yamaha_mt09




BMW ukazuje novou éru bezpečnosti na konceptu R 1200 RS ConnectedRide

Již mnoho let se německé BMW snaží mimo jiné i o to, aby byly motocykly bezpečnější. Svoje technologie a směřování vývoje, ukazuje značka na novém konceptu R 1200 RS ConnectedRide.

Právě za cílem učinit jezdce na motorce méně zranitelného, vzniklo i konsorcium CMC (Connected Motorcycle Consortium), ve kterém na společném vývoji spolupracují značky BMW Motorrad, Honda a Yamaha. V současnosti je největší zaměření na komunikaci mezi vozidly „Vehicle to Vehicle“ (zkráceně „V2V“), umožňující varovat jezdce na motorce i řidiče v autě.

Právě tímto systémem varování koncept ConnectedRide disponuje. Vedle všech standardních bezpečnostních prvků, mezi které patři třeba ABS, protiprokluzový systém a dynamická kontrola trakce, umí totiž motorka upozornit na vozidlo přijíždějící ze strany a hlavně upozorňovat účastníky silničního provozu na možná nebezpečí, vyplývající z jejich chování.

Pokud by třeba přijíždělo auto do křižovatky s předností v jízdě zvýšenou rychlostí, bude upozorněn jak řidič auta, tak i jezdec na motorce, jedoucí po hlavní silnici. Celý systém využívá jednotného komunikačního standardu přijatého mezi výrobci. Ten je založen na přesné lokalizaci pomocí satelitního systému GNSS (Differential Global Navigation Satellite System).

Spolu s dalšími dvěma koncepty od Hondy a Yamahy, představil bavorák komunikující s ostatními vozidly na konferenci CMC Conference 2017, konané 12. října. Všechny koncepty mají ukázat možnou budoucnost v oblasti bezpečnosti jednostopých vozidel, a případně nalákat další motocyklové značky, aby přiložily ruku ke společné spolupráci.

Nás však nejvíce zajímá, kdy by mohla začít V2V komunikace mezi vozidly fungovat v praxi. Jisté každopádně je, že i kdyby došlo ke spuštění třeba už příští rok, bude ještě velmi dlouho trvat, než se na silnicích začne pohybovat významnější procento „zapojených“ aut a motorek. Krom toho jen málokomu se líbí vidina neustálého sledování vozidla skrze službu třetí strany, stejně jako představa, že se ve voze najde další systém, hlásící různá upozornění. Jako by jich v současné době nebylo v moderních autech dost a dost.

Společenství CMC každopádně není jediné, které na podobném zabezpečovacím princpu pracuje. Svou trochou přispívá i společnost Bosch, jež vyvíjí obdobný systém komunikace mezi vozidly. Na možnou podobu všech funkcí se lze podívat ve videu, kde se objevuje i několik potenciálně nebezpečných situací, na které jsou účastníci provozu upozorněni. Zatímco řidiči vozu se objeví oznámení o blížící se motorce na displeji navigace, jezdec slyší hlášení do headsetu v přilbě. Kromě momentů, kdy se vozidla potkávají v křižovatce, jsou hlášeny třeba i auta stojící v cestě. I ta by totiž hlásila svou polohu okolním vozům skrze vysokofrekvenční rozhraní.

Video: Bosch Motorcycle to vehicle communication

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 2 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Asklik přispěl 1 Kč
Clint. přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):
Motokatalog.cz



TOPlist