Stavba s HD motorem

Michal měl za sebou už renovaci veterána ČZ150 z roku 1950 a jednu stavbu, kdy svařil rám s motorem Jawa 350 a v r.2006 měl právě před sebou svou druhou stavbu. Dokonce měl už svařený rám, ale k motoru se ještě nedostal, měl promyšlené spojení dvou válců z Jawy 250 Panelky, těsně vedle sebe a naopak, tak že by tvořily 500ccm V-motor trošku odsazený vedle sebe.

Stavba s HD motorem

Jenže pak přišel osudový okamžik, při běžném objíždění burz narazil na motor H-D Sportster 883 převrtaný na 1200ccm. Motor byl po bouračce a nekompletní. 14 dní se rozhodoval, jestli ho koupit. Harley byl pro něj vždy snem, ale hodně vzdáleným, protože třeba 1/4 milionu je pro mladého kluka hodně vzdálených. Nakonec se rozhodl, že motor koupí a tím začala jeho 2,5letá „cesta“ stavby. Dal za něj všechny své úspory, 30 tisíc.
První rok byl „nudný“, v motoru toho dost chybělo, peníze nebyly, tak to tak vycházelo že z každé výplaty koupil jeden chybějící díl do motoru. Po roce konečně přišel ten slavnostní okamžik, oživil srdce svého budoucího stroje...
Tehdy, v říjnu 2007 to i zachytil na video, jak mu ten motor málem odpochodoval :-)



Všechno vypadalo dobře, jen měl při skládání obavu o jednu součástku, malý klínek, který unáší ozubené soukolí. Zdál se mu příliš malý, že by nemusel vydržet. Motor několikrát startoval (tedy často :-) a klínek na druhý den praskl. Tak následovala druhá rozborka motoru, tentokrát kompletní. Hřídel vylepšil, vyfrézováním prodloužil drážku, aby mohl použít delší klínek. A když už byla klika venku, tak také udělal kompletní generálku kliky. Problém bylo třeba sehnat ojniční ložisko a nebo aspoň klec pro toto ložisko, neboť motor má všechny rozměry v palcích a součástky se dají sehnat jen někde.
Když už se ale ukázalo, že je motor schopen běžet, tak začal Michal řešit další věci. Objednal kola, jedno koupil nové za 8, další objevil na e-bay a koupil už za 4. Také narazil na vidlici ze starého Springeru (cca 1945-60), ale ta byla moc dlouhá, tak ji rozřezal, svařil jen některé části tak, aby mu to na délku vyhovovalo. Vahadla koupil, hlavní pružiny byly a druhé, ty vnitřní narýsoval a nechal si udělat.
To nejdůležitější, rám, začal řešit až v létě 2008. Měl sice rám narýsovaný, ale rozhodl se, že přesné rozměry a úhly rámu zvolí až to uvidí, tzv. na divoko. Proto začal rám dělat až měl hotovou aspoň půlku přední vidlice. Naaranžoval na špalky motor, zadní kolo, nádrž a přední kolo s vidlicí. Vše rozmístil taky podle sebe, podle rozměru svého těla, takže tato stavba je opravdu na míru na svého majitele a stavitele :-)

Změřil jednotlivé rozměry pro rám, koupil trubky a začal svařovat. Tedy nejdříve bylo nutné trubky ještě naohýbat a tady z důvodů moc neobětavých odborníků na ohýbaní trubek si nakonec musel vyrobit ohýbačku vlastní, jak na rám, tak na řidítka. Plus nespočet svařovacích přípravků a další nástroje. Teprve pak mohl začít ohýbat a svařovat.
Se zadním kolem to byla drbačka, aby bylo kolo přesně rovně v ose motorky a současně rozeta přesně v ose sekundarního ozubeného kolečka na převodovce. Mohl si taky vybrat řemen nebo řetěz, ale zvolil řetěz, taky proto že Harleje chtěl postavil ve stylu old-school.
Vlastní rám svařoval asi 14 dnů.

Následovala montáž věcí do rámu - motor, kolo, řetěz, předkopy, řazení, brzda, sedlo, nádrž, řidítka, atd.…. Motorka ale byla pořád na špalkách, nemohla se spustit na zem, protože přední vidlice byla stále dokončená jen z půlky. Michal s ní čekal na tuto dobu schválně, až udělá na motorce co nejvíce věcí, aby byla co nejúplnější kvůli váze, aby mohl na přední vidlici zkoušet různé náklony vahadel a změřit jak dlouhé má udělat trubky přední části vidlice. Chtěl aby byl rám přesně v rovině, aby spodní trubky rámu byly naprosto vodorovně, rovnoběžně se silnicí. Po změření mohl tedy konečně svařit přední část vidlice a tím byl základ motorky kompletní, mohl ji poprvé „spustit“ na zem, na kola a projet se na ní z kopečka.



Práce na stavbě se tak po více než 2 letech přehouply do závěrečné fáze. Během těch dvou let šly prakticky všechny výplaty na díly, druhý rok hlavně kola a brzdy, řetěz, rozeta, tlumiče výfuků,… podstatnou část dílu si ale Michal vyrobil sám, nebo s pomoci přátel, kromě rámu a vidlice např. naohýbal trubky výfuky a svařil je s koupenými tlumiči, vyrobil si základ držáku třmenu, zadní patky, řidítka, uložení spojkové páčky, stupačky, pedál zadní brzdy, boční stojan, uložení, blatník, držák blatníku, držák baterky, držák SPZ, spodní část nádrže, úchyty motoru, atd. atd. atd. prostě hromadu všech možných „kravinek“ ? Pro základ sedla použil torzo ze sedla z nějaké Jawy z 30. let.
A také připevnil světlo – to umístění každého určitě upoutá na první pohled, proč je tak vysoko umístěné? Byla to zezačátku vlastně náhoda, na horních brýlích byl úchyt a Michal tam to světlo připevnil jen tak aby někde připevněné prostě bylo. Jenže pak se mu to zalíbilo, nejen že to vypadá efektně a nejen že oproti ČZ150 svítí toto světlo naprosto skvěle, ale hlavně se mu zalíbilo to, že velká zadní chromovaná plocha světla plní i funkci jakéhosi dalšího zrcátka a jezdec má tak dokonalý přehled o situací nejen za sebou, ale i plynule do stran, neexistuje zde žádný slepý úhel. Prostě jakmile se posadíte na toho to Bobbříka, tak až pak zjistíte o čem to opravdu je! :-)
V lednu 2009 Michal vše opět znovu odstrojil, protože na rámu měl doposud vše jen naheftované (svařené jen na 2-3 bodech). Celý měsíc v kuse strávil tím, že nejen dovařoval a brousil rám, aby jej připravil na kytování a lak, ale hlavně těch x drobností dovařoval, brousil a leštil…. Leštil…. a leštil…… aby je připravil na chromování.

A tak nyní, co tyto řádky čtete, by měl být rám nalakovaný a drobnosti nachromované a Michal asi právě skládá ve svém mladém věku svůj největší životní kousek a v hlavě se mu možná už honí myšlenky na nějakou další stavbu… Článek po dokončení stavby aktualizujeme o fotografie finální podoby stroje.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.08
Známkováno: 50x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist