journeyman_brezen




Longster je parádní doma postavený chopper od českého nadšence

Přední kolo. Pak dlouho nic. A pak ten zbytek – doma navržený a vyrobený hardtailový rám, véčko z Harleye a spokojený jezdec, majitel i stavitel v jedné osobě, který na svojí proklatě dlouhé motorce jezdí kdykoliv, kdy má příležitost. Tak nějak může vypadat první setkání s Michalem Cetkovským na jeho chopperu ze švédské školy, nazvaném příznačně Longster.

Kapitoly článku

Taky mě překvapilo, že se stavbám tohohle typu daří zrovna ve Švédsku. Rozšířily se sem během „boomu“ chopperů, který nastal s ikonickým filmem Easy Rider po roce 1969, a mají tu celkem silné zázemí. Dokonce i legálnost takových staveb je zde podpořena jistou legislativou a Skandinávci jsou na svůj styl dnes patřičně hrdí a uznávaní po celém světě. Koneckonců právě tady se najdou i tvrďáci, co na chopperech najedou desetitisíce kilometrů – s bagáží přivázanou k zadní opěrce a navzdory faktu, že nemají zadní odpružení, a většinou ani přední brzdu. Protože jakkoliv to možná na první pohled nevypadá, jezdit se na tom opravdu dá. Ale o tom až za chvíli.

Jak taková Švédská škola chopperová vlastně vypadá? Michalův Longster je jejím docela perfektním zástupcem. Naprosto čistá a v principu jednoduchá stavba bez designových cingrlátek, osekaná na samotnou podstatu motorky. Vždyť taky výraz chopper je odvozen z anglického slovesa „to chop“, což znamená „sekat“ nebo „osekat“.

Zároveň je potřeba dodat, že byť je tenhle článek v sekci „přestavby“, Michalův Longster je ve skutečnosti ryzí stavba, protože třeba rám nepochází z žádné motorky a není ani koupený. Michal ho kompletně celý navrhnul a vyrobil sám v garáži, jen krk řízení nebo „schované“ uložení zadní osy nejprve vymodeloval jako 3D výkres a posléze nechal vyrobit na CNC frézce. Stejným postupem vznikly i brýle, které jsou vypálené z leteckého pevnostního duralu a drží nekonečně dlouhé trubky přední vidlice. Nekonečně znamená konkrétně 123 centimetrů jen trubky, potažmo 148 centimetrů celé vidlice včetně kluzáků.

S geometrií rámu se Michal obrátil na svoje oblíbené stavitele z finské firmy Livingstone Choppers, kteří data o geometrii velmi ochotně poskytli. Právě geometrie je totiž rozhodujícím faktorem v odpovědi na otázku, zda na takhle radikálním chopperu vůbec půjde jezdit. Když se totiž správně spočítá úhel krku řízení a vyúhlování brýlí, aby závlek (stopa) předního kola byl mezi 5 - 13 centimetry, vyjde dobře i osa, okolo které přední kolo zatáčí. Motorce tím pádem nekmitá při vyšší rychlosti přední kolo, ani na místě „nepřepadávají“ řídítka, a chopper je vlastně o dost ovladatelnější a řiditelnější, než by se mohlo zdát.

Samozřejmě má svoje limity a specifika. Jelikož zadní odpružení prostě neexistuje a dokonce i sedlo je u klasického chopperu natvrdo (zde pošíté kůží ze starého koženého gauče), používá se vzadu automobilová guma. Konkrétně ta Michalova má 205 milimetrů, je obutá na vlastnoručně vytvořeném vyplétaném ráfku a kvůli komfortu nahuštěná jen na 1,4 atmosféry. Pneumatika potom přirozeně drží za jízdy motorku rovně, takže zatáčení je poněkud svébytné, ale nic jiného se asi ani neočekává.
Přední nebržděné kolo je z bazaru z jiného chopperu, vidlice samotná využívá pouzdra ze Suzuki GSX 750 F a trubky jsou paradoxně dvoudílné. Důvod je prostý – v Česku ani v blízkém zahraničí se za rozumnou cenu prakticky nedá sehnat celistvá trubka potřebných parametrů, tak Michal udělal šroubovaný spoj. Pomocí čepu se šroubením, který pasuje s patřičným přesahem natěsno do vnitřního průměru trubek, spojil trubky z GSX 750 F s trubkami z endura DR 650, do nichž ještě pro jistotu napasoval vodovodní trubku kvůli zaručené pevnosti pod brýlemi.

Jediným vypůjčeným celistvým prvkem je samozřejmě motor. Ten Michal sehnal v podstatě na blind, a je to klasická 883 z Harleye Sportsteru, konkrétně ještě karburátorový kus z roku 2001. Výfuky s opletem už jsou samozřejmě vlastní výroba. Motor s celkem lehkým strojem dost cvičí, na což je potřeba myslet při brždění. V rámci minimalismu je zadní kolo opatřeno bržděnou řetězovou rozetou vlastní výroby, která se u „Švédů“ často používá, a která je zároveň jediným kotoučem s dvoupístovým brzdičem ze Suzuki GSX-R 750.

Celou stavbu korunuje maličká nádrž z Wandereru s vyřezávaným plechovým logem „Longster“, lakovaná do metalízy, která je podle světla střídavě blíž fialové a modré. A není to žádný na zakázku umíchaný a stříknutý lak – vlastně pochází z hobby marketu a jeho překvapivá kvalita je jednou z mnoha ukázek toho, jak moc si dal Michal na svojí motorce záležet. Třeba i niklování si dělal sám doma, na vařiči pomocí chemické niklovací lázně
Těch kupovaných dílů je tady zkrátka minimum a patří mezi ně třeba gripy a plynová rukojeť (druhovýroba na Jawu 250). Jinak i zdánlivé detaily, jako je nožní ovládání nebo řídítka včetně kované spojkové páčky, si Michal sám navrhnul a vyrobil ve svojí domácí dílně, jen pár věcí si vyrobit nechal na CNC na základě vlastních 3D modelů. Což je dost velká frajeřina, když se nad tím tak zamyslíte…

Fotka, kterou Michal pořídil před finální kompletací. A ano, to jsou vážně všechny díly... víc jich na motorce není.

Digitální návrh a výkres ke každému dílu je samozřejmostí, a vlastně celá motorka vznikla nejprve jako počítačová vizualizace. Ve světle tohoto faktu nepřekvapí, že se Michal živí jako designér, a že jeho práce spjatá s motorkami zahrnuje třeba i koncept novodobé „Jawy 2“ s proměnnou geometrií (která mimochodem u něj v garáži skutečně vzniká) a další moderní vize starých českých motorek.


Longster je potom několikátou stavbou tohoto druhu. Po boku starší stavby „Alcoholica“ byl k vidění i na Bohemian Custom Motorcycles letos v rámci pražské jarní výstavy. Michal na Longsteru i jezdí, kdykoliv to jen trochu jde, a sám jsem měl dokonce možnost nějakého toho krátkého svezení. Takže potvrzuji, že se na Longsteru jezdí nad očekávání dobře, byť to rozhodně není nejobratnější ani nejpohodlnější motorka na světě. Ale možná to bude tím, že to vlastně není motorka – protože jak by řekl Butch z Pulp Fiction „It’s not a motorcycle baby, it’s a chopper.“

Mimochodem máte sami nějakou zajímavou přestavbu, na které jste strávili hromadu ruční práce, a o které byste chtěli vidět článek na Motorkáři.cz? Ať už jste domácí nadšenec nebo celá dílna, která se stavbou motorek zabývá, napište mi o sobě na dominik@motorkari.cz!

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist