vintage modely Duster.

 

HJC

Další veleoblíbenou značkou přileb u nás je HJC. U ní si necháme asi tu největší novinku, na kterou spousta rychlíků už nějaký pátek čeká, až na konec. Začneme vintage clasikou V60. Ta na první pohled vypadá jako klasická retro skořápka, ale už její cenovka začínající na 7 790 korunách vypovídá, že půjde o tu lepší a vychytanější přilbu na trhu. Materiál, ze kterého je ve třech velikostech vyrobená skořepina, je odlehčený sklolaminát a je logicky vyrobená tak, aby bylo možné přilbu použít i s motokrosovými brýlemi. Můžete ji ale použít i bez nich, protože je v přilbě schované velké plexi nastavitelné ve třech polohách a hodit se může i interiér připravený na použití dioptrických brýlí. Ať už s nimi nebo bez nich, potěší, že je kompletně vyjímatelný a pratelný. Vyrobený je z materiálu Super Cool, ten se chlubí antibakteriálními vlastnostmi a rychlým schnutím. Pod ním je schovaná příprava pro interkom, navíc můžete pro ideální padnutí přilby měnit lícnice napříč velikostmi, a aby toho nebylo málo, zmíněné lícnice mají bezpečnostní vytrhávací systém. Zapínání je řešeno pomocí dvojitých D kroužků, přilba je samozřejmě schválená podle ECE 22.06 a jediná škoda je, že stylový kšilt je za příplatek. Zájemci budou vybírat ze sedmi jednobarevných a šesti grafik.

Druhá novinka je také z pole stylových přileb. Jenže na rozdíl od V60 míří nová modulární jetka i20 na agresivní jezdce. Tvar její skořepiny vyrobené z polykarbonátu vychází z armádních přileb a vyrábí se rovněž ve třech velikostech. Její specialitou je odepínací plastová obličejová maska, která nechrání tak úplně před pádem, jako před povětrnostními vlivy. I v případě její přítomnosti by měl být ale zachovaný dostatečný přístup čerstvého vzduchu k jezdci, protože má uzavíratelný nasávací otvor. Další dva ventilační otvory jsou ve vrchní části skořepiny a jeden je schovaný mezi vysouvacím tónovaným plexi a skořepinou. Ostatní věci jsou velmi podobné s výše uvedenou V60, když je tu vyjímatelný interiér se zaměnitelnými lícnicemi, příprava na Bluetooth, příprava pro použití s dioptrickými brýlemi, jen na rozdíl od výše zmíněného retra nejsou lícnice vytrhávací a k zapínání slouží mikropřezka. Divokých grafik se u těchto „drsňáckých“ přileb nedočkáte, na výběr je z pěti jednobarevných provedení za cenu 4 990 Kč.

Hodně důležitou novinkou bude pro HJC určitě přilba i100, se kterou vstupuje na trh překlápěcích přileb, tedy těch, kde můžete bradovou část překlopit až dozadu a používat ji pohodlně jako otevřenou jetku. Díky tomu má logicky homologaci pro obojí použití a stejně jako u všech novinek značky dle normy ECE 22.06. Dál je vidět, že si HJC dalo na této přilbě záležet. Je tady velký zámek zajišťující bradovou část při otevřené pozici, pro tohle použití jsou tu také speciální deflektory, aby byl odpor vzduchu a hluk minimální. Zajímavou vychytávkou je také kolečko, kterým si jednoduše nastavíte, jak moc se bude vysouvat integrovaná sluneční clona. Hodně se v HJC věnovali také ventilaci, kterou tvoří jeden centrální vstupní otvor na vrchu přilby, jeden v bradě a v zadní části je samozřejmě výduch. Cílem bylo maximalizovat odmlžování hledí, protože v těchto přilbách se často jezdí ve všelijakých podmínkách. Bradový otvor má proto dvě pozice, vzduch je odtud přiváděn přímo na plexi a navíc jsou tu speciální otvory v těsnění, které také pomáhají s cirkulací vzduchu. Vše je ještě pojištěné přibalenou pinlock fólií. Ostatní vychytávky jsou HJC klasika. Polykarbonátová skořepina se vyrábí ve třech velikostech, interiér je vyjímatelný a pratelný, lícnice jsou zaměnitelné pro optimální volbu velikosti, vnitřek je navíc připravený pro dioptrické brýle a Bluetooth komunikátor. Šest jednobarevných variant se bude prodávat za 7 990 Kč.

Na závěr tu máme nový vrchol sportovních přileb, který už se nějaký ten pátek vyvíjí v nejprestižnějších seriálech v čele s MotoGP. RPHA1 jsme v televizi na hlavách vybraných jezdců mohli vidět už pár let, teď se dočkáme i my běžní smrtelníci. Zcela logicky se vyrábí z nejlepšího materiálu, který HJC používá, v případě skořepiny to je kompozitní materiál P.I.M. Plus, kde jeho pevnost zaručuje nejen homologace ECE 22.06 ale dokonce homologace FIM. Z druhé strany skořepiny je to interiér Silver Cool s lepším odvodem vlhkosti a rychlejším schnutím, samozřejmě plně vyjímatelný, pratelný a i u téhle čistě závodní přilby je možné kombinovat lícnice a dokonce se i tady počítá s použitím dioptrických brýlí nebo instalací komunikátoru. Pro případ nehody tu nechybí bezpečnostní lícnice a samozřejmě se u závodní přilby hodně řešila ventilace. Vpředu je pět vstupních otvorů, tři na horní straně, dva na bradě, k tomu jsou tu čtyři výduchy, dva po stranách a dva v zadní části přilby. Samotný tvar skořepiny je vymyšlený s ohledem na ideální aerodynamiku ve všech okolnostech, plexi zase zaručuje maximální možný výhled a díky své tloušťce 3,5 mm zlepšuje bezpečnost a také komfort jízdy, protože snižuje hlučnost. Oproti stávajícím RPHA se zámek plexi přestěhoval na levý bok a zbrusu nový je také jednoduchý mechanismus pro rychlou výměnu plexi. Přilba se vyrábí dokonce ve čtyřech velikostech skořepiny a v balení kromě samotné přilby dostanete ještě fólii Pinlock 120, sadu trhaček, velký aerodynamický spoiler pro okruhové použití, bradový a nosní deflektor. Z kapsy za to budete muset vytáhnout minimálně 17 990 Kč v případě jednobarevného provedení, 19 990 Kč je za grafiku, 20 990 Kč za repliky Alberta Arenase a Pola Espargara a nakonec 23 990 Kč za provedení Red Bull Austin GP.

 

Just1

Oproti dvěma doposud představeným výrobcům nemá italská Just1 u nás určitě takové jméno. Na jednu stranu se není čemu divit, protože letos slaví teprve desetileté výročí. V roce 2011 tuhle značku založil bývalý motokrosař a majitel motokrosových týmů MS Tony Amorellio a hned rok po založení představil svou první přilbu J12. Za těch deset let si ale značka udělal jméno v offroadovém světě, rozšířila své portfolio i na oblečení a dnes se začíná orientovat i na silnici. V rámci desetiletého výročí tu máme hned několik novinek. Nejprve je to edice oblečení a přileb v černo-bronzovém barevném provedení. V něm můžete dostat i zmíněnou přilbu J12, ale také novinku a dá se říct její pokračovatelku J22. Při vývoji téhle přilby využil výrobce všech dosavadních zkušeností a přilbu vyrobil s ohledem na ještě větší bezpečnost a komfort jezdce. Co se bezpečnosti týče, představuje Just1 systém EPS výstelky S.D.C. Zjednodušeně jde o výstelku o několika hustotách, které se navíc vůči sobě mohou pohybovat, což snižuje rotační síly v případě pádu, podobně jako známý systém MIPS. Když už dojde k nejhoršímu a musí po pádu jít helma z hlavy domů, přichází Just1 s novým unikátním řešením vytrhávacích lícnic. Zatímco většinou musíte zatáhnout za každou lícnici zvlášť, v nové přilbě je jedno centrální tlačítko v bradové části, jehož stisknutím uvolníte obě lícnice zároveň. Co se komfortu týče, pracovalo se hlavně na ventilaci, kde najdeme devět vstupních a 6 výstupních otvorů, dokonale by přilba měla padnout díky hned osmi velikostem. Dvě jsou dětské YM a YL, potom to máme od klasické XS po XXL, vše ve čtyřech velikostech karbonové skořepiny.

Když pomineme motokrosové oblečení v různých designech, jsou další zásadní novinkou motokrosové boty JBX-R. Základem konstrukce je mikrovlákno v kombinaci s odolnou PU skořepinou. Nechybí vychytávky, jako dvousložková stélka, chrániče paty a kotníku, zapínání na 3 mikropřezky nebo výměnný střed podrážky. Nejzajímavější na nich je ale ochrana kotníku YF-System. Tenhle kloubový systém by samozřejmě měl ochránit nohu před nárazy a přetočením, tedy před zlomením, vykloubením nebo poškozením vazů. Systém YF je ale podle výrobce unikátní tím, že umožňuje nastavit omezení rozsahu předozadního pohybu do čtyř stupňů. Nohu může „uzamknout“ v lehkém záklonu, v 15° předklonu, v 25° předklonu nebo lze noze dovolit téměř naprostou volnost.

Jak už jsme nastínili v úvodu, Just1 se začíná angažovat i na silnici a rovnou míří do nejvyšších pater. Jordy Torres při letošním tažení za titulem MotoE jezdil v jejich přilbě JGPR, která je podobně jako krosové top modely vyrobená z karbonu. Čtyři velikosti skořepiny se pečou z 3K karbonu, celkem najdeme v nabídce šest velikostí. Podobně jako u J22 i tady najdeme také výstelku S.D.C., zapínání je samozřejmě na dvojitý D kroužek, interiér je plně vyjímatelný, antibakteriální a pratelný, bohužel nemá trhací lícnice. Přilba nabízí 4 vstupní větrací otvory a tři výstupní a nechybí dnes už povinný spoiler pro optimální aerodynamiku při použití kombinézy s hrbem. Přilba se dodává v balení s nosním deflektorem, fólií Pinlock 70 a tmavým plexi a tady už víme i cenu - 11 100,- za matný karbon, grafiky včetně Torresovy repliky vyjdou na 11 400 korun.

Simpson

V Itálii nechyběl ani legendární americký výrobce agresivních přileb Simpson. Známý je hlavně díky svému modelu Bandit, dnes je jeho nabídka ale mnohem širší. Najdete v ní stylové přilby, které jsou ještě víc retro, modulární vyklápěcí přilbu v tradičním designu Simpson nebo sportovní integrálku s vnitřní sluneční clonou. V Americe se jmenuje Ghost Bandit, v Evropě Venom, každopádně zrovna tuhle přilbu v limitovaném maskáčovém provedení představila značka v Itálii. Trikompozitová skořepina se vyrábí ve dvou velikostech, interiér je kompletně vyjímatelný a připravený pro použití interkomu, větrání zajišťují netradičně pojaté a minimalistické průduchy a přilba se dodává s čirým a tmavým vnějším plexi štítem. 

Podívejte se na všechny novinky z výstavy Eicma v Miláně, které jsme pro vás připravili.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist