yamaha_demo_tour




Český motocyklový trh hlásí setrvalý stav, nejvíc se kupovaly Hondy

Podle výroční statistiky Svazu dovozců se u nás prodeje vozidel skupiny L v loňském roce držely na zhruba stejné úrovni. Klesající trend si drží malé motocykly kubatury do 50 ccm, které si pohoršily o 25 %, větších motorek, skútrů a čtyřkolek se naopak prodalo o 240 kusů víc než za rok 2013. K žádným zásadním změnám nedošlo ani v pořadí nejprodávanějších značek, takže český trh vypadá celkem stabilizovaně.

Následující data vychází ze statistik SDA, ve kterých jsou sečtena všechna registrovaná nová vozidla skupiny L (motocykly, skútry a některé čtyřkolky), která dostala českou espézetku během uplynulých dvanácti měsíců. Necelých deset procent z celkového počtu tvoří čtyřkolky a sněžné skútry, a dalších zhruba 15 % pochází z tzv. šedého a individuálního dovozu.
Padesátky se na trhu pomalu ale jistě stávají okrajovou kategorií, a my se tedy budeme nadále věnovat jenom vozidlům vyšších kubatur. Zdaleka největší zájem byl znovu o motocykly a skútry značky Honda, která si i přes meziroční propad o více než 300 kusů drží bezpečný náskok před konkurencí. Polepšil si druhý Maxon (o více než 200 ks) i třetí Yamaha (o 25 ks) , ale pořadí na medailových příčkách se neměnilo.
Petr Kříbala, šéf motocyklové divize společnosti Honda Central Europe, hodnotí loňský rok takto: "Po velkém propadu trhu v letech 2009 az 2012 a poměrně strmém nárůstu trhu v roce 2013, který byl způsoben především novou legislativou řidičských oprávnění pro skútry do 125 ccm, hodnotím velice pozitivně, že se v sezóně 2014 trh stabilizoval a to jak v segmentu skútrů, tak i motocyklů. S prodejními výsledky Hondy jsme velice spokojeni, stejně jako v letech předchozích si naši značku vybral největší počet zákazníků na českém trhu. Značny zájem byl jiz tradične o malé skútry, mezi kterými je na našem trhu nejpopulárnejší již několik let model PCX125. V segmentu motocyklů z naší nabídky nejvíce zákazniků oslovila řada NC750 a CB500. Výrazný byl v loňském roce i nárůst zájmu o jedinečnou technologii dvouspojkové převodovky DCT."

Z dalších značek stojí za pozornost rostoucí popularita značky KTM, která proti předloňsku navýšila prodeje skoro o stovku kusů, což v jejím případě představuje 25% nárůst. Výrazný nárůst poptávky zaznamenali také u BMW (+82 ks / 21 %), a úspěšný rok mají za sebou také Aprilia, Kawasaki, Triumph, Harley-Davidson a Ducati. Kymco se po loňském trháku, vyvolaném zvýšeným zájmem o 125ccm skútry, vrátilo zhruba na stejná čísla jako před dvěma lety. 
To ostatně potvrzuje i rozložení sil v kubatuře do 125 ccm, kde Kymco před rokem okupovalo třetí příčku, teď se musí spokojit s mnohem menším kusem koláče. O pár stovek zákazníků v této kubatuře přišla i Honda, zatímco Maxon si z trhu ukrojil víc a Piaggio zůstává na svém. Nováčkem na hřišti je poměrně neznámá značka Lintex s třetím největším podílem.
Síla značky KTM je vidět hlavně v kubatuře do 500 ccm, kam spadá téměř polovina jejích prodejů. Řada modelů 390, obě verze Freeridu a  prakticky komletní off-roadová řada postrčily vloni rakouskou značku až na druhou pozici, okupovanou doposud značkou Piaggio. Lépe než před rokem se v této kategorii prodávaly také Hondy.  
Zastoupení a pořadí značek v prodejnosti motocyklů s největšími objemy se ustálilo už před časem a prakticky zůstává v nezměněné podobě. Silnými hráči jsou tradičně značky Harley-Davidson, BMW a Triumph, které veškeré prodeje soustředí právě do těchto kategorií.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (21x):



TOPlist