globalmoto_duben_nolan




RMK E2, elektrika se zadním kolem bez náboje

Nemusíte být velcí fanoušci elektromobility, ba dokonce můžete být i její zapřisáhlí nepřátelé, ale jedno jí upřít nemůžete – tu rozmanitost technických řešení. Zatímco v klasických motorkách jsme už desetiletí nudně zakonzervovaní v určitém konstrukčním layoutu, kdy největším odvazem v mainstreamu je bavorácký Duolever místo přední vidlice, elektrické motorky zatím hledají svůj směr a zkouší se kdeco. Finská značka RMK třeba zadní „hubless“ kolo s integrovaným motorem.

Mám-li být upřímný, moc šancí na zářnou budoucnost RMK nedávám. Myslím si, že elektromobilitu nakonec stejně ovládnou ti velcí a bude to vlastně pořád to samé, akorát spalovací motor a benzínovou nádrž nahradí elektromotor a baterky. Nicméně to neznamená, že podobným projektům nefandím. Na svých webových stránkách má značka RMK fotky kompletního týmu a až na dva seriózní chlapíky v letech to vypadá na takový vysokoškolský projekt. Třeba ti mladí budou mít drajv a dokáží přesvědčit, že jejich řešení má budoucnost.

Pozitivní je, že stroj nazvaný RMK E2 opravdu existuje, nejde jen o počítačový render. A běhá, jak se můžete přesvědčit na videu. Tam je ještě holý prototyp, současná verze s hotovými „šaty“ je podstatně víc sexy. Dokazují to i obrázky z letního testování na finském závodním okruhu Alastaro a z jedné finské výstavy. Do sériové výroby bude ale chybět ještě hodně, i když se nás značka snaží přesvědčit o opaku a říká, že první kusy by měly být k dispozici již napřesrok.

VIDEO: Prototyp RMK E2 v jízdě

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jakými parametry chtějí Finové oslnit své zákazníky? Moc jich neznáme a až na rozvor, který má mít 1600 mm (E2 je jakýmsi cruiserem a naháčem v jednom), to je spíš takové střílení od boku. Hmotnost zhruba 200 kg, dojezd 200-300 km, doba nabíjení na 80 % pomocí palubní nabíječky za 2-3 hodiny, to vše vypadá víc na plánované cíle než ověřené hodnoty. Venku už je i cena, která má být 24 990 EUR bez DPH, čili i s daní na naše necelých osm set tisíc korun.

Největší zajímavostí RMK E2 je ale samozřejmě způsob pohonu. Nejenže je zadní kolo řešeno jako beznábojové (angličtina na to má hezký název „hubless“, neplést s „homeless“), ono navíc ukrývá elektromotor! Ten se má chlubit hodnotami 50 kW a 320 Nm a má motocykl dohnat až na 160 km/h. Je to složité a výrobně náročné řešení, ale krásné.

Finové dokonce tvrdí, že kromě vizuálního přínosu má i technické výhody. Neodpružené hmoty jsou údajně srovnatelné s konvenčním řešením a rotující výrazně menší. Navíc se motor v ráfku velmi dobře chladí.

VIDEO: Animace RMK E2

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

To s těmi neodpruženými hmotami je mi sice trochu podivné, ale když to říkají… Je fakt, že proti klasice tady kromě náboje a paprsků kola odpadá celý sekundární převod i zadní brzda. Ta je tady elektrická a pro řidiče je ovládání stejné jako na skútru, tedy páčkami na řídítkách – tou vpravo aktivuje klasickou dvoukotoučovou vpředu, páčkou vlevo zvyšuje míru regenerativního brzdění elektromotorem. Zajímavý stroj.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
L-D přispěl 3 Kč
Fransoa přispěl 3 Kč
Matyn14 přispěl 3 Kč
LuVo přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist