husqvarna_svartpilen_801_2




Can-Am představil elektrické prototypy Origin a Pulse

Málokdo dnes ví, že kanadská značka Can-Am začínala jako výrobce terénních motocyklů. Až v devadesátých letech ji její mateřský koncern Bombardier přeorientoval na výrobu čtyřkolek ATV a UTV spolu s tříkolovými „motocykly“ Spyder. Jak bude jednostopá historie CanAm pokračovat, dnes předvedly hotové prototypy, které půjdou za dva roky do výroby.

Kanadský Can-Am už před třemi lety ukázal svoji jednostopou vizi, když představil šest odvážných designových konceptů. Všechny s elektrickým pohonem a mezi nimi i motocykl a skútr. A právě motocykl se dnes představil ve fázi funkčního prototypu a rovnou ve dvou podobách, Can-Am Origin a Can-Am Pulse. Svérázný pohled prototypu dodává speciální tvar předního LED světlometu s protaženými bočními liniemi denního svícení, který je společný pro všechny připravované modely Can-Amu.

Video z představení modelů

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Can-Am Origin na silnici i na polňačky

Odkaz na terénní historii značky zahrnuje vyvýšená kapotáž ve stylu dakarových speciálů, které je v současné době mezi designéry hodně v kurzu. I proto může Can-Am Origin na první pohled připomínat Husqvarnu Norden 901 nebo třeba Ducati DesertX . Nad světlem je pak mohutný přístrojový displej, v prostoru nádrže je před sedlem odkládací schránka.

Origin má vepředu 21palcové kolo, vzadu se točí osmnáctka. O odpružení se stará obrácená přední vidlice a zadním monoshock s pružinou na straně. Baterie je umístěná v dolní části motocyklu, je zvýrazněná žlutou barvou a na ni navazuje zadní pomocný rám. Zajímavé je řešení pohonu, motor je v ose zadní kyvné vidlice s jednostranným zavěšením zadního kola. Sekundární převod řetězem je zakrytovaný uvnitř kyvky, takže se minimalizuje podíl neodpružených hmot.

Can-Am Pulse naháč do města

Prakticky stejná konstrukce jako model Origin, ale úplně jiná ergonomie i styl. Litá sedmnáctipalcová kola a nízká stavba spolu s jinou pozicí řídítek dělají z Pulse moderní roadster, tvar světlometu a celkové vyznění zase tak trochu navazuje na styl, který pro elektrické naháče v USA zavedl H-D Livewire. Narozdíl od předchozího modelu Origin nemá Pulse zakrytý světlomet kapotáží a přístrojový tablet je pak úplně vystrčený dopředu a nechráněný.

Pohon zajišťuje stejná jednotka, tedy elektromotor Rotax E-Power. Jak napovídá název, bude ho vyrábět další dceřinná firma z koncernu BMP, legendární Rotax. O jeho vývoj a konstrukci se ale postarala další, již neexistující americká značka motocyklů Alta Motors, kterou koncern před několika lety koupil.

Náš příběh inovací dnes pokračuje na ještě vyšší úrovni,“ říká v tiskové zprávě José Boisjoli, prezident a generální ředitel společnosti BRP. „Rozhodli jsme se navázat na naše motocyklové dědictví a jsme hrdí na to, že můžeme znovu vstoupit na trh se dvěma modely naší rodiny plně elektrických motocyklů Can-Am. Před půlstoletím Can-Am usiloval o vítězství na závodních tratích i v terénu a dnes se toto dědictví znovu rodí. V originálním stylu BRP přinášíme do našich motocyklů náš vlastní elektrický pohon a vytváříme vzrušující zážitky z jízdy pro celou novou generaci.“

Bohužel žádné technické speficikace výrobce zatím neodhalil a měli bychom je znát až za rok, kdy se představí finální produkční verze. Důvod je zřejmý, rok je ve vývoji baterií a elektrického pohonu poměrně dlouhá doba a finální produkt musí být konkurenceschopný hlavně ve srovnání s americkým výrobce elektrických motocyklů Zero. Jedivé, co zatím víme, že informace, že oba modely využívají palubní nabíječku a spolupracují s nabíjecími stanicemi Level 2. Technologie Rotax E-Power bude nakonec použitá ve všech produktových řadách BRP, nejen v motocyklech. Koncern BRP totiž kromě motorů Rotax pro řadu dalších výrobců vyrábí i sněžné skútry Ski-Doo a Lynx, čtyřkolky a side-by-side Can-Am a vodní skútry Sea-Doo. Nové motocykly Origin a Pulse by měly přijít na trh v roce 2023, přesně padesát lety od zahájení výroby prvních motocyklů značky Can-Am v roce 1973.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
TZ - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist