S Mírou se dá jezdit i v zimě

I když si letošní zima nakonec přeci jen vzpoměla, že náledí, sníh a dopravní komplikace patří do jejího arzenálu, projekt Bezpečně na motorce pokračuje prakticky bez přestávky. Škola bezpečné jízdy pod vedením Míry Lisého se na pár studených měsíců ukryla pod střechu Křižíkova pavilonu na výstavišti v Holešovicích.

S Mírou se dá jezdit i v zimě

Kapitoly článku

Kdo nechce přes zimu vypadnout z formy, nebo se třeba chystá hned na jaře začít navštěvovat kurs v autoškole, a rád by si udělal malý náskok v praktickém nácviku, má díky halové variantě školy bezpečné jízdy jedinečnou šanci. Myšlenka na zimní tréninky v hale není sama o sobě úplnou novinkou - motokrosaři a čtyřkolkáři určitě už o něčem podobném slyšeli - ale krytá plocha pro silniční motocykly u nás zatím chyběla.
Křižíkův pavilon B o rozloze 2 200 m2 sice nabízí poměrně velký rozlet, ale motorky které se používají při letních kurzech, jako například Ducati Monster, nebo Harley Davidson  Sportster 883R, by tu přesto udělaly asi tolik užitku, jako slon v porcelánu. Omezený prostor haly se hodí spíš na trénink prováděný v nižší rychlosti. Přesné ovládání, práce s těžištěm, procvičování jemné motoriky, zručnost nebo zvládání krizových situací si proto návštěvníci kurzu nacvičují na zapůjčených skútrech a stopětadvacítkách. Společnost Yamaha Motor Midle Europe k tomuto účelu zapůjčila po dvou kusech od modelů  BW´s 125 a WR 125X. Z domova tak stačí přinést jen svojí přilbu, rukavice, vhodné boty a oblečení. S tím to ale není třeba nijak přehánět i když za oknem mrzne - v temperované hale se při práci s motorkou rychle zahřejete.
Protože povrch v hale má úplně jiné vlastnosti než asfalt, na který jsme zvyklí z jízdy po silnici, je na seznámení lepší začít jednoduchým slalomem. Pneumatiky po lakovaném betonu kloužou asi jako na vrstvě mokrého listí, kterého bývají v závěru sezóny plné zatáčky, takže halová jízda může posloužit i jako taková malá škola smyku.
Na závěr kurzu si účastníci mohou nově získané nebo obnovené dovednosti hned prověřit  v závodu Yamaha Moto Slalom Cup. Ani tady samozřejmě není rozhodující rychlost, ale plynulost jízdy. Podobně jako ve veteránských závodech vyhrává ten, kdo dokáže v co nejshodnějších časech zajet dvě měřená kola po vyznačené trase, zpestřené nejrůznějšími zkouškami motorkářské zručnosti.
Přestože se statistika úmrtí motorkářů  mírně zlepšuje, a my věříme, že k tomu přispíváme i my naší celorepublikovou činností, je toto číslo stále velmi vysoké. Zamýšleli jsme se proto nad tím, jak umožnit motorkářům se připravovat na letní sezónu i přes zimu. Proto jsme, spolu s naším partnerem Yamaha Middle Europe CZ, připravili zimní halové tréninky bezpečné jízdy. Ty mají umožnit motorkářům zůstat ve formě i přes dlouhou zimu a být tak lépe připraveni na začátek nové sezóny. Tréninky jsou zaměřeny na jízdu zručnosti, plynulosti a správného ovládání jednostopých vozidel. To jsou disciplíny, které motorkářům dělají největší problémy a v nichž motorkáři nejvíce chybují v krizových situacích. Ti, co budou s námi přes zimu trénovat, budou hned od začátku sezóny lépe ovládat svůj stroj. Věříme, že i tato naše další aktivita napomůže ke snížení počtu nehod motorkářů a jejich tragických následků, říká Míra Lisý - autor a hlavní instruktor projektu.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.62
Známkováno: 13x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist