globalmoto_duben_nolan




BMW R 1300 GS: jak bude vypadat?

Na oficiální představení si musíme počkat až do 28. září 2023, kdy se nové GS se vší parádou předvede při otevření nového motocyklového muzea BMW Motorrad Welt v Berlíně, v těsné blízkosti fabriky ve Spandau. Už teď ale do světa utekly první informace a snímky finální podoby nového BMW R 1300 GS, bohužel jen v nižší kvalitě. Ale je vidět, že nová generace GS přinese hodně velkou změnu!

Na dvou fotkách jsou konečně vidět finální motocykly, jak byly připraveny k homologaci. Až dosud jsme se museli spoléhat na fotky zamaskovaných prototypů, kde nebylo jasné, zda jde o vývojovou podobu, nebo finální motocykl. Z těchto fotek to vypadá, že se nové GS posune hodně sportovním směrem. Nová konstrukce už totiž nepoužívá příhradový trubkový rám ani v podsedlové části, místo toho je zde štíhlý litý rám a celá mašina vypadá opticky o dost lehčí a sportovnější. Současně už tu není dvoudílný přední světlomet, nahrazuje ho menší LED světlo s prvky pro svícení do zatáček nad charakteristickým zobanem. Nad světlometem je pak černá plastová plocha radaru, díky kterému nové GS nabídne adaptivní tempomat a automatického nouzové brzdění. Druhý radar je pak na zádi stroje nad registrační značkou, kde bude hlídat mrtvý úhel za motocyklem.

Na rozdíl od předchozí generace, která se tvářila spíš robustně a s nějakými uhlazenými křivkami si nedělala hlavu, je nový design podstatně uhlazenější. Směrovky jsou nově integrované v chráničích rukou a nechávají boky čisté. Nádrž je elegantně napojená na boční plasty a plynule přechází do předního zobanu, rám p zase navazuje na štíhlou podsedlovou část. Hlavní inovaci ale prozradí pohled na motor, který je kompletně vodou chlazený, zatímco předchozí generace ještě využívala částečné chlazení vzduchem a kapalinový systém ochlazoval jen hlavy válců.

Jak prozrazují uniklé homologační dokumenty, nová třináctistovka s kódovým označením GG13 bude mít zdvihový objem rovných 1300 cm3 (oproti předchozím 1254 cm3 u předchozí generace). Stejně jako předchozí agregát by i nový „vodník“ měl využívat systém variabilního časování ventilů ShiftCam, maximální výkon by měl stoupnout o 10 koní na hodnotu 107 kW (145,5 koní) při 7750 ot/min a celková provozní hmotnost stroje by měla být 237 kg, tedy o 12 kg méně než u R 1250 GS.

Stejně jako u předchozích motocyklů používá přední odpružení systém BMW Telelever a zadní část má jednostrannou kyvnou vidlici Paralever a převod síly kardanem. Zůstává i kombinace 19palcového kola vepředu a 17palcového vzadu a dá se očekávat, že v nabídce budou litá i vyplétaná kola. Zajímavý je také poměrně malý výfuk, protože od roku 2024 začne platit další část norem Euro 5 a dá se očekávat spíš nárůst objemu výfukových prvků. Ale i tady se asi pozitivně projeví plné vodní chlazení, protože to znamená menší teplotní vůle, ty zase umožní větší kompresní poměr, lepší spalování... Na kompletní informace si ještě musíme počkat do září, ale podle všeho má před sebou GS pořádný vývojový skok. A to je důležité nejen z důvodu, že jde o nejprodávanějěší velkou motorku všech dob, ale také konstrukční základ pro další modely jako R 1300 R, RS, RT a další.
 

Kompletní informace a testy starších modelů BMW GS:

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist