husqvarna_svartpilen_801_2




Jak na přepis motorky na nového majitele

Prodat starou, koupit novější, případně úplně novou. I když snad každý z nás někdy v minulosti prohlásil, že si ten a ten stroj nechá až do konce života, stejně pak většinou došlo na inzerci a na prodej novému majiteli. Jak prodávat a jak kupovat motorky, to je téma pro mnoho diskuzí a pro úplně jiné články. My si dneska povíme o té části, kterou nemá nikdo rád, ale týká se všech bez výjimky – o části legislativní.

Jestli neprodáváte zrovna krosku, jde téměř vždy o motorku s platnými doklady. A protože u motorek větší podíl kupujících a prodávajících upřednostňuje soukromý prodej před bazary, je na zodpovědnosti obou stran, aby došlo v zákonné lhůtě 10 pracovních dní na hladký zápis změny vlastníka v registru vozidel – nebo chcete-li na „přepis“. Ještě upřesním, že se tento článek zabývá jen přepisem v rámci ČR.

Už žádný polopřevod

Pokud jste náhodou posledních osm let žili v jeskyni, pak vás možná překvapí, že počátkem roku 2015 definitivně zanikl takzvaný „polopřevod“. Jednalo se o stav, kdy původní majitel motocykl odhlásil na nového majitele, ale ten jej ještě nepřihlásil na sebe. V tomto polopřevodu platila stávající registrační značka, technická kontrola i všechno ostatní, takže motocykl směl normálně jezdit, ale nový majitel byl ze zákona povinen jej přihlásit. Často se tak ovšem nedělo a za ponechání motocyklu dlouhodobě v polopřevodu v praxi nehrozil žádný postih. Spousta motorových vozidel tak v polopřevodu setrvávala i roky.
K 1. lednu 2015 byl pak polopřevod definitivně zrušen z důvodu zjednodušení administrativy. Majitelé vozidel měli ještě půl roku čas, aby si zažádali o zápis do registru, pak ale vozidla definitivně zanikla.
Nový formát, kdy je motocykl v registru vždy na někoho napsán, některé věci zjednodušil, zároveň ale vygeneroval úplně nový druh problému.

Dejte si velký pozor, ať motocykl nezůstane „na vás“

Je nutné poznamenat, že se tento problém nevyskytuje ani tolik u motocyklů, jako spíš u levných aut – typicky v případech, když někdo prodává nějakou vraždu na dojetí za pár tisíc. Velmi často totiž nový majitel s vozidlem nepočítá dlouhodobě, a nechce se přepisem zabývat. V tom případě zůstane vozidlo v registru zapsáno na původního majitele, a ten pak vyžere všechny poslané pokuty, ale i dopisy ČKP (České kanceláře pojistitelů) za neuhrazené povinné ručení – a konkrétně neplacení zákonného pojištění se může hodně rychle hodně prodražit.
Nastává tak poněkud komplikovaná situace. Původní majitel, který sice vozidlo prodal, ale v registru je stále veden, nemá žádnou páku, jak nového majitele donutit k přepisu, a většinou nemá od vozidla ani doklady. A i kdyby je měl, tak vozidlo nemůže přepsat na nového majitele sám (nemá jeho ověřenou plnou moc a evidenční kontrolu), a nemůže vozidlo ani nechat vyřadit z registru (nemá potvrzení o jeho likvidaci). Z takové situace je pak složitá cesta ven. Se všemi dokumenty, co k vozidlu máte, musíte dojít na registr, aby zde s novým majitelem zahájili řízení, a ten byl donucen je přepsat.
Tedy existují způsoby, jak se v takové situaci bránit, a především jak se do ní vůbec nedostat.

Kupní smlouva na motocykl je základ

Ať už prodáváte cokoliv, v našem případě motocykl, vždy sepište s kupujícím kupní smlouvu. Ta musí obsahovat přinejmenším identifikační údaje kupujícího i prodávajícího, popis předmětu koupě, datum a podpisy.

Náš tip

Vzor kupní smlouvy mimochodem naleznete přímo na Motorkáři.cz

Kupní smlouvu si pak dobře uschovejte. Kdyby došlo přesně na to, že nový majitel motocykl nepřihlásí na sebe, je kupní smlouva mezi jím a vámi vaše nejsilnější zbraň a důkaz. Bude taky extrémně důležitá v případě, kdy by majitel neplatil povinné ručení, a zmiňovaný dopis z ČKP přišel na vás.

Jak tedy na přepis? Ideálně běžte na registr vozidel rovnou s kupujícím

Nejlepším způsobem, jak vyřídit přepis mezi kupujícím a prodávajícím, je zajít na úřad ve dvou. Vedle toho, že není potřeba řešit žádné plné moci, hlavně zcela odpadá strach obou stran z toho, že se druhá strana na přepis vykašle. Kupující odjíždí rovnou se všemi papíry napsanými na sebe, a nemusí se bát, že je bude z prodávajícího složitě páčit. Prodávající má zároveň vše vyřízené, s motocyklem už není nijak spojen, a nemusí se bát, že bude kupujícího složitě dokopávat k přepisu.
Velkou výhodou, která nahrává hladkému převodu za přítomnosti obou stran, je prodloužení platnosti evidenční kontroly ze stávajících 30 dnů na 1 rok. K tomu došlo letos v březnu. Když se tedy rozhodnete, že motocykl prodáte, můžete zajet na evidenční kontrolu (případně udělat rovnou novou STK) a ta pak platí rok. Navíc jí na registru uvidí online, takže ani není potřeba nosit fyzicky osvědčení.

Největší nevýhodou, která převod tímto způsobem naopak mnohdy znemožňuje, je stará dobrá otevírací doba pracovišť registru vozidel. I když se přepis nemusí provádět v místě bydliště tak, jako tomu bylo dřív, a stačí zajít na libovolné pracoviště, stejně je otevírací doba velmi limitovaná a pokud motocykl prodáváte či kupujete o víkendu (což je mezi soukromými majiteli častý jev) nezbývá vám, než se dohodnout, kdo na úřad zajde, a předat si ověřené plné moci, v nichž budou opět uvedeny obě strany a předmětný motocykl. Ověření je nejjednoduší provést na pobočce Czech POINT.

Náš tip

Také vzor plné moci najdete tady u nás na Motorkáři.cz

Na pracoviště registru vozidel může dojít učinit přepis do 10 pracovních dní jak prodávající (s ověřenou plnou mocí od kupujícího), tak i kupující (s ověřenou plnou mocí od prodávajícího). Je to čistě na dohodě, vždy je ale lepší tento fakt, a povinnost provést přepis, zapsat přímo do smlouvy.

Co vlastně potřebuji k přepisu motocyklu?

Když přijdete na pracoviště registru vozidel, musíte s sebou pro úspěšný přepis mít několik věcí:

  1. Doklad totožnosti kupujícího i prodávajícího, případně ověřenou plnou moc jedné strany
  2. Technický průkaz
  3. Osvědčení o registraci vozidla (ORV – malý techničák)
  4. Platný doklad o povinném ručení (zelenou kartu)
  5. Platnou evidenční kontrolu, mladší než jeden rok – už se nemusí nosit papírové osvědčení
  6. Navrch ještě musíte uhradit správní poplatek v hodnotě 500 korun.

Nezapomeňte na povinné ručení

V momentě, kdy má prodávají v ruce kupní smlouvu, kterou může doložit prodej vozidla, může taky zrušit povinné ručení. Pro prodávajícího je tedy nejlepší, aby si povinné ručení zřídil okamžitě jak motocykl koupí – zejména v době, kdy to jde online přes mobil za pár minut, není na co čekat. Samozřejmě je běžnou praxí, zejména když kupující odjíždí na motocyklu po ose, domluvit se, aby prodávající ještě nechal aktivní svoje stávající pojištění, a zrušil ho až v momentě, kdy si kupující založí nové z domova.

Každopádně dejte pozor, aby pouhým nedorozuměním nezůstal motocykl nepojištěn. Každé vozidlo, které je registrované, musí být zároveň zákonně pojištěné. I pouhý jeden den bude znamenat dopis ze strany ČKP a pokutu, související s nepojištěním. Ta sice nedosáhne příliš vysoké částky, ale je zbytečná.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 45 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Z1000SX_Petr přispěl 45 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist