husqvarna_svartpilen_801_2




E-bike Storm Pulse slibuje dojezd až 380 km

Při vývoji motocyklů na elektrický pohon se konstruktéři stále potýkají s limitovanou kapacitou akumulátorů, a malý akční rádius je vedle vysokých cen jedním z hlavních důvodů, proč po silnicích jezdí tak málo elektromotorek. Parta studentů z technické univerzity v holandském Eidhovenu ale našla jeden recept na delší cestování bez benzínu.

Kapitoly článku

Ambiciózní projekt s poněkud rozporuplným designem se jmenuje Storm Pulse a zatím je ve fázi konceptu. Bez doplňování elektrické energie ale ujede víc, než kdejaká cestovní motorka na plnou nádrž benzínu. Za dojezdem 380 km na jedno nabití však nejsou žádná kouzla a čáry - celý trik spočívá v množství akumulátorů, které se studentům povedlo  do motorky nacpat. Cestovní verze pojme najednou až 24 šestibokých kazet s bateriovými články o celkové kapacitě 28,5 kWh, které vydrží napájet elektromotor i na celodenní vyjížďce.

Navýšení kapacity s sebou samozřejmě nese i nějaké to kilo navíc. Plně naložený Storm váží 340 kg, což je hodnota, která mu definitivně zavírá dveře do kategorie sportovních motorek a posílá jej mezi těžké cesťáky. Pro představu, podobný údaj v kolonce hmotnost najdete ve specifikacích BMW K1600 GTL, která s plnou nádrží váží 348 kg, nebo Hondy CTX1300 (338 kg pohotovostní). Sportovnějších jízdních vlastností - konkrétní snížení hmotnosti se neuvádí - lze dosáhnout vyjmutím poloviny baterií.

I s plnou zátěží však dokáže elektromotor o výkonu 35 kW (ve špičce 70 kW) dosáhnout maximální rychlosti 160 km/h a z nuly na stovku zrychlit za 5 vteřin. Za to vděčí především vysokému točivému momentu 120 Nm, který se ve špičce může až zdvojnásobit. Jako poměrně dlouhý se jeví osmihodinový nabíjecí cyklus, ale z nuly na 80 % se akumulátory údajně doplní za pouhých 38 minut.

Jak to bude se sériovou výrobou je zatím ve hvězdách, ale holanští studenti mají se svým projektem odvážné plány. Po dokončení vývoje chtějí se Storm Pulse absolvovat cestu kolem světa za 80 dní. Podle jejich výpočtů budou na 40 000 km dlouhou cestu potřebovat 2 592 bateriových článků, a každý komu se tenhle nápad líbí, může jejich záměr podpořit. V e-shopu projektu je za 15 Euro k mání jeden článek, který dostane motorku během putování po zeměkouli o 5,5 kilometru dál. Za větší částky se dají koupit i celé bateriové bloky nebo členství v exkluzivním fanklubu. Všichni přispěvatelé budou v průběhu cesty informováni o tom, na který konkrétní úsek byla spotřebována energie právě z jejich "sponzorského daru". Když si tedy jednu baterku koupíte, můžete se pak pochlubit kamarádům, že na ní studentská elektromotorka projela třeba kus Himalájí. 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist