Jak se motorkaří v Kanadě?

Na jaře mě osud zavál na měsíc na služební cestu do Toronta. Jako na potvoru na začátku sezóny, ruce už by se po zimě rády chytly řidítek, kluby pořádají zahajovací jízdy, v Brně a v Mostě probíhají značkové okruhové dny... A já jsem zatím v té nejnudnější části Kanady. Po motorkách jsem tedy alespoň koukal a pokecal s místními motorkářskými nadšenci... Jak jsou na tom tedy motorkáři v Kanadě? Jaké jsou rozdíly, v čem jsou na tom lépe a naopak?

Jak se motorkaří v Kanadě?
První věc je rozloha - Kanada je co do velikosti srovnatelná s celou Evropou. Lidé jsou běžně zvyklí dojíždět 100 km do práce a na dálnicích jsou zvyklí strávit hodně času. Jeden nadšený motorkář mi vyprávěl o skvělých zatáčkovitých silnicích, kam si jezdí v sobotu s kamarády užít, a pochvaloval si, že je to od Toronta jen 250 km po dálnici. Zmiňoval také neoficiální (a nelegální) soutěž

Coast to Coast

, kdy jezdci měří vytrvalost v tom, kdo nejdříve dojede od východního pobřeží s Altantikem na západní pobřeží s Tichým oceánem. Prý se to dá zvládnout pod 80 hodin... Jeho nadhled nad vzdálenostmi jsem částečně pochopil při tankování u pumpy. Benzín letos na jaře vycházel v přepočtu asi na našich 15 korun a s ohledem na podstatně vyšší příjmy Kanaďanů asi opravdu není položkou, nad kterou by se museli právě u motorek zamýšlet. A to se ještě všude v novinách psalo, jak je benzín neúnosně drahý a uvažovalo se o možnosti snížení spotřební daně na benzín! Příjemná věc je jednotkový systém používaný v Kanadě - měří se tu stejně jako u nás na kilometry a litry (narozdíl od USA, kde musí našinec složitě přepočítávat míle a galony). Provoz na silnicích je tu omezen poměrně přísnými rychlostními limity. Na většině okresek je maximálka 80 km/h, na dálnicích většinou 100 km/h, značka 110 km/h jen výjimečně. V reálu sice všichni jedou přibližně o 10-20 km rychleji, ale přes 130 už si troufne opravdu málokdo. Policie si tu umí zajistit dodržování předpisů a jedinou věcí, která je tu tolerována, jsou dost odvázané výfuky některých chopperů. I v ranních zácpách jsem obdivoval místní motorkáře, kteří spořádaně jedou v jednom pruhu a i přes značně široké silnice si nikdo nedovolí projíždět mezi pomalu popojíždějícími kolonami! Nejčastěji se tu na silnicích setkáte s choppery, převládají Harleye, jinak tu potkáte stejné modely jako v evropě (narozdíl od aut, která se v americkém provedení podstatně liší). Supersportů a endur se v provozu pohybuje méně, jejich vyznavači mají alespoň v okolí velkých měst k dispozici dostatek tratí, kde si mohou užít své stroje. Kupní síla kanaďanů je o dost silnější než u nás, takže se nějaký ten choppřík skrývá v každé druhé garáži. Co mě překvapilo, byl velký počet

Kawasaki GPZ 500

pohybujících se v provozu, že by je tu dávali zadarmo? Pokud se dostanete do Kanady a dostanete chuť si zajezdit, pak můžete využít vekého počtu prodejen, kde často také půjčují motorky v relativně dosažitelných cenách, konkrétně například 150 dolarů (cca 3000Kč) denně za HD1200 (bohužel mi po všechny víkendy pršelo, takže z projížďky sešlo). Ale i když prší, nudit se nebudete, vychází tu přes desítku různých motorkářských časopisů a v televizi běží několik programů, které se velmi často věnují motocyklům, motosportu, přestavbám, recenzím novinek adt. Oko českého diváka potěší časté reklamy na české minimotocykly Blata.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist