journeyman_brezen




Sníh v jedné stopě: 5 pravidel, jak jezdit v zimě

Sněží! Pro někoho tohle zvolání znamená radost, pro jiného katastrofu. Ať to máte se zimními radovánkami jakkoli, z pohledu motorkáře brázdícího asfaltové cesty na běžném motocyklu či skútru je to zpráva špatná. Ale ani toto roční období nemusí znamenat totální jednostopý lockdown. Jenom to chce dodržovat pár pravidel.

Jízda v zimě je samozřejmě velké potenciální nebezpečí z hlediska nehody či zdravotních obtíží, to vám řekne z tepla vyhřátého automobilu každý. Ale má také své kouzlo, které jsem si zase připomněl minulý víkend, když jsem v zasněžené Praze krátce zkoušel novou Hondu X-ADV. Na dojmy z prvního svezení se můžete těšit již brzy, teď by vám ale mohly přijít vhod rady, jak si to za řídítky užít i v zimě. Předesílám, že článek je určený pro majitele silničních strojů, protože enduristé a jiná, drapáky nazouvající individua už dávno skáčou v závějích.

1. Buďte v teple – výbava motorky

Čím více se vám podaří odklonit kolem fičící vítr, který vás ochlazuje, tím lépe. Je sice pěkné, že teploměr ukazuje nulu, mezi mraky probleskuje sluníčko a nefouká, ale jakmile se rozjedete, tak už fouká a fest. Jedete 100 km/h? Potom proti vám fouká vítr 100 km/h. To už byste normálně ven nelezli a nadávali, co to je za uragán. Zkuste si proto na motorce či skútru vyrobit závětří, kde to jen jde.

Základem je plexi, čím rozměrnější, tím lepší – paráda stranou. Inspirujte se u starých Jaw a jejich „revmaplechů“, pomůže i rozšmikaný plastový kanystr, na některé stroje seženete i originální deflektory, jako mělo právě námi zkoušené X-ADV. Na skútrech je taky fajn tzv. deka, kterou si přehodíte přes nohy. Kritickým místem jsou rukojeti řídítek a vaše ruce, jakmile vám promrznou, není to ani zdravé, ani bezpečné. Vyhřívání pomáhá rukám dodávat teplo, to je fičura, bez níž bych v zimě ani nevyjížděl, ovšem tak úplně to nestačí – dlaně máte horké a hřbety rukou a prstů stejně mrznou. Chraňte si ruce i proti větru alespoň plastovými kryty páček, ideálním řešením potom jsou zateplené „sloní uši“. Na ty nedám dopustit. Jezdíte-li častěji, zauvažujte také o vyhřívání sedla, zdravotní komplikace „tam dole“ jsou protivné, vleklé a zbytečné.

A ještě něco k bezpečnosti. Zaprvé, takhle v zimě vás autaři na silnici určitě nečekají, takže čím lépe o sobě dáte vědět (reflexní oblečení apod.), tím menší bude jejich zděšení a z něj plynoucí nepředvídatelná reakce. A zadruhé, musíte počítat s tím, že potenciál, že sebou praštíte, je prostě mnohem větší než v létě. Čili když motorce přidáte i nějaké ty padací rámy, špatně neuděláte.

2. Buďte v teple – oblečení

Použití kvalitního vícevrstvého oblečení je základem, ve třech pletených svetrech, péřovce a oteplovácích na lyže může jet akorát úplný sebevrah. Nerezignujte na bezpečnost a používejte motocyklové oděvy, pokud máte jen kevlarové rifle a krátkou koženou bundu, tak si je aspoň oblečte pod ty oteplovačky. Snažte se ze sebe neudělat „sněhuláka“, který se nedokáže pohnout, na motorce musíte být pružní, abyste mohli reagovat na různé situace. Teplé spodky a tričko z funkčních materiálů odvádějících pot, to je vaše první vrstva. Nahoru potom přidejte ideálně další funkční zateplující rolák, nejlépe odolný proti větru. Další vrstvy už záleží na venkovních podmínkách, míře krytí motocyklu, délce pobytu v sedle a hlavně na tom, jak teplé máte kalhoty a bundu. Tady je jednoznačnou volbou textilní komplet se zateplovacími vložkami a klimamembránou. Vše dokonale utěsnit (rukavice přes rukávy!), nikde vám nesmí táhnout dovnitř, hlavně ne za krk – tady pomůže buď do bundy integrovaný nákrčník, nebo externí. Ale pozor, myslím opravdu nákrčník, ne šátek! Ten si vezměte taky a natáhněte ho zčásti pod helmu (pokud nepoužíváte kuklu), ať vám neofukuje ani kousek krku pod helmou.

Zbývají tři části – chodidla, ruce a hlava. Na tu patří helma a nejlépe integrální, tedy utěsněná, v otevřené nebo krosové si koledujete o omrzliny. Na plexi Pinlock proti mlžení a jste v pohodě. Co se bot týče, budeme do vás samozřejmě tlačit, že nejlepší jsou motorkové, ale pokud máte doma jenom lehké sportovní perforované se slaboučkou podrážkou, bude lepší si vzít civilní zimní s kožichem, sahající nad kotníky. A samozřejmě utěsnit do nohavic (klidně „amerikou“). Rukavice motorkové, abyste měli chrániče, nejlépe s membránou a co nejteplejší, když pod ně dokážete dostat ještě slaboučké „strečáky“, aniž byste pak v rukavicích byli moc narvaní, přiberte je také. Profíci používají buď teplo generující „polštářky“ (chemická reakce), nebo mají rovnou vyhřívání bot i rukavic, ale pro ně tenhle článek není. Tohle je pro ty, kdo chtějí vyrazit náhodně jednou, dvakrát za zimu.

Helma s Pinlockem, teplé rukavice nejlépe s membránou a dobré boty

3. Uvolněte se, prosím!

Název známého televizního pořadu se pro jízdu na motorce hodí vždycky a na to zimní teprve. Ale ono je to stejné jako jízda na vodě v létě – adheze asfaltu je mizerná, gumy studené i po 100 km. Nikdy netlačte na pilu! Člověka to vyburcuje, že zase sedí za řídítky, a má tendence dělat kraviny. Nechte si to na jaro a teď jeďte tak trochu jako zkouřený šnek, přitom ale plně koncentrovaní. Dobře dýchejte, mějte uvolněné ruce, snažte sebou pořád trochu mlít, ať neztuhnete. Jedete-li dál, dělejte časté zastávky, krátké protažení, proklepání nohou a rukou a zase tradá. Do zákrut pomáhejte stroji tělem a všechny pohyby provádějte plynule, ladně. Tvrdé odbrzdění a zlomení do zákruty je vstupenkou do nejbližšího pangejtu. Nízká adheze nahrává i akceleračním smykům na výjezdech ze zatáček, které někoho vyděsí a jiného zase motivují – pokud patříte do druhé skupiny a nemůžete si pomoci, vždy se aspoň přesvědčte, že z druhé strany do zákruty zrovna někdo nenajíždí, abyste mu nelehli přímo pod kola, když se driftík zrovna nepovede. Že není dobré mít nikoho ani za sebou, je snad samozřejmé.

4. Kam jo a kam ne

Čím frekventovanější silnice, tím bezpečnější, co se povrchu týče. Prosolené hlavní tahy jsou mokré, i když jsou teploty pod nulou, zahřívají je i projíždějící auta. Těch se držte (a potom při návratu motorku opláchněte čistou vodou). Vedlejší silničky už jsou loterie a platí to i ve městech o průjezdech sídlištních ulic nebo vilkových čtvrtí. Tady se často jenom prohrnuje a můžete narazit jak na souvislou vrstvu sněhu, tak především na namrznutá místa. I jen sem tam ležící hrudky sněhu mohou být nepříjemné. Pokud touhle cestou vyloženě nemusíte jet, přijměte porážku a vraťte se zpátky na hlavní. Různé polní a jiné nezpevněné cesty jsou záležitostí čistě pro „špuntovky“, buď jsou totálně rozčvachtané, nebo zasněžené a ukrývající zamrzlé louže. Na tlamě ležíte dřív, než řeknete borůvkový koláč.

5. Čtení povrchu

V létě se můžete kochat, v zimě ale neznáte nic jiného než bedlivé sledování cesty před vámi. Protože náhlá změna může přijít kdekoli a kdykoli. Stačí přechod pro chodce nebo bílá čára na silnici, veselá to záležitost i na vodě v létě, natož teď v zimě. Celkem zrádné je sluníčko, které silnici rozehřívá jenom tam, kam svítí – takže z prosluněného úseku přijedete do zatáčky, která je ve stínu jehličnanů, a ta najednou klouže. Pokud cestu dobře znáte a víte, že právě tady svítí slunce často, dejte pozor hlavně ráno a dopoledne, protože včerejší rozehřátí mohlo znamenat také přes noc vznik náledí. A mění se to i během dne, přeci jen ta doba slunečního svitu je zatraceně krátká. Pokud přijdete z práce o půl čtvrté, tak se prostě nesvezete, nechte to na víkend. Pozor taky na zapadající sluníčko nízko nad obzorem a na to, jak nepříjemně se dokáže lesknout mokrá silnice a oslňovat ozářený sníh.

Byla-li nedávno sněhová nadílka významná, můžete narazit na úseky, kde ještě mezi kolejemi od kol aut zůstává sněhový pás, který přejíždějte jenom velice obezřetně a pomalu, zejména vypadá-li přituhle. Ten je jako led, jakmile na něj vaše přední kolo zkusí vyšplhat bokem. Rozbředlý sníh je snazší na překonání, tam je to jako v blátě. Výběr správné koleje je loterie zejména na užších a méně frekventovaných silnicích, kde jsou koleje jenom tři, ta prostřední sdílená oběma směry. Nedávné sněžení také může znamenat, že na silnici bude ještě větší než malé množství posypového štěrku, který zde vydrží klidně až do léta. To už ale přeci jen bude trochu vyježděný, teď v zimě ho ale na vozovce bude pořád dost, i když je pár dní sucho a teploty nad nulou.

Tyhle všechny rady se týkají situací, kdy je na silnici mokro nebo sníh. Pokud ovšem narazíte na led, otočka a alou pryč! Tohle je boj, který se nedá vyhrát. Jednou jsme na relativní rovině potřebovali dostat krosku přes asi pětimetrovou ledovku na cestě – byli jsme na to tři a groteska to byla náramná. Kolikrát jsme ji odložili na zem, si už ani nepamatuji…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 60 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
krystof-k přispěl 10 Kč
Milan1963 přispěl 10 Kč
Zdenek54 přispěl 10 Kč
Páčkalíny přispěl 10 Kč
Z1000SX_Petr přispěl 10 Kč
SRLEvladan110 přispěl 10 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist