globalmoto_duben_nolan




Testujeme vylepšenou Yamahu MT-09, co o ní chcete vědět?

Na první pohled úplně jiná motorka, při pohledu pod sukni naopak ta samá technika. Chyba! Nová Yamaha MT-09 pod svým kabátem skrývá hromadu nové nebo přepracované techniky a my vyrážíme na Lanzarote vyzkoušet, jestli inženýři napravili ty drobné chybičky, které minulou generaci dělily od dokonalosti. Krom toho zkusíme vypátrat odpovědi na všechny vaše případné dotazy.

Kapitoly článku

Loni slavila „nuladevítka“ deset let, a tak se v Japonsku rozhodli jí napsat další životní kapitolu. Což je poměrně překvapivé, když poslední výraznou proměnu prodělala před čtyřmi lety. Tehdy šlo o obrovský skok a zejména model SP začal aspirovat na jednoho z nejlepších sportovních zábavných naháčů vůbec, zvlášť když přihlédneme k jeho poměru cena/výkon. Pořád tu ale byly nějaké drobnosti, které ne že by byly úplně zásadně špatné, spíš takové život obtěžující - zbytečně malý displej, prokleté ovládací kolečko na pravém palci, nelogické nastavení ABS. A vypadá to, že řadu z těch věcí v Yamaze napravili.

Místo zoufale malého 3,5“ displeje se totiž na řídítka nastěhovala dospělá 5“ přístrojová deska, která nepřináší jen větší rozměry ale i extra funkce. V základu je totiž Bluetooth připojení s mobilem, kde prostřednictvím bezplatné aplikace MyRide může člověk řešit oznámení, zprávy, hovory ale také si nechat promítat na obrazovku navigaci Garmin StreetCross. Z velké přístrojovky mám radost, tak snad bude umístěná lépe než na MT-07, kde je to vlastně taková velká odrazná deska na slunce. Ještě větší radost mám z nových ovladačů, kde se konečně odporoučelo to protivné kolečko, které vystřídá joystick. A pozor, tentokrát je i na té správné straně!

Klikat se s ním bude poměrně dost, a to i v případě, že nebudete mít připojený telefon. Jako u správného moderního naháče je i tady zástup elektronických asistentů, které řídí šestiosá náklonová řídící jednotka. To byla velká novinka v roce 2021, ale Yamaha na své elektronické výbavě stále pracuje, takže jí dovybavila o elektronickou kontrolu zablokování zadního kola při podřazování se zkratkou BSR. Mezi ty staré systémy patří náklonová kontrola trakce TCS, slide Control SCS, wheelie Control LIF a náklonové ABS BC. Další novinkou v elektronice je přítomnost dvou konfigurovatelných jízdních režimů, které doplňují předdefinované Sport, Street a Rain. V nich si můžete všechny systémy nastavit dle libosti. Tuhle možnost ještě dál posouvá vymazlený sportovní model SP, který má v jízdním režimu Track hned 4 konfigurovatelné možnosti s jemnějším nastavením. U SPčka můžete navíc vybírat ze dvou úrovní brždění motorem (EBM), dvou úrovní nastavení brzd a dokonce je u něj možné vypnout ABS na zadním kole. Přesně tohle mi u něj strašně chybělo! Režim Track má navíc své vlastní zobrazení, kterému dominuje laptimer. Verze SP se od základu odliší ještě jednou elektronickou vychytávkou, kterou je bezklíčové zapalování. Obě motorky jsou pak vybavené rychlořazením 3. generace nebo automatickým vypínáním blinkrů.

Není to ale jenom o elektronickém balíčku, což je vidět na první pohled. Dráty, jedničky a nuly spolu s hmatatelnými věcmi spojuje design. Předchozí rozporuplný kyklop zamával sbohem a nově vypadá MT-09 jako Ironman s čelovkou. Maska je každopádně jednodušší a méně komplikovaná, celkově pak sedí k o dost ostřejším tvarům motorky. Zatímco předchozí generace byla ještě docela zakulacená, nová sází na ostré hrany a rovné plochy. Osobně musím říct, že jí to sluší na první pohled víc a poměrně velkou zásluhu na tom mají i ergonomické prvky. Sedlo je nově dvoudílné a celkově se MT zase víc přibližuje klasickému naháči. Jestli to je dobře, nebo ne, nechám na každém, nešlo by to ale bez změn v ergonomii. Sedlo už jsme zmínili, jeho výška i přes velkou proměnu zůstává 825 mm, výrazně se ale změnil tvar nádrže, který by měl zlepšit prostor pro pohyb jezdce, hlavně se ale hýbalo řídítky a stupačkami. Řídítka šla níž, jezdec má navíc možnost volit ze dvou pozic, díky jiné nádrži se také zvětšil úhel natočení řídítek. Stupačky šly naopak o 30,5 mm dozadu a o 9,5 mm výš, nicméně i tady je možnost volit ze dvou jejich pozic. A když končíme u stupaček, zmíníme přepracovanou plošší řadičku a nový pedál zadní brzdy z kovaného hliníku.

Ladilo se sice intenzivně, ale vlastně jde hlavně o drobnosti. Úplný základ v podobě rámu a motoru zůstává více méně nezasažen. Na straně motoru se ladil akorát zvuk z airboxu, podvozek má naopak zase jenom lehce doladěné odpružení, kde přední plně stavitelná 41mm vidlice KYB dostala upravené základní nastavení, stejně tak zadní centrální tlumič, který se ještě ladil s ohledem na nové přepákování. U základního MT jsou nové i pneumatiky Bridgestone Battlax S23, které najdeme i na verzi SP s lepším podvozkem. Jeho přední zlatá vidlice KYB i zadní tlumič Öhlins dostali tvrdší pružiny pro větší stabilitu, na první pohled ale na podvozku člověka praští jiná věc. Na spodek vidlic se nastěhovaly brzdové třmeny Brembo Stylema, novinky na brzdách se ale dočkala i základní verze, ta se nově chlubí radiální brzdovou pumpou Brembo.

Technicky vlastně žádné zásadní věci, ale ze zkušeností víme, že drobné změny v jízdní pozici dokáží motorku hodně proměnit. Bude MT-09 ještě pořád tou starou MT-09 lehce líznutou motardy, nebo už to bude definitivní naháč? Jedna z mnoha otázek, které nás teď napadají, ale vás určitě napadnou ještě další, takže vzhůru dolů pod článek, kde je prostřednictvím formuláře můžete položit.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

On-line rozhovor: Honza "Zajoch" Zajíček

On-line rozhovor byl již ukončen. Děkujeme za otázky.

Dotazy můžou přidávat jen registrovaní a přihlášení uživatelé.

Otázky a odpovědi

Sir_CHerokee
Dotaz od Sir_CHerokee položen 17.02.2024 13:50

V prvé řadě, co je reálně lepší a nové proti minulé generaci. Pak srovnání 09 a 09 SP. A zda jde spíše o tvrdší sportovní mašiny nebo se s tím dá i na našich cestách bez bolavých zad. Zda jde podvozek nastavit použitelně. Děkuji.

Odpověď od Honza "Zajoch" Zajíček z 26.02.2024 12:32

Ahoj, reálně je výrazně lepší přístrojovka, ovládání, elektronická výbava. Pro mě je lepší taky jízdní pozice, jsem radši, že je to víc normální naháč než polosupermoto, je tu lepší cit s předním kolem. SP jsme bohužel nejezdili, takže neporovnám. Základ je ale krásně použitelný, vyloženě to nemlátí do zad, jestli něco, tak to umí protivně ťukat na menších nerovnostech. Taková vcelku klasická charakteristika základních verzí u Yamahy.

DjRE5PECT
Dotaz od DjRE5PECT položen 17.02.2024 15:52

Bez ohledu na cenu, bral by jsi MT-09 nebo Hypermotard 950? :)

Odpověď od Honza "Zajoch" Zajíček z 26.02.2024 12:36

Těžká otázka, jako Ducatista ti odpovím, že bych bral Monstera :D Hele Hypermotard je krásná motorka, funguje perfektně, ale možná by mě zlákala jankovitost Yamahy, ideálně v SP verzi, kde jde odpojit ABS na zadním kole :)

_mat_777
Dotaz od _mat_777 položen 17.02.2024 23:38

MT-09 nebo CB1000 Hornet?

Odpověď od Honza "Zajoch" Zajíček z 26.02.2024 12:37

Horneta ještě nikdo nejel, ale určitě nebude dosahovat takové zábavnosti a chuligánství, jako MT, takže pro mě MT :)

marna
Dotaz od marna položen 18.02.2024 08:44

Kardinálna otázka znie: Bude či nebude R-09?

Odpověď od Honza "Zajoch" Zajíček z 26.02.2024 12:38

Na tuhle odpověď si budeme muset počkat, o nových modelech nikdy nikdo nemluví a jestli od lidí z evropských značek člověk vydoluje aspoň náznak, tady nic.

nevo7
Dotaz od nevo7 položen 18.02.2024 08:44

MT-09 nebo Street Triple R?
Nech už to tu máme s konkurenciou plne zodpovedané.

Odpověď od Honza "Zajoch" Zajíček z 26.02.2024 12:41

Street Triple RS :) Ale protože "obyčejné" R má o trochu míň síly a pravděpodobně (nejel jsem na něm) z něj člověk nedostane tu omamnou křišťálově čistou zpětnou vazbu, bral bych zábavnější a rozevlátější MT.

WadeGYTR
Dotaz od WadeGYTR položen 18.02.2024 14:42

Tiež by ma zaujímalo, bude R9 v EU a ak áno, kedy?

Odpověď od Honza "Zajoch" Zajíček z 26.02.2024 12:38

Na tuhle odpověď si budeme muset počkat, o nových modelech nikdy nikdo nemluví a jestli od lidí z evropských značek člověk vydoluje aspoň náznak, tady nic.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist