yamaha_demo_tour




Nákup skútru – a co dál?

Už víc než dva měsíce u nás platí nová vyhláška, podle které stačí k řízení skútru do 125 ccm řidičák na auto. Podle statistik to vypadá, že tahle změna nebyla vůbec zbytečná - prodejci hlásí zvýšený zájem kupců právě o stopětadvacítky už teď, přestože venku je to pořád spíš na kožich a beranici. Zima ale jednou skončit musí, a s prvním sluníčkem usedne za řídítka spousta nováčků. Především jim jsou určeny následující řádky, protože nákupem skútru vstup do světa jedné stopy zdaleka nekončí.

Teď je celkem jedno, jestli už jste si svůj první skútr pořídili v nějaké mimosezónní akci a teď už jenom netrpělivě čekáte, až se počasí umoudří, nebo teprve listujete hromadou katalogů, případně projíždíte internet. V každém případě počítejte s tím, že slavnostní převzetí klíčků od prodejce ještě není začátkem vaší jednostopé kariéry. Na rozdíl od cestování autem totiž jízda na skútru vyžaduje komplexnější výbavu – tedy alespoň pokud vám něco říkají slova pud sebezáchovy. Litera zákona sice vysloveně ukládá řidiči motocyklu pouze použití řádně připevněné přilby a ochrany zraku, ale v tílku a žabkách se dál než do pekárny za rohem vydá jenom hazardér. Jestli chcete na skútru jezdit přes půl města (či okresu) do práce, na volejbal, do hospody nebo za milenkou, investujte do své výbavy radši víc než pár stovek za kokosku.

Něco na sebe

Jedinou povinnou součástí výbavy motocyklisty je však podle platné vyhlášky opravdu jenom přilba, takže otázka jejího pořízení přichází s nákupem skútru takříkajíc ruku v ruce. Pokud kupujete nový stroj, možná vám prodejce nabídne zdarma jako bonus k nákupu právě přilbu – a když si nějakou vyberete přímo u něj na krámě, máte hned o starost míň. Ani u ojetiny není vyloučeno, že se bývalý majitel bude chtít zbavit společně se skútrem i blembáku, ale tady už to taková výhra být nemusí. I když budete mít štěstí na velikost a náhodou se vám bude líbit dokonce i design helmy, pečlivě prozkoumejte taky její stav. Rozhodně by na sobě neměla mít žádné stopy po pádu jako třeba oděrky laku, ty mohou značit porušení skořepiny, a tím pádem horší ochrannou funkci. Interiér ať si každý posoudí podle vlastních hygienických norem, ale vymačkané lícnice také zrovna neprospívají pohodlnému a bezpečnému nošení.
Není ovšem nad to, vybrat si novou přilbu z regálu. Jenže jakou? V první řadě by to měla být přilba homologovaná. V České republice platí evropská homologace ECE22-05 a tento kód bývá uveden na nálepce v zadní části spolu s velikostí a hmotností přilby. Povinně musí být vytištěn na štítku, přišitém na řemínku.
Neméně důležitý je správný výběr velikosti. Obzvlášť při nákupu první přilby se často stává, že si nováček nezvyklý na stísněný prostor odnese domů přilbu zbytečně velkou, která pak na hlavě pořádně nedrží a neplní svou funkci. Nová přilba musí obvod hlavy obepínat skutečně těsně - počítejte s tím, že se vnitřek časem přizpůsobí tvaru lebky. Osvědčený způsob jak ověřit správnou velikost je po nasazení helmy zakroutit hlavou. Když se přilba protáčí, je moc velká.
Pokud jde o typ, ve většině případů si na skútru vystačíte s otevřenou jetkou. Proti uzavřené integrálce se snadněji nasazuje a sundavá, je lehčí a skladnější (obvykle se vejde pod sedlo skútru) a neztratíte v ní celou identitu. Většinou bývá opatřena ochranným plexištítkem, ale existují také modely bez něj - pak nezapomeňte na povinnost nosit za jízdy brýle. Celoročně jezdí v našich podmínkách jenom skuteční otužilci, ale pokud si chcete sezónu co nejvíc prodloužit, určitě dříve nebo později zatoužíte po ochraně brady. Ta se dá řešit integrálkou či odklápěcí přilbou, ale existují také variabilní modely se snímatelnou bradovou částí. Na kratší trasu v zimě stačí i vyšší  windstoperový nákrčník nebo kukla.
Dalším, často podceňovaným prvkem výbavy skútristy, jsou rukavice. Že neslouží jenom k tomu, aby nebyla prstům zima a mohly citlivě ovládat brzdové páčky, zjistíte při prvním setkání s létajícím hmyzem, nebo kamínkem, vystřeleným od zadní gumy naložené tatrovky. Jak se chová kůže na dlaních při broušení o asfalt, ani zkoušet nemusíte, to už udělala spousta lidí před vámi, a nikdo nevyšel z testu jako vítěz.
Ochranu rukou ale nevyřešíte pletenými palčáky, i když karbonové protektory na skútru také potřebovat nebudete. Stačí rukavice z pevného materiálu – kůže nebo textilu – s alespoň trochu zesílenou dlaní. Vybírejte nejenom podle vzhledu, ale hlavně podle velikosti. Důležitá je hlavně délka prstů – příliš krátké omezují ruku v pohybu a prsty se v nich navíc špatně dokrvují, moc dlouhé zase překáží při mačkání tlačítek blinkrů a podobných úkonech. S tím že se kůže časem trochu povolí, počítat můžete, ale do délky se prsty vytáhnou málokdy. Ideální je vyzkoušet rukavici přímo na řídítkách skútru, a nejlépe toho vlastního. Sevřete hefty, osahejte páčky a přepínače – nikde by nic nemělo překážet.
Na řadu přichází otázka, co si před jízdou obléknout na sebe. Lyžařská bunda není zrovna ideální, ani kdyby byla z goretexu. Když nedejbože z jedoucího skútru jednou vypadnete, náraz do asfaltu (autobusu, patníku, stromu) neztlumí žádná deformační zóna, ale jenom loketní,  ramenní nebo zádové protektory. Pokud tedy na sobě nějaké máte. V civilním oblečení obvykle nebývají, takže investice do motorkové bundy se vyplatí. Nemusíte v ní přitom nutně vypadat jako robot nebo chodící reklama – speciálně na skútry se dělají bundy a kabáty, které na první pohled nerozeznáte od civilního oblečení. Přitom vás ochrání nejen před zraněním v případě pádu, ale díky vestavěné membráně dobře fungují také jako ochrana proti dešti a větru. Že budete jezdit jenom v parném létě, a nějaká bezpečnost vám může být ukradená? Pak už záleží na vás, co všechno jste ochotni risknout – jízdu v trenkách a tričku zatím  zakázaná není. My v létě oblékáme lehké softshellky, vybavené motorkovými chrániči. A pokud o své bezpečí za řídítky naopak chcete dbát opravdu úzkostlivě, klidně si pod bundu oblečte chránič páteře.
Podobné jako s bundou je to i u kalhot – na skútra nepotřebujete kožené sportovní gatě se slidery na kolenou, ani textil se třemi vrstvami. Džíny zpevněné kevlarovým vláknem a opatřené chrániči má dnes v nabídce snad každý výrobce motooblečení. Ani když začne po ránu přituhovat, nemusíte džíny hned měnit za oteplovačky. Elegantnějším řešením je speciální zateplená deka, pod kterou budou nohy jako v pokojíčku i za podzimních plískanic.
Nepodceňujte ani důležitost bot, i když se zdá, že na skútru jsou nohy v dokonalém úkrytu.  Když nechráněný kotník přimáčkne k zemi stokilový stroj, nemusí to pokaždé skončit jenom oděrkami. Přitom se dají sehnat botky, které můžete mít na nohou celý den, a nikdo si ani nevšimne, že jste v nich do práce přijeli na skútru, a ještě k tomu bezpečně.
Když už jste oblečení od hlavy až k patě, je třeba se ještě postarat o váš nový dopravní prostředek. Máte kompletní povinnou výbavu? Bude váš skútr při parkování v bezpečí? Jste připraveni i na menší údržbu nebo dokonce defekt? Co všechno se ještě může ke skútru hodit, na to se podíváme zase příště.

Náš tip

Vyberte si z našeho bazaru nový nebo ojetý skútr 125 ccm.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (26x):



TOPlist