globalmoto_unor




Dovolená na motorce – jak na ni vyrazit?

Co to je za blbou otázku? Jak se dá vyrazit na dovolenou na motorce jinak, než na motorce? Inu, dá. Možností je docela dost a každá má svá pro i proti. Pojďme si je probrat, možná své dovolenkové plány nakonec ještě změníte.

Co je to vlastně „dovolená na motorce“? Když někdo řekne, že strávil celou dovolenou na motorce, může to znamenat cokoli. Prodloužený víkend strávený v sedle průjezdem naší vlastí, čtrnáctidenní toulání se Evropou, desetidenní endurování v Rumunsku, dva týdny v marockých dunách nebo týdenní lítání nejlepšími alpskými průsmyky. To vše je neoddiskutovatelně motorková dovolená, přitom jak se do místa určení dostanete, je jen na vás. Nic jako „jediný správný způsob“ neexistuje.

Po ose

Pro spoustu motorkářů ta jediná pravá motocyklová dovolená – před barákem nasednu na motorku a jedu, všechno ostatní je pro srágory. Proč ne? Každý jsme nějaký a užíváme si život různě. Nic ryzejšího než dovolená v sedle motocyklu od prvního metru není a pro člověka, který miluje jednu stopu až za hrob, neexistuje jiná volba. Na nějaké prodloužené víkendy po naší kotlině asi opravdu nemá smysl řešit cokoli jiného. Ať prší, nebo se vás snaží sluníčko usmažit, jste na motorce. Patří to k věci, nejste z toho zpruzení, tohle nepohodlí berete jako nedůležitou epizodu na vaší (životní) cestě.

Co potřebujete: Jen tu motorku a na ni zavazadla – kufry, brašny, vaky.

Plusy: Jste na motorce, prostě celou dovolenou. Nemáte to rozkouskované na chvíle přesunové a chvíle užívací si. Odstřihli jste běžný život a teď jste jen a pouze motorkáři a hltáte to plnými doušky. Netaháte s sebou spousty zbytečností, protože se jednoduše nikam nevejdou, a snadno zjistíte, že člověk ke své existenci potřebuje opravdu jen minimum krámů. V kempech a na parkovištích platíte méně, kdekoli potřebujete zastavit, zastavíte, protože motorka se vždycky někam vejde. Pokud nemáte sajdu, tříkolku nebo motorku nabalenou na cestu kolem světa, budete lépe řešit dopravní zácpy a nestrávíte půlku dovolené poskakováním po ucpaných evropských dálnicích a metropolích.

Mínusy: Pokud to máte dál do své destinace a neplánujete udělat si celou cestu zážitkovou po okreskách (většinou proto, že máte jen omezený čas dovolené), skončíte u toho, že se pokusíte na místo určení dojet co nejrychleji. Jet celý boží den, někdy i dva, po dálnicích, na to nemá každý ty správné předpoklady. A to jak duševní, tak fyzické. Taky motocykl vyžaduje náročnější přípravu před cestou, zejména pokud to vypadá na nájezd v řádu vyšších tisícovek kilometrů, z nichž nemalý díl padne právě jen na přesuny. Vyměnit olej, zkontrolovat destičky a řetězovku a většinou také dát nové gumy, které po stovkách dálničních kilometrů dostanou svůj typický profil s ploškou vzadu, jíž se už nezbavíte. Dlouhodobější nepřízeň počasí vám dokáže celou dovču pořádně otrávit. Když se po cestě zastavíte na nějaké turistické atrakci, musíte vyřešit, kam s helmami a rukavicemi, navíc vás čeká zpravidla ne úplně komfortní chůze v motocyklové výbavě. Pokud nemáte věci na motorce pouze v uzamykatelných kufrech, nechce se vám od ní chodit moc daleko.

Na vleku

Dostáváme se k těm alternativním způsobům dopravy, vhodným pro ty delší vzdálenosti a hlavně motorkáře, kteří nejsou svým založením dálkoplazové, ale rádi si svého koníčka užívají intenzivně v krásných destinacích.

Co potřebujete: Auto a k němu vlek, tedy správně přívěsný vozík. Buď speciální na motorky, nebo obyčejný, co máte na vození věcí kolem baráku, který doplníte o nějaké fixační prvky. Nájezd a kurty, raději víc než míň.

Plusy: Jedete zpravidla ve svém osobním autě, které používáte celý rok, takže komfort přepravy do vybrané destinace je neporovnatelně lepší. Věcí si můžete vzít, co kufr vozidla pojme. Jedete-li do kempu pod stan, věci si zamykáte do auta, prostě s sebou máte pojízdné skladiště. Motorku si s sebou můžete vzít jakoukoli, nepotřebujete stroj vhodný k cestování (cestovat se teoreticky dá na všem, ale na některých strojích si to opravdu rádi odpustíte), a šetříte jí gumy i vše ostatní. V závislosti na typu vleku převezete nejčastěji dvě motorky, za velké SUV dáte klidně plaťák s několika cestovními endury, to už je ale trochu vyšší liga… Jedno auto s vlekem žere méně než dvě (tři, čtyři…) motorky, můžete se za volantem střídat a do dovolenkového místa dorazíte odpočatí. Pobyt si můžete rozkouskovat na dny, kdy se budete věnovat motorkám, a do toho si střihnout pár výletů autem, když víte, že vás čeká hodně chození, nebo když bude celý den pršet.

Mínusy: Pokud ho nevyužíváte často, speciální vlek na motorky doma asi mít nebudete, takže si ho musíte půjčit, což stojí peníze, anebo použijete již zmíněný univerzální, který ale je vhodné vybavit nějakým držákem (koupeným, vyrobeným) a také musí mít dobře vyřešená kurtovací místa. Spousta vleků už dneska má povoleno 130 km/h, ty starší však zpravidla směly jet akorát 80, což bude fakt vopruz. Ale to je ještě brnkačka proti tomu, když budete chtít někde po cestě zaparkovat. Na benzínce nebo u motorestu možná, ve městě, že byste se šli někam cournout, už to bývá podstatně větší problém. Zaprvé couvání s vlekem není zrovna záležitost pro nemehla a zadruhé musíte najít dvě volná parkovací místa za sebou. Vlek by měl být k autu zamčený, vhodné je také zapřemýšlet, jak zabezpečit na vleku motorky, když někde vozidlo opouštíte (třeba na přespání v půlce cesty). Problémy mohou být i se zaparkováním vozíku v cílovém místě, to je vhodné ověřit předem. Jet dva dny s motorkou přikurtovanou tak, že má za řídítka staženou na doraz přední vidlici, může zanechat následky na technice (ohnutá řídítka, poškozená gufera nebo pouzdra vidle…), mnohem vhodnější je stahovat motorku uprostřed za rám nebo stupačky, ale ne každý vlek na to má úchyty.

V dodávce

Tady je princip vlastně hodně podobný tomu vleku, prostě vezete motorky někam jako zavazadlo, ale jsou tady jistá specifika.

Co potřebujete: Dodávku, nájezd, kurty a ideálně držák předního kola.

Plusy: Hodně podobné jako u vleku – také šetříte motorku i sebe při nudných přesunech po dálnicích, máte k dispozici uzamykatelné skladiště, věcí si můžete vzít ještě víc. Jedete jedním vozidlem, což je vždycky na řízení příjemnější jízda než se soupravou, a máte-li k dispozici nějakou komfortnější dodávku typu Multivan nebo Viano, je to vlastně jako osobákem, možná ještě pohodlnější. Samozřejmě ze starého třímístného Boxeru bez klimy a s přepážkou nevylezete po 1000 km tak svěží, ale pořád za něj budete vděční, zejména když celou cestu bude lít jako z konve. Nemusíte řešit navíc zabezpečení motorek, máte je uvnitř auta, i když je-li možnost chytit je uvnitř řetězem k něčemu pevnému, taky tím nic nezkazíte.

Mínusy: Tady je dobré rozlišovat, jakou dodávkou jedete. Nejdelší Sprinter pojme motorky pro celou bandu, budete ale potřebovat ještě auto na dopravu osob. Pokud zůstaneme u malých dodávek typu Transporter nebo Transit, tak ty vyloženě užitkové nebudou tak komfortní jako třeba osobák s vlekem, ale zase vás tam moc nebolí, když se v nákladovém prostoru něco odře. Naopak ty komfortnější dodávky, tedy vlastně spíše mikrobusy, z nichž nejprve musíte vyndat zezadu sedačky (na což si musíte namastit pořádně svaly a taky vymyslet, kam je doma uložíte), vyžadují více přemýšlení, protože fakt nechcete, aby vám špatně ukurtovaná motorka v první zatáčce vysklila řídítkem okýnko. Připravte se navíc na to, že u těch jednoprostorových mikrobusů bez odděleného nákladového prostoru budete čuchat benzínové výpary z nádrží vašich strojů.

Autovlakem

Existuje i varianta, že si necháte motorku odvézt vlakem. Tady jsou možnosti hodně omezené, ale když se vám to sejde s plány, může to být fajn způsob. Aktuálně jede autovlak pouze z Prahy do Košic a zpět, dříve byl výběr cílových stanic podstatně širší. Oběma směry se vyráží večer, příjezd do cíle je ráno, součástí vlaku jsou spací vozy, kde si můžete vybrat ze tří-, dvou- nebo jednolůžkových variant, které se docela výrazně liší cenově (od necelých čtyř stovek do 1200 Kč za postel).

Co potřebujete: Kurty na uchycení motorky na vagón.

Plusy: Stejné jako u vleku nebo dodávky, kola si za vás ojíždí vlak. Vyspíte se a ráno jste o 700 km dál, čistého času cesta trvá nějakých 10 hodin. Cenově motorka plus místo v trojlůžkovém „kutlochu“ (ideálně, když jedete tři motorky) vychází jedna cesta na nějaké 2000 Kč, což je sice dražší, než kolik dáte za benzín, ale když do toho připočítáte ostatní amortizaci plus ušetřený čas (jede se, když spíte), tak to není zlé. Koupit jízdenka se dá 60 dní dopředu, vlak jezdí denně.

Mínusy: Jako každý vlak, není tady prostor pro časovou pružnost. Jezdí se jen mezi Prahou a Košicemi, jinde sice vlak zastavuje, ale nevykládá ani nenakládá. Na nakládku musíte dorazit s časovým předstihem, aby se všechno stačilo naložit, co si nevezmete s sebou do kupé, k tomu se po celou cestu nedostanete. Kurty potřebujete svoje, stroj si poutáte také sami. Velká čelní plexi se musejí odmontovat. Převezete akorát motorky s konstrukční rychlostí vyšší než 120 km/h, vlak to totiž dokáže pálit až stošedesátkou, tak aby nedošlo k nějakému nechtěnému rozkladu vašeho stroje. Vzhledem k omezené kapacitě 10 míst pro auta (na každé stání pro auto se vejdou dvě motorky) je vhodné si místo rezervovat s dostatečným předstihem.

Půjčovna

A ještě dva další způsoby, jak strávit motodovolenou, jen tak pro pořádek. Tím prvním je, že si prostě motorku v místě pobytu půjčíte. Ale to se bavíme hlavně o hodně vzdálených exotických destinacích, jako třeba Jižní Amerika, Vietnam…

Co potřebujete: Oblečení na motorku.

Plusy: Nepotřebujete vlastní stroj, jen se dopravíte na místo určení.

Mínusy: Nevíte, zejména v těch méně vyspělých státech, jaký zázrak techniky a v jakém stavu nafasujete. Řešit cenu asi nemá smysl, tohle je pro speciální druh dovolených…

Motorku si necháte odvézt

Druhý způsob je vlastně odvoz na vleku, jenom s tím, že to necháte udělat specializovanou firmu, anebo si v partě taháte sirky a kdo vytáhne tu krátkou, za všechny to odřídí. Záležitost pro skupiny do vzdálenějších destinací.

Co potřebujete: Oblečení na motorku.

Plusy: Je to pohodlné. Španělsko, Maroko, to si chcete užít, ale proč trávit dlouhé dny a tisíce kilometrů přesunem? Motorku odevzdáte vybranému speditérovi a jen si zařídíte dopravu pro sebe, na smluveném místě na vás motorky budou čekat a také vám je odvezou zpátky.

Mínusy: Tohle samozřejmě není zadarmo a není to dovolená pro ty, co si s sebou vozí konzervy a spí pod širákem z finančních důvodů. Nicméně když se dá dohromady větší partička, aby se podělily náklady na spedici a pojedete třeba mikrobusem, kde se dále rozpočítávají náklady na palivo, tak to může vyjít na zajímavé peníze. Nejpohodlnější je samozřejmě létání, jež v době předkoronavirové bylo možné prostřednictvím různých low-costů pořídit za hodně zajímavé ceny, teď je ale situace kolem letecké dopravy poněkud nejistá.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 27.5 Kč od 10 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 3 Kč
miras35 přispěl 3 Kč
jansevera přispěl 3 Kč
kubas_zn přispěl 3 Kč
Bogodar přispěl 3 Kč
Dolin přispěl 3 Kč
Páčkalíny přispěl 3 Kč
vhozzy přispěl 3 Kč
MP22 přispěl 0.5 Kč
Freddy_X přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist