Eicma: Piaggio Group

Italský koncern bere domácí výstavu opravdu vážně a tak se na jeho prezentaci dnes v Miláně ukázalo spoustu novinek, od zbrusu nové Aprilie Caponord 1200 přes modernizovaný supersport RSV4 R až po šarmantní Vespu 946. Velký zájem vzbudily také obě varianty Moto Guzzi California s novým motorem 1400 ccm.

Eicma: Piaggio Group

Kapitoly článku

Aprilia

Caponord 1200

O konečné podobě jedné z nejočekávanějších novinek letošní milánské výstavy jsme vás už před pár dny informovali, teprve dnes jsme si však nového Caponorda mohli prohlédnout na živo a zblízka. Ostré rysy světel a přední masky evokující model RSV nenechají nikoho na pochybách, že jde o Aprilii, ručně stavitelné plexi a stupňovité široké sedlo (840 mm vysoko) zase jasně hovoří o cestovatelských ambicích nové dvanáctistovky, jejímž srdcem je osmiventilový 90° vidlicový dvouválec DOHC o objemu 1197 ccm, známý z Dorsodura 1200. Maximální výkon 128 koní (95,5 kW) však Caponord dosahuje nepatrně dříve, při 8500 otáčkách (o 200 dřív než Dorsoduro) a také max. točivý moment 116 Nm nastává dřív, při 6500 ot. (u Dorsodura 7200 ot.). Díky úpravě odstupňování šestirychlostní převodovky by tak Caponord měl nabízet plynulejší projev v nižších otáčkách a přitom vyšší maximální rychlost.
Jak je u Aprilie zvykem, nechybí sofistikovaná elektronika. Elektronicky ovládaný plyn Ride by Wire už je samozřejmostí, o bezpečnost se kromě tří palivových map (nejvýkonnější Sport, pozvolnější Touring a stovkou koní omezený Rain) stará také ABS a ATC (třístupňová kontrola trakce odvozená od APRC u modelu RSV4). O veškerém dění pak má řidič přehled i díky velké digitální multifunkční přístrojovce. Zajímavostí je i nový alternátor (690W) schopný uživit různé elektronické příslušenství, jehož výhody cestovatelé rádi využijí. A aby nebylo elektroniky málo, v příplatkové verzi Travel Pack bude nový Caponord kromě centrálního stojanu a praktických postranních kufrů vybaven také semiaktivním odpružením ADD (Aprilia Dynamic Damping), které ještě zvýší cestovní komfort. Travel Pack zahrnuje také elektronicky nastavitelný zadní tlumič (4 úrovně předpětí). Hlavně na dálnici pak najde využití tempomat.
Veškerá elektronika by ale nezmohla nic bez kvalitního podvozku. I ten má hodně společného s Dorsodurem 1200. Příhradový rám z oceli a hliníku doplňuje kompletně nastavitelná přední obrácená vidlice Sachs (průměr 43 mm) stejně jako hliníková kyvná vidlice s postranně umístěným centrálním tlumičem Sachs, v základu ručně stavitelným. Na 17palcová litá kola obouvá Dorsoduro přední 120/70 a zadní širokou 190/55 pneumatiku. Přední kolo je osazeno dvěma 320 mm kotouči ve čtyřpístkových třmenech, vzadu najdeme 240 mm kotouč. 24litrová nádrž slibuje solidní cestovatelský rádius. Hmotnost nového stroje Aprilia již tradičně neprozradila, odhady hovoří o hodnotě asi 235 kg. Na jaře budeme tedy hodně zvědaví, jak si tento motocykl na silnicích povede. Má potenciál být pohodlným společníkem na dlouhých výpravách.

RSV4 R ABS/Factory ABS 2013

Aprilia RSV4 má za sebou další úspěšný rok a pomalu se stává žijící legendou, stejně jako Max Biaggi, který v jejím sedle v poslední sezóně své kariéry znovu získal titul mistra světa superbiků. Ačkoliv tedy bylo RSV4 2013 představeno už v Kolíně nad Rýnem, a my už tedy měsíc víme, že v nadcházející sezóně se objeví s vylepšenými elektronickými systémy ABS a APRC, vylepšeným podvozkem a vyšším výkonem, nemohla tahle vlajková loď Aprilie na „domácí“ výstavě se svou prezentací chybět. Oficiálně zde byla představena verze R.

Moto Guzzi

California 1400 Custom/Touring

Špionážní i polooficiální fotky a informace už dlouho prosakovaly, teprve teď v Miláně jsme se ale dočkali – Moto Guzzi světu oficiálně představila novou Californii 1400, a to hned ve dvou verzích - jako respekt budící temperamentní svalovec Custom, či jako pohodlný cestovní koráb amerického střihu Touring.


Oběma verzím nepřehlédnutelně vévodí do nádrže se zakusující válce motoru. Ten je s objemem 1380 ccm největším evropským dvouválcem. O povaze osmiventilového agregátu už ledacos napoví nikterak skromné parametry: vrtání 104 mm, zdvih 81 mm, maximální výkon 96 koní (71 kW) při 6500 otáčkách, točivý moment 120 Nm už při pouhých 2750 otáčkách! Ať se nám to líbí nebo ne, syrovost nového motoru bude krocena elektronickými vymoženostmi, konkrétně plynem Ride by Wire se třemi palivovými mapami (Turismo, Veloce a Pioggia, tedy cestovní, rychlý a „mokrý“ režim). Do standardní výbavy patří také třístupňová kontrola trakce MGCT (opět ve sportovním, cestovním a „dešťovém“ režimu) a nechybí ani brzdný systém ABS. Novinkou je také šestistupňová převodovka.
V Mandelo del Lario se chlubí, že se jim podařilo vyvinout skutečně elastický motor poskytující plynulý a silný zátah v nižších otáčkách a k tomu spoustu dynamiky a výkonu ve vyšším pásmu. Už předchozí menší osmiventilové Guzziny takovouto charakteristiku naznačovaly, takže budeme zvědaví, jak zapůsobí nejsilnější. Nová čtrnáctistovka má navíc mít, alespoň dle tvrzení konstruktérů, až o 20% nižší spotřebu oproti loňské osmiventilové dvanáctistovce!
Oba modely mají kromě motoru, diodového osvětlení (především provedení zadního světla s blinkry je designovou lahůdkou!) a 21 L nádrže s nezbytným znakem orla společný také podvozek. Jeho základem je dvojitý kolébkový rám, jež by měl díky systému silentbloků minimalizovat přenos vibrací. K jízdnímu komfortu přispěje masivní přední vidlice s průměrem 46 mm, zadní dvojice tlumičů s nastavitelným předpětím i nízko položené sedlo (740 mm respektive 720 mm u verze Custom). Dobrou ovladatelnost zajistí nízké těžiště, dlouhá stopa a delší rozvor (1685 mm). Přední 18“ kolo s pneumatikou 130/70 je osazeno dvěma 320 mm kotouči s čtyřpístky od Bremba, vzadu na 16“ kole s obutím 200/60 operuje 282 mm kotouč s dvoupístkem.
Stroze laděné verze Custom jednoduchým kontrastem černých a chromovaných dílů spadá do kategorie power-cruiserů a nabídne zejména široká řidítka, snížené sportovní sedlo a ráfky a zrcátka v černém provedení. Cestovně zaměřená verze Touring naopak chromem nešetří (kromě ráfků a zrcátek přídavná přední světla, „padáky“ před motorem, madlo pro spolujezdce) a k bíle lemované nádrži a dlouhému sedlu nabízí i praktické turistické vybavení -  zvednutá řidítka, vysoký plexištít a především postranní kufry stylizované do podoby kožených brašen s chromovanými protektory a úložnou kapacitou 2x 35 litrů.
Při pohledu na oba modely nelze nevěřit zástupcům Piaggio Group jejich odvážné prohlášení, že se nová California 1400 stane mezníkem v historii Moto Guzzi. Rádi se necháme přesvědčit. Čekání na jaro bude letos hodně dlouhé…


Vespa

946

V prezentaci italského koncernu samozřejmě nemohla chybět designově vypilovaná Vespa 946 čerpající inspiraci v úplně první Vespě z roku 1946. O jejím představení pár dní před výstavou jsme již informovali. Nyní jsme se konečně mohli skútrem se 12“ koly, s úsporným a výkonným 125 ccm tříventilem, s diodovým reflektorem a s decentním LCD přístrojovým panelem dosyta pokochat.
Fúze retra a moderních prvků se vydařila na výbornou, a tak motto milánské prezentace Vespy „Zpátky do budoucnosti“ bylo v případě 946 naprosto výstižné.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.75
Známkováno: 4x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist