globalmoto_unor




Američané chystají 2WD kit na KTM Adventure

Když chcete auto do terénu, pořídíte si 4x4. Protože jeho průchodnost terénem je prostě neporovnatelně lepší než u předo- či zadokolky. U motorek se zatím systém 2x2 nebo také 2WD moc neprosadil – hmotnost, cena, komplikovanost. Nicméně tyhle systémy existují a americká značka Christini AWD prodává „dvoukolky“ již více než 10 let. Doposud šlo o lehká endura, nyní se ale připravuje kit na Advíky od KTM, kde to podle nás dává teprve smysl!

Pohon obou kol nemá v motorkách na růžích ustláno. V autě je to celkem jedno, jestli ta plechovka váží 15 nebo 16 metráků a je v ní něco navíc, už takhle je složitá víc než dost. A jestli za ní dáte 750 nebo 850 tisíc. Jenže u motorky, kde se honí skoro každé deko, to už důležité je. A cenově jsou motorky také hodně citlivé, takže i když už nějaké pokusy proběhly, velké značky 2WD modely asi nikdy nabízet nebudou. Yamaha testovala kdysi R1 s hydraulickým převodem síly na přední kolo, vyvinutým ve spolupráci s Öhlinsem, KTM si před lety nechala patentovat elektromotor do předního kola, což je mimochodem systém, který používá Hero v jednom svém skútru, ale jinak? Akorát vlastně Yamaha před více než 10 lety chvíli nabízela enduro WR450F 2trac, které mělo přední kolo poháněné hydraulickým motorem. Na svezení hrozně fajn věc, jenže s cenovkou atakující 400 000 Kč to byla prostě jednorázovka pro fajnšmekry.

Americká společnost Christini AWD má za sebou více než 20 let existence, začala v horských kolech (v nich také pokračuje) a motorky přišly na řadu až v půlce minulé dekády. Z původně pouze přestavbových kitů jsou dnes celé motocykly, jedna kroska a několik endur buď s motorem 300 2T, anebo především 450 4T, přičemž nechybějí modely se silniční homologací nebo dokonce supermoto. Velkým úspěchem, který dost možná značku zachránil, byl průnik do armádních skladů, kdy si američtí vojáci a pohraničníci nemohou dvoukolky vynachválit.

Christini AWD používá mechanický systém, jenž prý váží pouze něco přes 6 kg a „sežere“ zhruba desetinu výkonu, který by jinak šel na zadní kolo. Od výstupu z převodovky jdou ňůtnmetry pomocí řetězového převodu nahoru k nádrži, kde přeskočí přes jakousi antihoppingovou spojku na hřídelový přenos a doputují do hlavy řízení, kde je ozubený převod připomínající diferenciál v autě. Dvě protiběžné hřídelky v hlavě přenášejí sílu přes další malé řetízky pod spodními brýlemi na teleskopické hřídele, které jdou podél obou teleskopů přední vidlice do předního náboje s jednosměrnou spojkou, která umožňuje volné otáčení kola v okamžiku, kdy na něj není přenášen výkon.

Je to vlastně principiálně celkem jednoduché, samozřejmě patentované a dlouhé roky osvědčené nejen armádou, ale i v četných závodech hlavně extrémního endura, jako je Erzberg Rodeo, Red Bull Romaniacs apod. Výhody jsou nabíledni – lepší trakce, stabilita, neporovnatelně více toho vyjedete v prudkém kopci. Anebo možná ne více, ale rozhodně snáze. Také ve skoku se motorka chová neutrálně. Zkrátka samá pozitiva a sociální jistoty, jak říká klasika.

Tenhle systém doposud fungoval jen v lehkých strojích, ale možná ještě větší uplatnění by našel u velkých a těžkých cestovních endur. A právě toho se týká naše zpráva – značka Christini AWD nedávno oznámila, že vyvíjí kit na stroje KTM Adventure! V případě erkových modelů se jedná o jedny z nejschopnějších skutečných cestovních endur s důrazem na slovíčko enduro, které si kupují lidé, kteří to myslí vážně s nasazením v těžkém terénu. K dispozici je i video ze serveru Dirtbiketest.com, kde je krásně vidět funkce tohoto systému v písku. Jedná se stále ještě o prototyp, ale značka slibuje, že doplňkový kit, který byl doposud dostupný pro dvoudobé i čtyřdobé offroady Honda a KTM, bude na velké Adventury k dispozici již toto léto. Co zaujme, že přední pohon není stálý, ale musíte ho sami aktivovat.

VIDEO: Kit Christini AWD pro KTM Adventure

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Nebude prý potřeba žádná úprava rámu, akorát celý ten ansámbl budete muset namontovat. Anebo spíš nějaký hodně zkušený mechanik, mění se brýle, držáky osy kol atd., navíc značka mluví o potřebě chladiče. Také proto vychází tenhle kit o chloupek dráž, než na lehká endura. Američané už mají cenu vymyšlenou, 4595 USD, čili cca 105 000 Kč. Říkali jsme, že dvoukolka není levná sranda, na druhou stranu pro lidi, kteří jsou schopní dát podobné peníze za podvozkové komponenty nebo ráfky, to zase takový zásek nebude. Ale na vlastní oči jich za život asi moc neuvidíte…

VIDEO: Prototyp zblízka

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 42 Kč od 14 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
alpel přispěl 3 Kč
pernik92 přispěl 3 Kč
davidsoon10 přispěl 3 Kč
Mikehb přispěl 3 Kč
juryna007 přispěl 3 Kč
Mifi přispěl 3 Kč
turek přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
Marenekk přispěl 3 Kč
kubas_zn přispěl 3 Kč
Ritchy přispěl 3 Kč
KrakousCZ přispěl 3 Kč
ivohlavacek přispěl 3 Kč
LOWEOld přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist