globalmoto_duben_nolan




Přestavba BMW R18 Unbreakable povstala jako fénix ze zničeného Charkova

Každá motocyklová přestavba má svůj příběh, jen některé příběhy jsou silnější než jiné. Jeden z nejsilnějších se váže k ukrajinské přestavbě BMW R18 Unbreakable. S motorkou i jejími tvůrci jsem se mohl setkat na akci BMW u příležitosti filmového festivalu v Karlových Varech.

Kapitoly článku

Při jednom z ruských náletů na ukrajinský Charkov bylo mimo jiné zničeno dealerství BMW Motorrad. Alexander z ukrajinského zastoupení mi řekl, že na místě bylo v době asi 12 motorek, a že z většiny zbyla jen ohořelá torsa mezi sutí a troskami. Dvě nebo tři motorky ovšem přežily – sice poškozené, ale přežily. Jednou z nich byl i cruiser R18, který potřeboval mnoho oprav, a tak padlo rozhodnutí, udělat z něj symbol nezlomnosti. Proto ten název – Ubreakable – nezlomný.

Do práce se tak pustili hoši z Iron Custom Motors taktéž z Charkova, jejichž dílna všechny ruské útoky naštěstí přežila. Z motorky zůstal nepoškozený rám a taky motor, byť jeho víka hlav byla odřená a poškozená, a tedy vyměněná za nové kusy z originálního příslušenství.

Dál ale nezůstal kámen na kameni. Dost možná vůbec nejvýraznější změnou je velikost kol. Obří třiadvacetipalcový ráfek vpředu a jednadvacítka vzadu výrazně změnily postoj motorky, která působí na první pohled ohromným dojmem. Aby se kola vůbec vešla na svoje místo, jsou vpředu ručně vyrobené brýle pro originální vidlice, kyvka vzadu je potom prodloužená o 14 milimetrů, a o stejnou délku byl nastaven i charakteristický obnažený kardan. O zadní odpružení se pak stará vzduchový měch s nastavitelnou světlou výškou. Motorka si tak může „dřepnout“ až skoro na zem.

„Na Ukrajině nemáme úplně ideální cesty a lidé si často stěžovali, že je odpružení u R18 příliš tuhé. Zkoušeli jsme všechny možné varianty s nastavitelnými hydraulickými tlumiči, ale nakonec jsme skončili u vzduchového odpružení.“ vysvětluje jeden ze zástupců Iron Custom Motors.

Kompletní sada karosářských dílů vzala za své, takže na motorce sedí ručně vyrobené hliníkové „body“, spojující nádrž i podsedlovou část do jednoho ostře řezaného celku, kombinujícího matné a lesklé černé odstíny. Do přední části byl přesídlen originální analogový budík, který uvolnil místo novému světlometu s aerodynamickou kapličkou. Zadní osvětlení je řešeno je skutečně minimalistickými blinkry pod sedlem a držák SPZ se posunul na stranu. Nová rovná řídítka jsou osazena zrcátky od Rizoma, která se (pokud se zrovna nepoužívají) otočením promění na plochá křidélka, a taky radiální brzdovou a spojkovou pumpou od Accossato.

K hliníkové nádrži/podsedláku ladí i klín pod motorem se zabudovaným užším, ale účinnějším olejovým chladičem. Motor jinak žádných změn nedoznal, tedy pokud nepočítáme novou výfukovou koncovku. Nutno poznamenat, že mamutí dvouválcový boxer to se svým fenomenálním točivým momentem ani nepotřebuje, už v základním naladění má víc než dost síly, aby monumentální cruiser rozhýbal jak se sluší a patří.

Výsledkem je parádní stroj, za kterým je silný příběh z aktuálního dění, a ještě silnější poselství. Motorka, která ilustruje nezlomnost Ukrajiny proti ruské agresi, proputuje jen pár akcí po Evropě, než bude vydražena v aukci. Veškerý výtěžek z jejího prodeje pak poputuje nadaci Oleny Zelenské, kde se využije na obnovu Ukrajiny po ruských útocích.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 45 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Czort přispěl 15 Kč
Levis68 přispěl 15 Kč
radektt přispěl 15 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist