ktm_unor




Když elektrika baví designem: LEM, Ottobike a Verge

VRÁTIT SE ZPĚT KE ČLÁNKU

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.
Komentáře
L6L (50) napsal 05.11.2020 v 22:44-1+1

IvanDvoutakťák je taky něco zaslouží:
Jen hodně malé dítě v dospělém těle očekává, že motorečka vrčí a smrdinká, doba pokročila a jaksi technologicky e-mota dávají všem spalovakům na prdel, tak nevím proč se o tuhle technologii nezajímat?

L6L (50) napsal 05.11.2020 v 22:00+1

Jan Remeš a Jafra
Elektromotor má max. výkon až se roztočí, při max. rychlosti jistě překonal optimální otáčky pro krouticí moment, zde vychází Janovi +-správně 1000 Nm při 90-100 km/h na kole při 80 kW (pokud nebudeme uvažovat max. výkon stačí výkon a otáčky snížit a jsme zase na 1000 Nm). Navýšení krouťáku nezní logicky, ale nemáme jistotu, zda nezasáhli do kontrukce pohonu, nebo nenavýšili příkon akumulátorů. Výkon nelze pustit na plné pecky, když se motor rozbíhá (proudové omezení nedovolí uplatnit neomezený výkon, vždy na plný výkon, tak krouticí moment je vysoký, né-li maximální, již od počátku). Není důvod inženýrům nevěřit, pokud PR vypíchne maximální, tak je pravdivý. Např. řízení FOC elektronicky komutovaných motorů udržuje silové vektory kolmo, tím je zaručen plynulý max. krouticí moment v širokém rozsahu otáček.

L6L (50) napsal 05.11.2020 v 21:15-1+1

jčejchan...
Nesmí se uvažovat celé kolo, jelikož se dynamicky nepříznivě projevuje jen rotující část kola. U řešení RMK E2 (elektriky se zadním kolem bez náboje) chybí: rotující střed, výplet (paprsky), kotouče brzdy a řetězové kolo, i když má v ráfku magnety/elektromagnety. Stator se netočí a uchcení kola je podobné, tím jistě hmotnostně konkuruje klasice. Ultralehké a dostatečně pevné materiály se používají, až u dosti rychlých strojů, jinak nemají moc význam. Celkově asi bude zadní kolo trochu těžší, něž je obvyklé. Co se týče brzd, které tam jakože nejsou. Magnetická indukce je mocná čarodějka, pokud bude něco energie v baterii, lze brzdit stále bez vlivu na počet otáček (tohle se využívá k blokaci kola při neoprávněném odtahu). U motocyklů se výrazně více brdí přední kotoučovou (ta je u RMK obvyklá), tato zadní indukční jistě postačí (její ztrátový výkon je roven max. příkonu). Jinak by tam kontruktéři dali doplňkovou, což je zbytečné, jen je větší spotřeba při prudkém brždění (rekuperace je dosti složitá a jistě nebrzdí tak, aby zvládla projít homologací, tzn. někde se brdzný výkon musí utratit celý). Jedná se spíše o ozvláštnění vzhledu a jistě se na větší průměr kola dá snáze indukovat více energie, tedy přímý výkon s max. krouticím momentem. Cenově nedovedu posoudit, zda bude dražší (asi ano), než centrální motor s řetězem (u deklarovaného výkonu 80 kW). Zajímavé řešení to rozhodně je

papiboy (1268) napsal 23.03.2020 v 15:49

Nám už "nic neujede", máme toho za sebou až-až....

Neriešime, na čom budú jazdiť budúce generácie, to si vyriešia budúce generácie sami.
Ale názor na technické riešenia môžeme mať, aj keď to niekoho vytáča...

Možno, sa občas pomýlime, veď nie sme až tak mladí, aby sme všetko vedeli...

PasarloPipa (-22) napsal 23.03.2020 v 10:47-1+1

Tyhle výkřiky do tmy typu "já už jsem starej", "že bych se jako starej trouba mejlil" jsou jen výkřiky lidí kterým ujíždí nebo dávno ujel vlak i motorka, co je vám vůbec po tom, na čem budou jezdit budoucí generace? Vy už to stejně nezažijete o tom žádná.

jčejchan (29) napsal 22.03.2020 v 00:34-1+1

Ano, design prodává. Mnohdy ale bohužel, jako v tomto případě. Verge na podstavci v recepci príma kus, ještě třeba s výhledem sekretářce do výstřihu tou dírou v zadním kole... Já ale na motorkách rád jezdím, a to i na těch elektrických. Je to zas jiný pocit, jiná zkušenost. A když už jedu a baví mě to, tak si tu lochnu v zadním kole moc neužiju. Zato pro každé vozidlo a tuplem pro motorku platí, že aby co nejlíp fungovalo odpružení, je třeba co nejvíc omezit neodpružené hmoty. Jenže čím silnější elektromotor, tím je v něm víc měděného vinutí, železa - magnetů a všeho kolem. Čili s popsaným výkonem váží to zadní kolo jak kolo od náklaďáku, a tak se s tím svezete snad jen na dokonale rovné silnici, každá nerovnost děs. Dalším efektem je setrvačný moment takového těžkého kola. Můj pocit jen z fotky? Do zatáčky ve vysoké rychlosti motorka nejde položit, a když už se skoro daří ji přeprat, má pořád tendenci jet rovně a přední kolo tlačit do smyku ven ze zatáčky...fujtajxl. Nebo že bych se trouba starej mejlil a motor v kole je skvělá budoucnost na silnice i do terénu?

H123 (667) napsal 20.03.2020 v 12:39-1+1

Mně to je taky proti srsti , je to hnus , já už jsem starej , těch mladejch je mi ale líto , ti se dožijou toho , že nebudou mít možnost volby , bude jen " tramvaj " nebo nic . Nás ( myslim nás padesátníky ) to jenom lízlo , ale ..... Třeba mýmu nejmladšímu synkovi je 20 , asi je po taťkovi , a ten je taky zastáncem vrčícího agregátu .... a navíc už odteď strávíme všichni zbytek života s rouškou na hubě ... no ( budu se opakovat ) , je to hnus velebnosti

TonySK (83) napsal 20.03.2020 v 11:11+1

Ten elektromotor v obvode kolesa vyzerá zaujímavo. Len sa chcem opýtať, či to nemá negatívny vplyv na jazdné vlastnosti, keď je váha na obvode, namiesto taziska v strede kolesa?.....

Kitko (-2) napsal 20.03.2020 v 08:58+2

To je tu zase blabolov o tom, ako ma vyzerat motorka a ako ma srdiet.

Kazda motorka vyzera inak a nevsimol som si, ze by existovala sablona. Ma motorka vyzerat ako chopper s idiotskymi ape hangers? Ako motocross special? Ako pretekarsky sidecar? Ako Nikken?

Ma to byt dvojtakt, stvortakt?

A preco by mala smrdiet? Normalna motorka, o ktoru sa clovek stara a nerobi nezmyselne upravy nesmrdi a za olejom (4T) uz vobec nie. Tak kde je problem?

sekáčmagor (128) napsal 20.03.2020 v 07:16-1+1

Mi by ta elektromobilita až tak nevadila kdyby:

1.Kdyby to vypadalo trochu jako normální motorka na denní použití (např.Jawa OHC Scrambler)
2.Kdyby to mělo dojezd alespoň 500 kilometrů při rychlosti 80-110km/h
3.Kdyby se to dalo koupit za přijatelný peníz

Jafra (0) napsal 19.03.2020 v 16:32+1

Ahoj redakce máš ten výkon spočítaný dobře. 1000 Nm : 9,55 = 104,7 a 80000 : 104,7 = 764 ot/min. Pokud má ale kolo obvod 2,2 m (což by tak nějak mělo být, průměr x 3,14), tak platí 2,2 x 764 = 1680 m za minutu což je 1, 68 km, takže 1,68 x 60 = 100 km/h.

2 reakce

Honzis
Honzis 19.03.2020 v 17:36

Hurá! Díky, udělal jsi mi radost A kdybych uměl vzorečky a nespletl si obsah a obvod (fakt na to teď koukám, že jsem udělal, už jsem si dal pohlavek ), tak by mi vyšla dobře i ta rychlost Dokonce mi vychází ještě míň, protože 17" ráfek je průměr 43 cm, výška 45 % z 240 mm je 108 mm, takže průměr celého kola cca 65 cm, což dává obvod jen něco velmi málo přes dva metry, čili já jsem na 92 km/h. Stejně mám pocit, že si ta čísla jen tak cucají z prstu Má to mít maximálku 180 km/h, ale jelikož od poloviční rychlosti (jak jsme spočítali) má výkon klesat, tak je mi to nějaký divný. Pokud by to mělo 80 kW při té maximálce, čili 1500 otáčkách kola, byl by točivý moment 500 Nm. Jelikož udávají, že je maximálka omezená na tu zmíněnou rychlost, skoro bych si myslel, že ten výkon bude mít právě při ní. No křivka by mě zajímala velmi


IvanDvoutakťák (5115) napsal 19.03.2020 v 14:13-3

Zásadní otázka - kde na tyto experimenty ty firmy berou finance,
když ekonomiky většiny "starých členů Eurozóny" jsou zadlužené
násobky jejich HDP !!!?

Žeby nám tu elektromobilitu tlačili nějací ti "ilumináti" ?

Jen v tomto jediném článku tolik realizovaných modelů,,
i když zatím jsou třeba jen v jediných exemplářích .

No, snobi si to určitě honem nakoupí, aby se mohli ukazovat
na něčem ""extra"" a tak nezbude, aby to pak, až doslouží
baterky z prvovýroby, od nich prostě nikdo už nekoupil
a ekologická likvidace zbyla taky na "prvomajitele" ...

Malešice (12) napsal 19.03.2020 v 13:21-3+7

Elektromobilita, veganství, levičáctví, podpora homosexuálů, všechno stejná verbež...

hofi01 (13) napsal 19.03.2020 v 12:54-1+2

Hnusný klumprty

MartasUS (107) napsal 19.03.2020 v 09:38-1+5

Motorka má smrdět po benzínu a oleji. To ostatní jsou jen hračky

papiboy (1268) napsal 19.03.2020 v 09:00+1

Prvú moju "stavbu" som spáchal, ako 10ročný zo šrotu pred 55 rokmi.
16/19 nebola zlá kombinácia, vývoj nezastavíš a tá MXR nevypadá zle.
Možno, kde som raz začínal, tam raz aj končím a nebude treba nastavovať ventily?

rousini (163) napsal 19.03.2020 v 08:18-1+1

Motorka se z jednoduchého dopravního prostředku postupem času stala závodní mašinou a její vlastnosti byly v kategoriích enduro, cross, silnice... - dotaženy. Krom toho se samozřejmě komerčně prosadily v amatérském využití.

No, ale co včíl? Je to odvětví byznysu, my jsme nová značka, my nemáme tradici, jak máme začít??? Vymyslíme něco ve stylu SUV. Taky to nikdo nepotřebuje a kolik jich jezdí...




TOPlist