husqvarna_svartpilen_801_2




Yamaha den 2007

Nízké mraky a náznak deště ve vzduchu nepůsobily nijak vábně, ale dráha Masarykova okruhu v Brně vypadala víceméně suchá. Takový obrázek nás přivítal ve středu ráno na okruhovém dni Yamaha, takže jsme se rychle nasoukali do kombinéz a vyrazili na trať ochutnat letošní novinky Yamahy. Zastoupení ve třídách supersport a superbike reprezentovala řada YZF R1, R6 nové generace a zmodernizovaná R6 2005. Právě tyto motocykly, známé ze světových šampionátů SBK a SSP, nemůžou předvést své sportovní srdce nikde jinde lépe než na závodní trati!






Yamaha YZF-R6 2005

Jako první z této třídy supersportů jsem na Yamaha dni usedl na elegantní černou Yamahu R6 modelového roku 2005. Výkon motoru 126 koní na 163 Kg vážící motocykl byl slušným předpokladem sportovního vyžití. Motor nezklamal a ochotně reagoval na každé otočení plynové rukojeti a při správném zařazeném rychlostním stupni byly výjezdy ze zatáček pro R6 hračkou, sportovní ráz stroje zesilovaly také vynikající brzdy.




Yamaha YZF-R1

Dalším superbikem k vyzkoušení byla legendární R1, která pro letošní sezónu přinesla řadu novinek a prvků převzatých ze světa MotoGP. Jmenujme například systém YCC-T (Yamaha Chip Controlled-Throttle) pro ultra přesné ovládání plynu, nové čtyřventilové hlavy nebo nová Anti-hopingová spojka. Už při nastartování si u mě R1 získala velký respekt! Hrubý a hluboký zvuk, který se linul z pod sedla uložených titanových výfukových koncovek, dával tušit ohromný výkon. Stádo 180 koní bylo na členitém brněnském okruhu s velkým převýšením opravdu lahůdka! Stoupání z níže položených částí okruhu a akcelerace ze zatáček byla na R1 požitkem. I z nižších otáček vystřelovala 177 Kg těžká Yamaha nekompromisně vpřed. Maximální kroutící moment se totiž chlubí hodnotou 112,7 Nm! Stejně znamenitě se o brzdný účinek starají ostré brzdy, které se ale dají velice příjemně dávkovat. Letos R1 dostala nový rám Deltabox. Ten stejně jako plně stavitelná, otočená zadní vidlice a přední vidlice typu upside-down přispívá k suverénnímu vedení stopy v zatáčkách. Jelikož v průběhu ranní jízdy ze zatažené oblohy spadlo pár kapek, bylo potřeba dost opatrně brát za plyn a pracovat s brzdami.


Yamaha YZF-R6

Třešinkou na dortu byla R6 nové generace. Design R6 si okamžitě získal mé srdce, červenobílá kombinace jako by dodávala tomuto supersportu ještě větší temperament. Při nasednutí působí drobným a štíhlým dojmem. Startuji motor a vyrážím boxovou uličkou na trať, abych se na vlastní kůži přesvědčil o kvalitách této mašiny. Stádo 127 koňských sil ihned o sobě dává znát a žene R6 kupředu. Když se otáčky motoru dostanou přes hranici 10000 a ručička otáčkoměru letí stále dál, je to nádherný zážitek. Přispívá k tomu použité vstřikování s dvojitými injektory s velkým efektem v maximálních otáčkách. Jedinečná ovladatelnost a přesné držení stopy motocyklu v zatáčkách patří, podle mého názoru, mezi ty nejsilnější stránky R6. Radiálně uchycené třmeny předních brzd zaručují výborný brzdný efekt. Radost z jízdy na brněnském okruhu za řídítky R6 je obrovská a můžu všem milovníkům supersportů jen doporučit!




Yamaha FZ6-N SP

Zatímco Vláďa jezdil supersporty, já se soustředil na naháče. Šestistovka položená do středních otáček byla na seznámení s okruhem a ranní mokro to pravé. Motor odpustí i nesprávnou volbu převodového stupně, lehká motorka se před zatáčkou pomocí brzd snadno zkrotí. Drobnou výtku bych ale měl ke vstřikování, protože i při sebeopatrnějším zacházení s plynem se při pomalém přidávání plynu v zatáčce vždy dostavilo drobné cuknutí, a to mi v náklonech trochu vadilo.




Yamaha FZ1-N

Nový Fazer táhne jako lokomotiva a s trochou nadsázky se dá říci, že na zařazeném převodovém stupni skoro nezáleží. Navíc mě moc příjemně překvapil motor - možná to bylo jen ostřejším stylem jízdy na okruhu, ale neobjevil jsem ani náznak nějakého cuknutí či nepravidelného nástupu výkonu při přidání plynu, což bylo tomuto modelu vytýkáno v loňských testech. Dokonce i přidávání plynu ze zavřené polohy při výjezdech ze zatáčky ještě v náklonu bylo úplně v pohodě a bez jakýchkoli rušivých náznaků.
Co mi u nahatého FZ na okruhu logicky naopak nesedlo, byl vzpřímený posaz - ze sedla jsem sklouzával dozadu a řidítka měla při masivním zátahu jen nepatrně pokroceného erjedničkového motoru tendenci občas si pěkně zatancovat nad asfaltem.


Volné jízdy

Po ranní hodince vyhrazené pro novináře trať přivítala první předem zaregistrované zájemce o volné jízdy na vlastních strojích Yamaha a případně po složení zálohy i na výše uvedených testovacích mašinách. Podmínky pořadatele umožňovaly účast všech motorek mimo strojů nově zakoupených u neoficiálních dovozců. Počasí se umoudřilo, teplota trati se ustálila na 19 stupních, takže skalní příznivci značky, kteří přijeli i přes nejistou předpověď počasí, si slušně zajezdili.














Hned první zkušební jízda na nové R6 sice skončila výletem do svodidel, ale dál už se prý moc nebouralo. Během polední pauzy před boxy Pepa Sršeň s partnerkou předvedli pěknou show, po obědě byla první rozjížďka vyhrazená pro začátečníky. Pod vedením Ondry Lelka v rámci této akce probíhala i škola jízdy na okruhu - 60minutová teorie a jedna společná rozjížďka.







Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Náš tip

Video z Yamaha dne




TOPlist