husqvarna_svartpilen_801_2




Rossiho helma přichází na pulty

Před necelým rokem byla během testování v Jerezu představena revoluční přilba AGV PistaGP, na jejímž vývoji se nepodílel nikdo jiný než Valentino Rossi. Pánové z AGV vůbec poprvé v historii postupovali opačným směrem, než bylo doposud zvykem - nejdřív naskenovali Doktorovu lebku, podle ní vyrobili vnitřek helmy a až nakonec vytvarovali skořepinu. Od letoška je PistaGP dostupná i bežným smrtelníkům, i když pochopitelně nebude možné měřit každou mozkovnu zvlášť.

Kapitoly článku

V laboratořích AGV si přesto dali s hledáním ideálních vnitřních proporcí hodně práce, a provedli rozsáhlý výzkum na širokém vzorku populace. Výsledkem měření jsou hromady dat, ze kterých počítač vyplivl typické tvary lebek a obličejů pro jednotlivé velikosti. Díky tomu má potenciální kupec větší šanci, že mu například ve velikosti M sedne PistaGP na hlavu s větší přesností, než jiná helma. V redakci jsme měli možnost jeden kousek vyzkoušet, a musíme uznat, že práce s měřením a počítáním rozhodně nebyla zbytečná. Přilba padne jako ulitá - nikde netlačí, ale zároveň je znát, jak pevně obepíná hlavu po celé styčné ploše. Při zuřivém kývání hlavou dopředu dozadu ani kroucení ze strany na stranu se neposune ani o píď.
Kromě toho, že váhu její karbonové skořepiny na hlavě skoro necítíte (což při hmotnosti 1 250 gramů zas takové překvápko není) má nezvykle krátkou zadní část, a to je první neklamnou známkou toho, že se jedná o ryze závodní model. Při zalehnutí na nádrž je volný zátylek nezbytností, chcete-li vidět dál než metr před sebe, a v AGV se na tuto problematiku zaměřili fakt pečlivě.
Horní hranu vizoru navíc posunuli nahoru a vertikální úhel výhledu zvětšili v tomto směru o 15° nad horizont. Ve srovnání se stávajícím topmodelem GPTech má PistaGP celkem o 9 % větší plochu plexi, za kterým se však můžete díky tloušťce 3,3 mm cítit naprosto v bezpečí. Mechanika uchycení a zajišťovací pojistka na bradové části se v případě pádu postarají o to, aby plexi zůstalo zavřené, dokud je potřeba. Na aretaci štítku v otevřené poloze rovnou zapomeňte - tohle není helma na turistiku, ale výhradně na okruh. Mezi zavřenou a plně otevřenou polohou se plexi pohybuje naprosto volně, a jedinou možnost jak nechat za chladného počasí plexi pootevřené nabízí spodní pojistka, která umí zamknout buď v poloze úplně zavřeno, nebo s milimetrovou větrací mezerou.
Ta se však moc často do služby nedostane, protože ventilační systém oproti předchozímu modelu výrazně posílil, a větrací otvory mají skoro trojnásobnou plochu. Najít ideální tvary a umístění ventilací pomáhal vymyslet moderní větrný tunel a počítačové simulace, ale mechanismus je prostý jako facka: větráky jsou totiž pořád otevřené, což je v závodním prostředí stejně jejich nejčastější poloha. Pro případ deště jsou přibaleny gumové záslepky.
Více než tříletý vývoj přinesl řadu zlepšení také v oblasti bezpečnosti a aerodynamiky, a aby byly všechny podstatné parametry co nejčastěji na očích, designér je vtipně zakomponoval rovnou do grafiky. Pod zkratkou HIC -48% si však nepředstavujte vylepšené větrání, snížené riziko úrazu mozku vlivem nárazu. V procentech je uvedeno o kolik je index HIC (Head Injury Criteria) u dané přilby menší, než předepisují regule ECE.
Šifra „G“ -36 zase označuje, o kolik procent menší přetížení se v přilbě PistaGP dostane během simulovaného nárazu až k hlavě figuríny - uvedeno opět v porovnání se standardem ECE, který povoluje hodnou 275 G. Díky vylepšené aerodynamice se podařilo výrazně snížit také vliv obtékajícího vzduchu na zvedání přilby – tuto hodnotu najdeme na zadním spojleru pod heslem lift -44 %. A konečně výraz section -6% symbolizuje o kolik je novinka užší v porovnání s předchozím modelem GP-Tech.
Nová PistaGP je vyladěná do všech detailů, včetně vyjímatelného a pratelného interiéru, titanových D-kroužků a dalších praktických i bezpečnostních prvků. Už z její konstrukce je jasné, že to nebude přilba na každodenní ježdění do práce, ale v boxech momentálně moc lepších neuvidíte. První kusy se u nás začnou prodávat v únoru za cenu odpovídající přibližně tisícovce EUR. AGV PistaGP si můžete přijít zkusit také na březnovou výstavu Motosalon, konkrétně na stánek Y-shopu.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (17x):



TOPlist