globalmoto_duben_nolan




Číselníky z jihu Čech jezdí po celém světě

Napadlo vás někdy při pohledu na tachometr vaší motorky, že možná máte před očima český výrobek? Pokud jezdíte na stroji značky Harley-Davidson nebo Moto Guzzi, je pravděpodobnost celkem vysoká. Číselníky do některých přístrojů totiž dodává českobudějovická štítkárna s krkolomným názvem BBH Tsuchiya.

Proč se fabrika na výrobu transparentních číselníků a dalších tištěných produktů jmenuje právě takhle, mi vrtalo hlavou ještě předtím, než jsem se do jižních Čech vydal podívat s redakčním foťákem. Nedalo moc práce zjistit, že bývalou výhradně českou firmu BBH Štítkárna koupila před deseti lety japonská společnost s oním exotickým názvem, která provozuje řadu dalších aktivit po celém světě. Historie výroby pro motoristický průmysl však sahá do daleko hlubší minulosti. Už v roce 1847 začal pan Johann Stegmann v Českých Budějovicích s výrobou kovových štítků, které později začaly používat také k označování motocyklových rámů. Jeho živnost byla o sto let později - hned po druhé válce - znárodněna a sloučena s dalšími třemi podobnými firmami, a stala se součástí většího podniku Štítkárna.

S motorismem však zůstal výrobní program budějovické továrny spojený neustále. V padesátých letech se tu například razily nové espézetky, tiskly výstražné cedulky na palubní desky aut. Od roku 1971 se tu používá technologie sítotisku, a nová eloxovna je ještě o dva roky starší. Je vidět, že i v dobách hluboké totality se tu pokrok nezastavil. Ještě před převratem stihli ve Štítkárně rozjet výrobu číselníků pro novou Škodu Favorit z nového materiálu Makrofol,  a když pak fabrika v roce 1992 přešla zpátky do soukromých rukou, začala se na tento obor specializovat víc. Nakoupily se nové stroje, a  štítkárna s novým názvem BBH začala dodávat číselníky do tuzemských vozů Fabia a Octavia, ale také do aut zahraničních značek Toyota, VW, Peugeot, Lamborgini a dalších.

Současný název firma nese od roku 2006, kdy většinový podíl v BBH Štítkárně získala japonská korporace Tsuchiya Co. Ltd. a od roku 2010 jsou Japonci 100% vlastníky. Přitom nešlo o pouhé navyšování kapitálu - Tsuchiya podniká v různých oborech automobilového průmyslu, takže produkce budějovické štítkárny dobře zapadla do jejího portfolia. A že to s výrobou na jihu Čech myslí vážně, o tom nejlépe svědčí investice z posledních let. Před nedávnem se výroba přestěhovala do nové moderní haly se stejně moderním vybavením, kde je zaměstnáno zhruba 140 lidí. Zástupce ředitele pan Robin Novobílský, který je vášnivým fanouškem motocyklů a čtenářem našeho webu, nás pozval na malou exkurzi. Fotit se z pochopitelných důvodů smělo jenom v některých provozech, protože na výrobky ve fázi vývoje má firma přísné informační embargo, ale i tak to byla zajímavá zkušenost.

Většinu produkce firmy tvoří zakázky pro automobilky - kromě zmíněných číselníků pro přístrojové desky se tu tisknou a lisují různé informační štítky, nálepky nebo ozdobné barevné polepy například na litá kola. Běžně se s místními produkty můžete setkat třeba na víčku palivové nádrže nebo na náhradním kole pro nouzové dojetí ve vašem autě, případně v práci na některém elektrickém zařízení nebo stroji. Výrobní program ale částečně zasahuje i do motocyklové branže, kam z Budějovic v současné době odchází rovněž některé číselníky. Tuzemská štítkárna však není v přímém kontaktu s továrnami jako Harley-Davidson nebo Moto Guzzi, protože její výrobky se kompletují s ostatními součástkami tachometrů a otáčkoměrů u švýcarského výrobce, a odtud teprve putují na montážní linky do Milwaukee nebo Mandella del Lario. Ten si v Budějovicích buď rovnou objedná konkrétní design podle vlastního návrhu, nebo se na vývoji podílí společně s BBH. V blízké budoucnosti se seznam finálních odběratelů z motocyklové branže rozroste o značku BMW, pro kterou se zrovna vyvíjí číselník na nový, ještě nepředstavený model. Dalším zákazníkem, který používá české číselníky, je německý výrobce tříkolek Boom Trike, a zapomenout nesmím ani na Jawu. Všechny ty plechové hliníkové štítky s výrobním číslem, které se kdysi v týnecké továrně nýtovaly ke krkům řízení, pochází také z Českých Budějovic.

V současnosti se tu ale při výrobě číselníků pracuje hlavně s polykarbonátem. Ten má tu výhodu, že číselník jde prosvítit zespodu, a v budíku tak mohou být elegantně zakomponovány nejrůznější kontrolky. V BBH umí tuhle technologii od roku 1987, kdy byla poprvé použita do zmíněného Favorita. Dneska jsou možnosti samozřejmě mnohem dál, a moderním sítotiskem se na číselník  někdy tiskne až 18 různě barevných vrstev. Kontrolky přitom mohou být zatemněné speciální barvou - jako například na otáčkoměru pro Moto Guzzi California 1400 - aby byly vidět jenom  když se rozsvítí. Z hotových archů se jednotlivé výseky vyřezávají buď laserem, nebo vysekávají na lisu. V obou případech je podmínkou naprosto precizní práce, a hraje se tu na desetiny milimetru. Proto jsou stroje vybaveny systémem přesného zaměření archu, a díky tomu z nich padají číselníky jeden jako druhý.

Na to, že jsme v celkem normální české fabrice, je všude čisto jako na operačním sále. Do provozů kde se tiskne můžu nakouknout jenom přes okno z chodby, a ti co pracují uvnitř mají na sobě snad sterilní oblečení - chybí jim jenom roušky před ústa. Blíž se tedy k výrobnímu procesu dostávám jenom u lisu a laseru, a protože motocyklové číselníky zrovna "nejedou", koukám alespoň jak se řežou ty, co skončí v nějakém autě. I tady se pracuje v maximální čistotě, aby nedošlo k poškrábání potisku. Částečně za to může i japonská důslednost - zrovna před týdnem tu byla delegace z mateřské firmy - ale nároky na bezprašnost jsou při téhle práci asi vážně vysoké. Možná i proto je BBH nejvýchodněji položená evropská firma s podobným zaměřením. Nechci se nikoho dotknout, ale neumím si představit, že by takový pořádek dokázali na pracovišti udržet někde na Balkáně. A hřeje mě i pocit národní hrdosti, že se produkty české firmy - byť vlastněné japonským kapitálem - umí prosadit ve světovém motocyklovém byznysu. Co na tom, že jde "jenom" o plastové číselníky? Vždyť ty má každý jezdec co chvíli na očích.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (19x):



TOPlist